toretang5 Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Vi har en Opel 1998 modell, samt en VW Touran 2003/2004 modell Highline TDI. Touranen har mye elektronikk (kjørecomputer m.v.), mens Opelen kun har litt. Vi har kun "gammel type" startkabler, d.v.s de aller enkleste. Har hørt at du kan ødelegge elektonikk i nye biler hvis du kobler dem til "gammel" type startkabler. Korrekt? Caset er at Opelen nå er dau, og jeg er litt redd for å forsøke å starte den fra Touranen via gammel startkabel, da jeg tenker at elektronikken i Touranen kan bli ødelagt. Feil tankegang? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Nå har ikke jeg peiling på bil i det hele tatt, men ut ifra mine elektrokunnskaper så er det vel bare at kablene i din bil koples til den andre bilens batteri istedet for ditt? MAO ikke noe farlig. Kablene overfører ikke noe mer eller mindre spenning eller strøm selv om de er eldre. Lenke til kommentar
Tacokrydder Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Du må bruke spesielle kabler ja. Men jeg aner ikke hva de kalles... Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Nja nyere startkabler har ekstra beskyttelse. Dette for å ta livet av spikes etc. Men nå skal elektronikk i biler være ganske grovt dimensjonert uansett, det er ved normal drift forferdelig med støy og spikes som lett kan slå hatten av elektronikk. Men en måte å unngå dette på kan være, ta ut batteriet. Så lader du det vha bilen din. Prøv å lad det en 10 min og koble det til igjen. Muligens har du fått ladet det nok til å få start. Personlig ville jeg dog ikke nølt med å bruke gamle startkabler heller. Tar dette livet av elektronikken er den ikke riktig designet for et automotivt miljø. Men det er jo ikke til å stikke under en stol at produsentene sparer penger overalt.... Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Gitt at dette stemmer, noe jeg betviler, kan du likevel bare koble fra både + og - på Touranen, og bruke Touranens batteri til å starte din bil. Det blir det samme som å ta ut hele batteriet av Touranen, og bruke det i Opelen, bare uten å måtte ta det ut. Batteriet skal bare levere en gitt spenning, og et minimum av ampere, så det er likegyldig mtp. batteriene. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Gitt at dette stemmer, noe jeg betviler, kan du likevel bare koble fra både + og - på Touranen, og bruke Touranens batteri til å starte din bil. Det blir det samme som å ta ut hele batteriet av Touranen, og bruke det i Opelen, bare uten å måtte ta det ut. Batteriet skal bare levere en gitt spenning, og et minimum av ampere, så det er likegyldig mtp. batteriene. Dette er nok den enkleste metoden, enklere enn mitt (lade) forslag. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Gitt at dette stemmer, noe jeg betviler, kan du likevel bare koble fra både + og - på Touranen, og bruke Touranens batteri til å starte din bil. Det blir det samme som å ta ut hele batteriet av Touranen, og bruke det i Opelen, bare uten å måtte ta det ut. Batteriet skal bare levere en gitt spenning, og et minimum av ampere, så det er likegyldig mtp. batteriene. Det var jo akkurat det jeg sa. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Kun et gammelt rykte. Absolutt NULL registrerte tilfeller som kan relateres til feile kabler. Men veldig mange, både Hr Hvermannsen og Hr Bilmekaniker som likevel påstår at det er farlig. Iallfall har jeg en bekjent som er bilelektriker på ca 20. året, som fortalte meg at dette bare er tull og tøys, og såvidt meg bekjent er det ikke 1 bilfabrikant som kan komme med eksempler. Gode gammeldagse solide startkabler er det som skal til. Et batteri kan ikke gi mer enn den spenningen som er på de, samma f.. hvordan du snur og vender på det. Selvsagt skal du ikke stå å gnisse klemmen over kontaktpunktet, men sette klemmen rett på, uten å nøle, for å unngå sot akkurat på kontaktpunktet. Er det noe som ryker pga at du bruker startkabler, er det noe alvorlig gale med komponenten fra før, og ville røket uansett. Selvsagt skal du koble i rett rekkefølge og på rette steder, for å unngå gnist rett ved batteriet. Er det en defekt i batteriet eller i den delen av det elektriske som er usikret (kortslutning), kan det selvsagt gå utover moderbatteriet... Se gjerne denne artikkelen Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Min far kjøpte seg en Opel Vectra 98mod, da fikk han steng beskjed om å ikke bruke startkabler på den pga. elektronikk. Mrn per i dag har jeg ikke hatt noe trøbbel med å starte med startkabler fra en 98 vectra. Tror det er bare noe de sier får å slippe at noe kan gå galt.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JSHtTF0R Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Grunnen til at man skal være forsiktig med startkabler fra en ny bil med masse elektronik til en annen uten strøm, er at dynamoen får beskjed om å gå for fullt pga. det er veldig lite strøm. Og hvis man fjerner startkablene etter at man har startet bilen med lite strøm, så lader fortsatt dynamoen for fullt, og da blir det spenningstopper som kan skade elektronnikken i den bilen som gir strøm. Derfor skal begge bilene stå å gå ei stund på tomgang før man fjerner startkablene. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Grunnen til at man skal være forsiktig med startkabler fra en ny bil med masse elektronik til en annen uten strøm, er at dynamoen får beskjed om å gå for fullt pga. det er veldig lite strøm. Og hvis man fjerner startkablene etter at man har startet bilen med lite strøm, så lader fortsatt dynamoen for fullt, og da blir det spenningstopper som kan skade elektronnikken i den bilen som gir strøm. Derfor skal begge bilene stå å gå ei stund på tomgang før man fjerner startkablene. Men igjen dersom elektronikken ikke er dimensjonert for slike tilfeller er det gjort grove feil under designet. Men vi vet jo at det spares penger på alt. Lenke til kommentar
bruno Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 http://www.dinside.no/829978/omstridte-paa...-om-startkabler Lenke til kommentar
halaa Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) hei en dårlig startkabel/feil startkabel kan absolutt ødelegge alle elektronisk relaterte greia på bilen selv om bilen er gammel. har faktsik oppleved det sølv for 2 uker siden desverre. så make sure at du har den riktige startkabelen om du skal starte bil med startkabel. disse startkabelene på bildet anbefales IKKE. torshov har noe lignende med slik boks i midten som regulerer spenning eller hva den biksen gjør vet ikke dom er mye bedre. Endret 30. januar 2010 av halaa Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Hvor skulle denne såkalte overspenningen komme fra? Donorbilen har 14 volt på batteriet. Spenning får aldri magisk blitt høyere gjennom en kabel. Hvis bilen ikke tåler å bli startet med "fremmed strøm", så er den nok syk fra før av. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Hvor skulle denne såkalte overspenningen komme fra? Donorbilen har 14 volt på batteriet. Spenning får aldri magisk blitt høyere gjennom en kabel. Hvis bilen ikke tåler å bli startet med "fremmed strøm", så er den nok syk fra før av. Du mener vel 12 Lenke til kommentar
halaa Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) Hvor skulle denne såkalte overspenningen komme fra? Donorbilen har 14 volt på batteriet. Spenning får aldri magisk blitt høyere gjennom en kabel. Hvis bilen ikke tåler å bli startet med "fremmed strøm", så er den nok syk fra før av. som jeg har skrevet, er ikke helt sikkert om den regulerer spenning eller hva den gjør nå, men den(boksen) er ikke der helt uten noe vits. og igjen som sagt har sølv opplevd det ikke for lenge siden(2 uker siden) at yes en startkabel KAN ødelegge elektriske ting på bilen selv om bilen er en gammel en. Endret 30. januar 2010 av halaa Lenke til kommentar
gxi Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) Den boksen er vel ikke mer enn en over_strøm_beskyttelse. I tillegg kan det vel være overspenningbeskyttelse for å hindre at 24V og 12V-anlegg kobles sammen, samt feilpolaritetssperre (èn eller to større dioder isåfall). Endret 30. januar 2010 av gxi Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Du mener vel 12 volt Nei, jeg mente 14 volt da det er vanlig å ha motoren i gang når man gir starthjelp. Da er det ca 14 volt over batteripolene. Men jeg forstår forsatt ikke hvor spenning større enn 14 volt skulle komme fra. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 (endret) Teoretisk sett kan det bli indusert større spenninger som følge av induktans i kabelen ved tilkobling (på grunn av at man ikke klarer å koble den til helt nøyaktig uten at den blir koblet fra og til mange ganger lager man en slags AC-strøm i kabelen). Altså kabelen fungerer som en spole som blir ladet opp ved tilkobling, og spoler har den egenskapen at ved frakobling sender de ut en spenning som kan være mange tusen ganger den spenningen de ble utsatt for i utgangspunktet i en liten periode. Dette er bare noe jeg kan tenke meg frem til, men jeg har ikke funnet noe som kan bygge opp under om dette skjer i praksis i akkurat det nevne tilfelle. Et _fungerende_ batteri i andre enden av kabelen vil ta knekken på en slik puls. Endret 31. januar 2010 av gxi Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Jo, biler som har mye elektronikk kan ta skade av bruk av startkabler uten overspenningsvern. Ikke meg bekjent hvorfor, men det er rapportert flere tilfeller hver vinter ifølge naf, der styringsenheter har tatt kvelden pga bruk av feile startkabler.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå