jalla90 Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Hei! Har en mercedes 190d automat. Når den girer fra 1. til 2. gir, henger den seg litt opp i 1. giret og så "hopper" den inn i andre giret. Dette er ikke eit stort problem på de andre girene. Merker det kanskje litt fra 2. til 3. også. Den har også en tendens til å hoppe i gir ved nedgiring noen ganger. Hva skal jeg gjøre? Hjelper det å skifte girolje og filter, eller er det noe annet som må til? Har kjøpt bilen brukt og har ikke peiling på når det sist ble skiftet olje på gir\motor. Jeg har hatt bilen i snart 2 år og har kjørt ca 20 000 med den. Bilen har gått 175 000. Takker for svar! Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Du har kjørt i 2 år og 20 000 uten å vite når det ble byttet før dette?! høres ut som galskap for meg. Når man kjøper brukt bil bytter man ALT av oljer og slitedeler med en gang. For dumt å spare 2 tusen på noe som gjør at bilen varer mye lengre. Jeg bytter olje hver 10 000 på motor, samt filter. Plugger hver 30 og bensin hver 60. Høres ut som du har automatkasse? Bytt olje, filter og flush girkassen. Kan godt hjelpe. Er ikke mye informasjon om automatkasse-service men hver 60-100 000 sier de man bør bytte olje og filter på automatkasser. Mener mercedes har samme system som bmw, og de sier at de har "evighetsolje", med andre ord en olje som aldri skal byttes i bilens levetid. Men Bmw sine automatkasser pleier å ryke på 200-250 000 vis man ikke tar service på de. Håper dette var noe til hjelp Forresten, vis du har manuell så bytt iallefall olje på den, og evt giroverføringer. Lenke til kommentar
tNy Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Det kan være så mye forskjellig, så det er vanskelig å si. Kan være feks regulator, wire eller at kassa rett og slett er slitt. Hørte nettop med MB teknikneren her på jobb, og for å gi ett godt svar, må du nok på verksted for å få sjekket kassa. Lenke til kommentar
jalla90 Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2010 Det er en automat kasse ja. Har veldig lite peiling på bil, men har nå begynt på eit bilkurs og har innsett hvor viktig det er med skifting av olje. Kom over en diskusjon her om dagen der de sa at dersom du har ulyder eller noe liknende i automat kassa, kan du "drepe" kassa ved å skifte olje fordi olja da blir for tynn. stemmer dette? Vurderer sterkt å skifte olje på motor og automat kasse. Er det like lett å skifte olje på automat kasse som på manuel? Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Må bytte filter også gjerne flushe igjenom for å få vekk alt smuss og dritt. Lenke til kommentar
jalla90 Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2010 Må bytte filter også gjerne flushe igjenom for å få vekk alt smuss og dritt. Hva menes med å "flushe" gjennom? Det med filter viste jeg ja:D hehe.. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 At man fyrer igjennom rundt 10 liter fra topp slik at det renner igjennom og tar alt drit med seg ut Lenke til kommentar
jalla90 Skrevet 23. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2010 ok, høres fornuftig ut:) Men er det ingen som vet om det er like enkelt å skifte olje på automatkasse som på manuell kasse? Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Er ikke sikkert at det er like lett. Mange automatkasser må fylles med pumpe osv, men vet jo ikke. Å få av bunnpannen på den er ikke noe stress, og filterbytte er nok lett. Men vis du finner påfylling på topp så er det jo lett Lenke til kommentar
jalla90 Skrevet 24. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2010 høres bra ut! skal sterkt vurdere å skifte gir olje og motor olje, vertfall skifte motor olje. Så skal jeg høre med lokale verksted ang. skifting av gir olje:) takker for alle svar:) Lenke til kommentar
Virion Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Life-time oljer som det referes til her er faktisk spesifisert til å holde 250.000km. Ettersom det er dette som regnes for en livstid for en bil. Om oljen da eter opp kassen de siste 50.000km driter produsentene i. Automat olje er enkelt, er en tappe plugg så fyller du på i peilepinnen med motoren i gang. Ha kassen i N stilling. Manuell kasse er mye mer vrient å bytte på. Endret 24. januar 2010 av Virion Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Det er mer jobb å skifte olje på en automatgirkasse av denne typen ihvertfall. Bunnpanna må demonteres, converteren må tømmes, filteret må skiftes. Påfylling skjer ved at du fyller på 5,0 liter olje, så kjører gjennom girene, peiler, fyller ca 2-3 dl. til, så kjøre oljen blir skikkelig varm (70-80 grader), peile på nytt og etterfylle nødvendig antall dl. Påfylling skjer via peilepinnerøret så det tar sin tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå