Gjest Guest_meg_* Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 jeg bor ca 60 meter unna to store høyspent ledninger å en transformator.hører durring når jeg står på verandaen.jeg bekymrer meg veldig for kreft.jeg har kjøpt leilighet å har ikke flyttet inne enda.tenker på den lille gutten min å mg også,er så redd for kreft.noen her inne som bor nærme høyspentledning?hvordan er det for deg? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 bor du i nærheten av en skikkelig høyspentledning og trafo? ikke bare noen hovedfordlingskabler og en nettbu? vis du er bekymret så bør du rett og slett ta kontakt med noen elektrikkerfirma eller lignende som kanskje kan foreta måling av elektromagnetismen med et gauss/tesla måleapparat. ikke tileldig vis kameraten til han her: Mulig grunnlag for å ikke inngå kontrakt for kjøp av bolig Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Den duringen du hører er ikke farlig. Lyden skyldes noe kalt magnetisering, kort fortalt inneholder en transformator masse metallplater som blir magnetisert. Dette fører igjen til at platene vibrerer og lager den durelyden du hører. Når det gjelder kreftfaren fra ledningene, så er det bare et løst rykte uten bevis. Det er ikke funnet sikre vitenskapelige holdepunkter for at de feltene vi utsettes for i dagliglivet eller i de fleste yrker gir noen form for skader eller sykdommer. Forskningsresultater fra laboratorieforsøk og studier av befolkningsgrupper tyder, samlet sett, ikke på at svake nettfrekvente felt er kreftfremkallende. Men det foreligger likevel noen undersøkelser som kan tolkes som at det er en viss kreftfare. Dette er en usikkerhet som vi må leve med, inntil ny forskning eventuelt gir en avklaring. Dersom slike felt virkelig skulle ha en helsemessig betydning, ser den ut til å være liten. http://www.nrpa.no/elektromagnetiske-felt- Lenke til kommentar
Gjest Guest_meg_* Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Den duringen du hører er ikke farlig. Lyden skyldes noe kalt magnetisering, kort fortalt inneholder en transformator masse metallplater som blir magnetisert. Dette fører igjen til at platene vibrerer og lager den durelyden du hører. Når det gjelder kreftfaren fra ledningene, så er det bare et løst rykte uten bevis. Det er ikke funnet sikre vitenskapelige holdepunkter for at de feltene vi utsettes for i dagliglivet eller i de fleste yrker gir noen form for skader eller sykdommer. Forskningsresultater fra laboratorieforsøk og studier av befolkningsgrupper tyder, samlet sett, ikke på at svake nettfrekvente felt er kreftfremkallende. Men det foreligger likevel noen undersøkelser som kan tolkes som at det er en viss kreftfare. Dette er en usikkerhet som vi må leve med, inntil ny forskning eventuelt gir en avklaring. Dersom slike felt virkelig skulle ha en helsemessig betydning, ser den ut til å være liten. http://www.nrpa.no/elektromagnetiske-felt- dette er kjempe store kraftledninger å en stor transformatorstasjon.bekymrer meg så jeg holder på å bli gæærn.hadde aldri kjøpt leiligheten i dag.å den durringa bare minner meg om jævelskapet jeg ser fra verandaen.. er det noen her inne som bor nære høyspentledninger? Lenke til kommentar
Gjest Guest_meg_* Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Den duringen du hører er ikke farlig. Lyden skyldes noe kalt magnetisering, kort fortalt inneholder en transformator masse metallplater som blir magnetisert. Dette fører igjen til at platene vibrerer og lager den durelyden du hører. Når det gjelder kreftfaren fra ledningene, så er det bare et løst rykte uten bevis. Det er ikke funnet sikre vitenskapelige holdepunkter for at de feltene vi utsettes for i dagliglivet eller i de fleste yrker gir noen form for skader eller sykdommer. Forskningsresultater fra laboratorieforsøk og studier av befolkningsgrupper tyder, samlet sett, ikke på at svake nettfrekvente felt er kreftfremkallende. Men det foreligger likevel noen undersøkelser som kan tolkes som at det er en viss kreftfare. Dette er en usikkerhet som vi må leve med, inntil ny forskning eventuelt gir en avklaring. Dersom slike felt virkelig skulle ha en helsemessig betydning, ser den ut til å være liten. http://www.nrpa.no/elektromagnetiske-felt- dette er kjempe store kraftledninger å en stor transformatorstasjon.bekymrer meg så jeg holder på å bli gæærn.hadde aldri kjøpt leiligheten i dag.å den durringa bare minner meg om jævelskapet jeg ser fra verandaen.. er det noen her inne som bor nære høyspentledninger? men hvem skal jeg kontakte for å ta målinger i boligen på stråling?jeg vil finne ut av hvor mye stråling jeg er utsatt for i boligen min.jeg bor i mur blokk.tror dere at det tar i mot noe av strålingen fra de store høyspentledningene??og den store transformatoren .. Lenke til kommentar
greygenic Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) Trafoer er ikke så mye frykte, det er verre med høyspentledninger. Jeg husker jeg så en statistikk en gang, over hvor mange som utviklet leukemi (blodkreft) av de som hadde høyspentledninger over/rett i nærheten av huset. Og da var faktisk disse veldig overrepresentert. Spenningen i dette tilfellet (uten å påstå noe sikkert), mener jeg å huske var flere hundre kV. Fant tilfeldigvis: http://www.nrpa.no/hoyspentanlegg/hoyspentledninger http://www.nrpa.no/hoyspentanlegg/transformatorer Endret 22. januar 2010 av greygenic Lenke til kommentar
Gjest Guest_meg_* Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Trafoer er ikke så mye frykte, det er verre med høyspentledninger. Jeg husker jeg så en statistikk en gang, over hvor mange som utviklet leukemi (blodkreft) av de som hadde høyspentledninger over/rett i nærheten av huset. Og da var faktisk disse veldig overrepresentert. Spenningen i dette tilfellet (uten å påstå noe sikkert), mener jeg å huske var flere hundre kV. Fant tilfeldigvis: http://www.nrpa.no/hoyspentanlegg/hoyspentledninger http://www.nrpa.no/hoyspentanlegg/transformatorer Oj flere hunder Kv inne i boligen?det var mye..regner jeg med .noen som vet hvor jeg kan henvende meg for å få måling av stråling i boligen? noen andre her som bor nære høyspentledninger?hvordan er det? Lenke til kommentar
greygenic Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 (endret) Oj flere hunder Kv inne i boligen?det var mye..regner jeg med .noen som vet hvor jeg kan henvende meg for å få måling av stråling i boligen? noen andre her som bor nære høyspentledninger?hvordan er det? Nei, nei, nei. Ikke flere hundre kV inni boligen, er du gal eller? Den statistikken var basert på å ha virkelig høyspente høyspentledninger omtrent rett over/eller helt i nærheten av hustaket. Men så spørs det hvor seriøst man skal ta denne forskningen da, når annen forskning igjen viser noe annet. Mitt beste gjett; er at det kanskje, eller antageligvis er en økt fare.. For å si det på en annen måte: Ikke faen om jeg noengang ville bodd i nærheten av så høyspente høyspentledninger. Endret 26. januar 2010 av greygenic Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå