Harkonnen Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Det har NAF påstått i hvertfall. Hvis du leser artikkelen det blir linket til så sliter de store merkeverkstedene å finne dokumenterte tilfeller av dette som kan knyttes til startkabelene. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Ikke glem at NAF har en sterk økonomisk interesse i å tilby sine sterkt overprisede startkabler med elektronikkbeskyttelse. Som bilforhandlerne uttaler, det finnes ingen tilfeller der korrekt bruk av startkabler har ødelagt elektronikken. Blander man derimot polaritet osv. så kan ting gå galt. Lenke til kommentar
bruno Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 NAF er kun ute etter og selge ett overpriset produkt, de tilfellene hvor elektronikken tar kvelden ved starthjelp er nok pga. feilkobling, om strømmen kommer fra det ene batteriet eller det andre spiller ingen som helst rolle så lenge de kobles riktig. En annen ting er kabelen aldri i 99% av tilfellene kobles feilaktig og det kan føre til en eksplosjon pga. knallgass, riktig måte og koble ett batteri er fra pol til pol på +polene, på minus kobler man fra minus på det ene batteriet og til noe av metall på den andre bilen, for eksempel ett motorfeste eller en brakett, Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Du skal slite med å finne et jordingspunkt annet enn batteriet selv på en noe nyere bil. Det er veldig lett å tro at en liten bit metall fungerer veldig greit som jordingspunkt, men i praksis skal det ikke mye til for å svi noe når man kjører en strøm på 100+A igjennom det. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Du skal slite med å finne et jordingspunkt annet enn batteriet selv på en noe nyere bil. Det er veldig lett å tro at en liten bit metall fungerer veldig greit som jordingspunkt, men i praksis skal det ikke mye til for å svi noe når man kjører en strøm på 100+A igjennom det. Finnes der motorer uten skikkelig jordingspunkt? Alle de bilene jeg har hatt, har hatt f.eks løfteøre eller annet, som er mer enn godt nok til den mengden strøm som går til et vanlig batteri. Selvsagt skal man ha tungen bent i munnen, flere punkter som tilsynelatende kan se grei ut men som ikke er det... I håndboken til vår Opel er det faktisk spesifisert at man skal bruke løfteøret som jordingspunkt ved starthjelp, og om jeg ikke husker feil så var det tilsvarende anvisning i håndboken til vår forrige bil, en Citroên. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Jeg finner ikke noe sånt i min motor i vertfall.. men så står det spesifisert i boka til min bil at "godkjente kabler fra merkeforhandler" skal kobles direkte på batteriet (begge poler). Uansett er det nok greiest her å satse på at det som står i boka er korrekt, så om det står at et jordingspunkt skal fungere, så skal man forvente at det faktisk gjør det. Første bilen jeg hadde måtte jeg starte med startkabler da den skulle på vraking (1997-mod, altså ikke det nyeste eller eldste man får tak i), var ingen sjans noen andre steder enn rett på batteriet. Var bare masse smell og røyk selv direkte på motorblokka. Endret 1. februar 2010 av gxi Lenke til kommentar
eab Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Det er jo litt snodig da, at startmotoren er jordet rett i motorblokka, men å hekte en startkabel her ikke er godt nok? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Gammel oksidert aluminium leder da ikke så veldig godt strøm når man forsøker å sette en startabel med lite koblingspunkt (er da selvsagt forskjell på billige drittkabler som jeg brukte, og skikkelige greier med klemmer i helmetall). For min del tror jeg selve startkabelen hadde mest å si ettersom den var konstruert slik at om den ble klemt på flatt metall ville den få lite kontaktpunkt. Det er forøvrig god nok grunn til å kjøpe de "overprisede" startkabelene. Endret 1. februar 2010 av gxi Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Du mener vel 12 volt Nei, jeg mente 14 volt da det er vanlig å ha motoren i gang når man gir starthjelp. Da er det ca 14 volt over batteripolene. Men jeg forstår forsatt ikke hvor spenning større enn 14 volt skulle komme fra. Mulig det er vanlig å ha motoren i gang når man gir starthjelp, men det er i hvertfall ikke riktig. Det står ikke en eneste plass at motoren skal være i gang under starthjelp. Diodebruen i dynamoen er ikke på langt nær dimensjonert til å tåle slike strømmer som går når starteren dras rundt. Lenke til kommentar
eab Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Det er helt sikkert mye bedre å risikere å stå med to biler uten strøm, enn bare én... Jeg har mest tro på at ødelagte ditt og datt skyldes feil bruk av startkabler, ikke feil type startkabler. Har til og med sveisa på biler uten å koble fra batteri, har gått bra det også. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Mulig det er vanlig å ha motoren i gang når man gir starthjelp, men det er i hvertfall ikke riktig. Det står ikke en eneste plass at motoren skal være i gang under starthjelp. Diodebruen i dynamoen er ikke på langt nær dimensjonert til å tåle slike strømmer som går når starteren dras rundt. Det er totalt feil. Grunnen til at motoren skal være i gang er for å lage en spenning som er stor nok til å lade batteriet i bilen som skal startes, samt at et par volt ektra vil komme godt med når man regner inn tapet i koblingene og kabelen. Korrekt måte å gjøre det på er å la bilene stå sammenkoblet i et par minutter før man prøver å starte så batteriet i bilen som skal startes hjelper til. Nå er det sånn at generatoren i bilen som hjelper vil ikke levere mer strøm enn den er dimmensjonert til å gi uansett, ellers vil den svi av med en gang man starter motoren med et utladet batteri. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Det jeg skriver er totalt riktig. Ta for eksempel en 65A dynamo. Tror du virkelig at diodene der tåler en 2000W startmotor? Det greieste er å la bilene stå koblet sammen en stund som du skriver, for så å slå av motoren før den andre prøver å starte. Edit: for å kommentere det siste du skrev. En dynamo lader ikke batteriet mens motoren startes. Den har ikke turtall til det. Endret 1. februar 2010 av Zalo Ultra Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Tror du spolene i generatoren på ehm.. 65A vil levere 200A? Endret 1. februar 2010 av gxi Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) edit: kanskje ikke så mye men mer enn det diodene er dimensjonert for.. Endret 1. februar 2010 av Zalo Ultra Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Kan sikkert levere mer enn 65A over en veldig kort periode, men en diode som tåler f.eks 10A kontinuerlig belastning vil også tåle f.eks 30A over en kortere periode. Jeg sjekket nå databladet til 1N400x som er ganske vanlige mindre dioder for mindre likeretting, og databladet sier at de tåler 1A kontinuerlig, og 30A peak. Det er ikke kondensatorer i en slik generator, så all belastning må faktisk leveres av spolene i generatoren, og hvor mye de leverer er helt avhengig av magnetfeltet i rotoren, som igjen er styrt av regulatoren, og den vil ikke putte inn så mye strøm på rotoren at generatoren kan overbelastes. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Svjv er alternatoren selvregulerende når det kommer til strøm, regulatoren reagerer bare på spenning og vil gi alt den har for og holde spenningen oppe. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Fant litt om dette: If a car alternator is running into a significantly discharged battery, the regulator will apply full excitation, which will then be constant at the system voltage, roughly 12 to 13V in this situation. This will cause an essentially fixed excitation current. So, both the induced voltage and the frequency will be proportional to RPM. In this situation, and if the RPM are high enough, the output current is limited to an almost constant value by the inductance of the windings, because as the RPM increase, so does the frequency and thus the inductive reactance of these coils, compensating for the voltage increase and resulting in a constant current. This self-limiting of the current is the reason why alternators don't need a current regulator to protect them against overload, while dynamos do. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Jeg ser ihvertfall ikke noe problem med å bruke "vanlige" startkabler uten overspenningsvern. Når det gjelder om bilen skal gå eller ikke så var det ihvertfall en regel tidligere at bilen man fikk starthjelp fra ikke skulle gå for ellers kunne det gå utover dynamoen. Dette sagt av min gamle lærer i bilelektro, så det kan være utdatert informasjon, det er trossalt over 10 år siden han sa det, og over 20 år siden han hadde jobbet på verksted. Forøvrig tror jeg ikke det skal være noe problem å klare å få start selv om starthjelp-bilen ikke går. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Nokon som har informasjon om kva desse overspenningsverna faktisk gjer og korleis dei fungerer? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Nokon som har informasjon om kva desse overspenningsverna faktisk gjer og korleis dei fungerer? Vil anta det er en typisk TVS løsning, Transient Voltage Supression (f.eks raske breakdown-dioder) for å hindre spenningsspiker. http://www.littelfuse.com/data/en/Applicat...otes/an9768.pdf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå