Gå til innhold

Drive relè med power-led-signal?

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å ha ha en 24V lampe i stedet for power-led på en PC. Det vil si; kutte vekk den originale lysdioden og drive en lampe i stedet.

Det jeg tenkte da er å ha et lite relè inne i PC-en. Jeg legger da 24V inn i PC-en, og relèet kobler inn lampa.

Men jeg går ut fra at driverkretsen på hovedkortet neppe klarer å slå inn et relè på egenhånd?

Noen som vet om hovedkortet gir ut 2 volt (ca) direkte, eller om det er forkoblingsmotstand på lysdioden?

Det jeg da går ut fra er den enkleste løsningen er å ha en transistor eller optokobler til å drive relèet. Altså signalet fra hovedkortet styrer en transistor som igjen styrer et relè?

Er det noen elektronikkfolk som kan foreslå en enkel og grei krets som er kjapp å lodde ihop? Har tilgang på en del komponenter på skolen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En LED kan ikke drives med fast spenning. Så det er naturlig nok en motstand på HK.

En optokobler er en mulighet. Men oppnår du noe ved å bruke denne LED utgangen i forhold til å koble deg rett på PSU? F.eks et 12V rele koblet rett på en Molex kontakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...