The Stig Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Howdy hoo! Dette er et problem som jeg lenge har fundert litt på, men aldri funnet noen fullgod løsning til. Som emnetittelen beskriver lurer jeg enkelt og greit på hva som er den enkleste måten å få to nettverkstilkoblinger til å fungere på én maskin? Dette fordi jeg har to internettilkoblinger hvor jeg per i dag kun bruker den ene til hele nettverket mitt, men helst ønsker å bruke tilkobling nummer to til serveren min. Problemet er altså at jeg ønsker at serveren skal være tilgjengelig på nettverket for de andre maskinene, men kobler seg på nett via egen nettilkobling som vil være kun for serveren. Heldigvis er jeg såpass bortskjemt at jeg kan installere hva enn jeg ønsker av Microsoft-programvare på serveren (via MSDN), per nå er det installert Server 2008, men jeg har vurdert å oppgradere til 2008R2 eller Win7 (ettersom serveren brukes like mye som arbeidsstasjon som server). Med andre ord er det intet problem å bytte OS om nødvendig. Legger ved et svært enkelt topologikart Lenke til kommentar
xqus Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Om du setter to nettverkskort i serveren så skal det fungere helt fint? Eller overser jeg noe? Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 21. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2010 Har prøvd det før, den fikk IP-adr fra begge ruterne, men den klarte ikke å benytte seg av begge kortene slik jeg tenker. Alt ettersom hvilken tilkobling jeg aktiverte først, koblet den seg kun til den. Ergo var det enten kun nett, eller nettverk, men på feil netttilkobling. Lenke til kommentar
xqus Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Skjønner. Så du vil bruke begge tilkoblingene ut til internett? Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2010 Njaei, jeg ønsker at serveren kun benytter seg av en tilkobling til internett og den andre tilkoblingen skal være koblet til ruteren, slik at serveren kan nåes via resten av nettverket. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 Fant etter mye søking endelig et fornuftig svar, "Open Network settings on your dual card machine. In TCP Settings.. Click on Advanced .. at the bottom you'll see a setting for Interface Metric. Interface Metric defaults to 1. Set it to more than 1 for the card you don't want your machine to route thru.. System will use the lowest cost interface card out of your machine.. Having a higher Interface Metric on your WAN card will avoid use of that card for Internet.." Kjekt å vite kanskje? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå