New_Game Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Sliter med en oppgave i kjemi, blir ikke enig med fasiten Oppgaven er slik: "Likevektskonstanten for følgende reaksjon skal bestemmes: Det står da klart og tydelig at det er 0,60 mol svoveldioksid ved likevekt, altså mener jeg det skulle stått 0,60 både i den ruten med 0,60 i rødt og i naboruten, og følgelig 0,30 i ruten lengst til høyre på samme rad. Dessuten skjønner jeg ikke hvordan boka har fått til å bli 0,060mol/L, det kan det da umulig bli... Kan noen forklare hvorfor det blir slik som i fasiten? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 (endret) hvis teksten under reaksjonslik. er riktig, er fasiten (tabellen) feil. ------------------ ved start: n(SO_3) = 1 mol n(SO_2) = n(O_2) = 0 mol ------------------- ved likevekt: n(SO_3) = (1 - 0,6) mol = 0,4 mol n(SO_2) = 0,6 mol n(O_2) = 0,3 mol -------------------- osv... Endret 21. januar 2010 av Janhaa Lenke til kommentar
New_Game Skrevet 21. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2010 Har sjekket teksten mange ganger, og at jeg ser på fasiten til rett oppgave. Men tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå