Dr. Chaos Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Man bør av hensyn til den andre parten kunne forstå hverandre. Jeg synes det blir galt å framstille nynorsk og bokmål som radikalt forskjellige språk, og dermed så er det ikke særlig praktisk å måtte lære sidemål, men samtidig er det av kulturell og historisk betydning. -- Så jeg synes det er greit med sidemål, og det jeg ikke helt skjønner er hvordan det har seg at så mange i området her synes nynorsk er så forferdelig. Ting hadde sikkert endret seg hvis man var litt mer positivt innstilt på forhånd og virkelig prøvde å jobbe med faget i stedet for å sutre så mye. Endret 24. januar 2010 av Crash Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Grunnene til at man lærer et fag på skolen kan i hovedsak deles i to spørsmål: 1. Er det nyttig for deg i ditt framtidige liv? 2. Er det nyttig for samfunnet at menneskene i samfunnet har kunnskap om dette? Alt for mange overser dannelsesaspektet, altså punkt 2. Nynorsk er ikke nødvendigvis så nyttig for deg i et egoistisk perspektiv, men nynorsk er en kulturell særegenhet ved det norske språket som det er verdt å ta vare på. Ihvertfall er dette mye av grunnen til at man lærer det i skolen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå