Gå til innhold

Hvem kan voldta en 9- åring? Kun generell diskusjon tillates!


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke lest meg opp på saken, og vet lite om de faktiske forholdene (er han dømt?), men følte jeg måtte kommentere disse:

 

Pedofile er syke

 

Nei, de har en legning som gjør at de er seksuellt tiltrukket mennesker det er ulovlig å ha sex med.

 

Uansett, om han har vært mobbet aldri så mye er det ingen unnskyldning for å voldta og saken blir ikke mindre allvorlig! Vet du om han noen ganger forsøkte å få hjelp?

 

Nok en gang viser du at du ikke klarer å overhode vise empati. Hvis man har blitt mobbet og føler seg svært usikker på seg selv, så finnes det ingen garantier for at man tør søke kontakt og/eller hjelp. Det er veldig trist at mennesker kan drive en ellers frisk og såpass ung person til å begå overgrep på unge barn.

 

Jeg sier ikke at man skal kjempe for at han slippes ut, og at pedofile handlinger skal bli lovliggjort, men man kommer ikke langt dersom man ikke klarer å sette seg inn i alle elementene i en sak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Empati... :!:

 

Ordet "empati" er bare billig propoganda! Det er et forsøk på å unnskylde og forsvare folk som ikke har noen verdi. SI at han har blitt mobbet aldri så mye gjennom skolen, men hva så? I de klassene jeg gikk i på barne og ungdomsskolen var det faktisk flere mobbeoffere, men ingen av dem hverken fra barneskolen eller fra ungdomsskolen har blitt pedofile av den grunn etter hva jeg vet. Så det gjelder bare noen få og da er ikke tideligere mobbing noen unnskyldning eller forklaring du kan bruke.

 

Det er svært mange forskjellige måter han kunne ha søkt hjelp på dersom han mente at han trengte det. Å issolere seg selv var ikke det eneste alternativet han hadde så din forklaring og unnskyldning her blir for enkel og feil.

Lenke til kommentar
Empati... :!:

 

Ordet "empati" er bare billig propoganda! Det er et forsøk på å unnskylde og forsvare folk som ikke har noen verdi. SI at han har blitt mobbet aldri så mye gjennom skolen, men hva så? I de klassene jeg gikk i på barne og ungdomsskolen var det faktisk flere mobbeoffere, men ingen av dem hverken fra barneskolen eller fra ungdomsskolen har blitt pedofile av den grunn etter hva jeg vet.

 

De du har gått på skole med er en brøkdel av alle personene i verden. Dessutten sier du selv "etter hva du vet", du vet ingenting om hva noen av disse mobbeofrene gjorde når de var alene. Du vet tydeligvis ingenting om psykologi og mental helse.

 

Så det gjelder bare noen få og da er ikke tideligere mobbing noen unnskyldning eller forklaring du kan bruke.

 

Jo, det kan man.

 

Det er svært mange forskjellige måter han kunne ha søkt hjelp på dersom han mente at han trengte det. Å issolere seg selv var ikke det eneste alternativet han hadde så din forklaring og unnskyldning her blir for enkel og feil.

 

Nei, din konklusjon blir "enkel og feil".

Lenke til kommentar
Empati... :!:

 

Ordet "empati" er bare billig propoganda! Det er et forsøk på å unnskylde og forsvare folk som ikke har noen verdi. SI at han har blitt mobbet aldri så mye gjennom skolen, men hva så? I de klassene jeg gikk i på barne og ungdomsskolen var det faktisk flere mobbeoffere, men ingen av dem hverken fra barneskolen eller fra ungdomsskolen har blitt pedofile av den grunn etter hva jeg vet. Så det gjelder bare noen få og da er ikke tideligere mobbing noen unnskyldning eller forklaring du kan bruke.

 

Det er svært mange forskjellige måter han kunne ha søkt hjelp på dersom han mente at han trengte det. Å issolere seg selv var ikke det eneste alternativet han hadde så din forklaring og unnskyldning her blir for enkel og feil.

Faen jeg blir kvalm av å lese det du skriver.

 

Billig propaganda? Alle mennesker er like mye verdt, hvis du har et problem med å se det, så er det du som er syk.

 

Du har tydeligvis hatt det for lett i livet, dersom du ikke klarer å se litt mer nyansert på saken. Jeg prøver ikke å forsvare denne gutten, men det er et faktum at mobbing ødelegger mennesker. Hvis du ikke har vært der selv, eller har et nært bekjentskap til en person som har blitt mobbet, så er det kanskje ikke så rart at du ikke klarer å være konstruktiv.

 

Forresten, hva vet du om han har søkt hjelp eller ikke? Han kan ha prøvd alt, og til slutt ble han desperat.

Lenke til kommentar
Empati... :!:

 

Ordet "empati" er bare billig propoganda! Det er et forsøk på å unnskylde og forsvare folk som ikke har noen verdi. SI at han har blitt mobbet aldri så mye gjennom skolen, men hva så? I de klassene jeg gikk i på barne og ungdomsskolen var det faktisk flere mobbeoffere, men ingen av dem hverken fra barneskolen eller fra ungdomsskolen har blitt pedofile av den grunn etter hva jeg vet.

 

De du har gått på skole med er en brøkdel av alle personene i verden. Dessutten sier du selv "etter hva du vet", du vet ingenting om hva noen av disse mobbeofrene gjorde når de var alene. Du vet tydeligvis ingenting om psykologi og mental helse.

 

Så det gjelder bare noen få og da er ikke tideligere mobbing noen unnskyldning eller forklaring du kan bruke.

 

Jo, det kan man.

 

Det er svært mange forskjellige måter han kunne ha søkt hjelp på dersom han mente at han trengte det. Å issolere seg selv var ikke det eneste alternativet han hadde så din forklaring og unnskyldning her blir for enkel og feil.

 

Nei, din konklusjon blir "enkel og feil".

 

Har noe kontakt med dem på facebook og vet hvor de bor og hva de driver med. Ikke alle da, men fler av dem. Dessuten var det et eksempel på at mobbing ikke nødvendigvis ødelegger folk. Det kan ødelegge folk, men det er unntakene. De fleste som blir mobbet gjennm skolen går ikke rundt og voldtar småunger når de blir større. Om de som havner utenfor pga. mobbing i utgangspunktet er svakere enn dem som ikke gjør det er en helt annen diskusjon. Men med tanke på hvor mange mobbesaker det finnes så kan man ikke bruke mobbing i barndoms og/eller ungdomsår som noen forklaring eller unnskyldning. gjen så finnes det hjelp å oppsøke.

Så din forklaring her er og blir for enkel og feil.

Lenke til kommentar
Empati... :!:

 

Ordet "empati" er bare billig propoganda! Det er et forsøk på å unnskylde og forsvare folk som ikke har noen verdi. SI at han har blitt mobbet aldri så mye gjennom skolen, men hva så? I de klassene jeg gikk i på barne og ungdomsskolen var det faktisk flere mobbeoffere, men ingen av dem hverken fra barneskolen eller fra ungdomsskolen har blitt pedofile av den grunn etter hva jeg vet. Så det gjelder bare noen få og da er ikke tideligere mobbing noen unnskyldning eller forklaring du kan bruke.

 

Det er svært mange forskjellige måter han kunne ha søkt hjelp på dersom han mente at han trengte det. Å issolere seg selv var ikke det eneste alternativet han hadde så din forklaring og unnskyldning her blir for enkel og feil.

Faen jeg blir kvalm av å lese det du skriver.

 

Billig propaganda? Alle mennesker er like mye verdt, hvis du har et problem med å se det, så er det du som er syk.

 

Du har tydeligvis hatt det for lett i livet, dersom du ikke klarer å se litt mer nyansert på saken. Jeg prøver ikke å forsvare denne gutten, men det er et faktum at mobbing ødelegger mennesker. Hvis du ikke har vært der selv, eller har et nært bekjentskap til en person som har blitt mobbet, så er det kanskje ikke så rart at du ikke klarer å være konstruktiv.

 

Forresten, hva vet du om han har søkt hjelp eller ikke? Han kan ha prøvd alt, og til slutt ble han desperat.

 

Hvorfor leser du det da? Hva med å gå over til Donald Duck og co. eller Tom og Jerry?

 

I utgangspunktet har folk lik verdi ja, men det er ikke slik at alle er like mye verd gjennom livet. Folk som begår grov vold eller voldtar er selvsagt ikke verd lke mye som et normalt menneske som ike begår slike handlinger og folk som dreper er ikke verdt noe! I denne saken snakker vi om vldtekt og da til og med voldtekt av barn. Hvordan du kan forsvare verdien til folk som begår den slags handlinger er for meg helt ufattelig!

 

Det finnes faktisk hjelp å få hvis man gidder å oppsøke hjelp Om man heller velger å issolere seg og ikke oppsøke noe så kan ma faktisk takke seg selv!

Lenke til kommentar
Men med tanke på hvor mange mobbesaker det finnes så kan man ikke bruke mobbing i barndoms og/eller ungdomsår som noen forklaring eller unnskyldning.

 

Jo. Det er bevist at mange mennesker som har blitt utsatt for mobbing sliter psykologisk senere.

 

gjen så finnes det hjelp å oppsøke.

 

Det hjelper ikke mennesker som ikke tør ta kontakt. Klarer du ikke skjønne at enkelte folk som sliter psykisk på grunn vil ha mentale sperrer rundt det å søke kontakt hos andre? Verden er ikke svart-hvit, og alle er ikke deg.

Lenke til kommentar

Og da voldtar alle barn mener du? :roll: For det første kunne de ha søkt hjelp før og for det andre går det ann å oppsøke hjelp når man er eldre og.

 

Det hjelper ikke mennesker som ikke tør å kontakt nei, men da kan de skylde på seg selv for at de ikke tar kontakt. Å skylde på daværende eller tideligere mobbing holder ikke mål. De kunne tatt kontakt for å få hjelp, men det var deres feil at de ikke gjorde det.

 

Foresten, hvem gir dumest for: 1) En som blir mobbet gjennom barneskolen og deler av ungdomsskolen og aldri oppsøker hjelp og ender opp med å voldta en unge på ni år? 2) En som blir mobbet gjennom barneskolen og snakker med både foreldre, lærere og helsesøster om det og som blir mobbet litt gjennom ungdomsskolen og men som da begynner å gå til psykolog og klarer seg fint?

Endret av Glimti
Lenke til kommentar
Og da voldtar alle barn mener du? :roll: For det første kunne de ha søkt hjelp før og for det andre går det ann å oppsøke hjelp når man er eldre og.

 

Nei, jeg mener ikke det! Har du lest det jeg har skrevet? Hva skal eldre bety? Når man er 17?

 

Det hjelper ikke mennesker som ikke tør å kontakt nei, men da kan de skylde på seg selv for at de ikke tar kontakt. Å skylde på daværende eller tideligere mobbing holder ikke mål. De kunne tatt kontakt for å få hjelp, men det var deres feil at de ikke gjorde det.

 

Hvorfor holder det ikke mål? Jeg sier ikke at vi skal løslate folk som har begått pedofile handlinger etter en uke, men at det ikke er så enkelt som at disse menneskene er onde og bør holdes borte fra samfunnet og tas fra kjønnsorganer eller seksualdrift.

 

Foresten, hvem gir dumest for: 1) En som blir mobbet gjennom barneskolen og deler av ungdomsskolen og aldri oppsøker hjelp og ender opp med å voldta en unge på ni år? 2) En som blir mobbet gjennom barneskolen og snakker med både foreldre, lærere og helsesøster om det og som blir mobbet litt gjennom ungdomsskolen og men som da begynner å gå til psykolog og klarer seg fint?

 

Hva mener du? Hvem jeg "gir mest for"?

 

At du legger det frem så svart-hvitt, beviser bare at du absolutt ikke har noen forståelse for hva jeg har prøvd å forklare deg.

Endret av boffeeen
Lenke til kommentar

Når behovet for hjelp er der forsåvidt. Det går ann både når du er 10 år, nr du er 13 år og når du er 17 år samt både før, innimellom og senere. Her snakker vi om en som var 17 år så det er tydelig at han skulle bedt om hjelp for lenge siden.

 

Det holder ikke må fordi det er hauevis som blir mobbet og klarer seg helt fint og da kan du ikke skylde utelukket på mobbingen hos dem som ikke klarer seg ved mindre de er svakere i utgangspunktet. Og som sagt kan de oppsøke og be om hjelp.

 

"Gir mest for" er et uttrykk. Hvem av de to eksemplene synes du høres ut som den beste personen? Og med tanke på at kun en av dem voldtar et barn, hvem av dem synes du har mest verdi? Nr. 1 eller nr. 2?

 

Dette kan vi snu og vende på til det uendelige nemlig ved at jeg sier du ikke forstår hva jeg prøver å forklare deg!

Lenke til kommentar

Noen som kan vise til noe forskining rundt mobbing som fører til voldtekt av mindreårige?

 

Jeg bryr meg uansett ikke så veldig. I mine øyne er 17åringen uskyldig og så får det være opp til rettsystemet å finne ut om jeg bør endre mening. Dessuten blir 9 åringer voldtatt daglig i vårt kjære land. Stakkars folk, men jeg har heldigvis andre ting å gjøre enn å tenke på all elendigheten som foregår rundt meg.

Lenke til kommentar
Empati... :!:

 

Ordet "empati" er bare billig propoganda! Det er et forsøk på å unnskylde og forsvare folk som ikke har noen verdi. SI at han har blitt mobbet aldri så mye gjennom skolen, men hva så? I de klassene jeg gikk i på barne og ungdomsskolen var det faktisk flere mobbeoffere, men ingen av dem hverken fra barneskolen eller fra ungdomsskolen har blitt pedofile av den grunn etter hva jeg vet. Så det gjelder bare noen få og da er ikke tideligere mobbing noen unnskyldning eller forklaring du kan bruke.

 

Det er svært mange forskjellige måter han kunne ha søkt hjelp på dersom han mente at han trengte det. Å issolere seg selv var ikke det eneste alternativet han hadde så din forklaring og unnskyldning her blir for enkel og feil.

Faen jeg blir kvalm av å lese det du skriver.

 

Billig propaganda? Alle mennesker er like mye verdt, hvis du har et problem med å se det, så er det du som er syk.

 

Du har tydeligvis hatt det for lett i livet, dersom du ikke klarer å se litt mer nyansert på saken. Jeg prøver ikke å forsvare denne gutten, men det er et faktum at mobbing ødelegger mennesker. Hvis du ikke har vært der selv, eller har et nært bekjentskap til en person som har blitt mobbet, så er det kanskje ikke så rart at du ikke klarer å være konstruktiv.

 

Forresten, hva vet du om han har søkt hjelp eller ikke? Han kan ha prøvd alt, og til slutt ble han desperat.

 

Hvorfor leser du det da? Hva med å gå over til Donald Duck og co. eller Tom og Jerry?

 

I utgangspunktet har folk lik verdi ja, men det er ikke slik at alle er like mye verd gjennom livet. Folk som begår grov vold eller voldtar er selvsagt ikke verd lke mye som et normalt menneske som ike begår slike handlinger og folk som dreper er ikke verdt noe! I denne saken snakker vi om vldtekt og da til og med voldtekt av barn. Hvordan du kan forsvare verdien til folk som begår den slags handlinger er for meg helt ufattelig!

 

Det finnes faktisk hjelp å få hvis man gidder å oppsøke hjelp Om man heller velger å issolere seg og ikke oppsøke noe så kan ma faktisk takke seg selv!

Jeg leser det fordi jeg ikke gidder å fordøye all maten jeg har spist,

 

Og hvem er du som bestemmer hvem som er verdt noe?

 

Som sagt så forsvarer jeg ikke denne gutten, det var en grusom handling, men det rettferdigjør ikke lemlesting.

 

Jeg gjentar, vet du at han ikke har søkt hjelp?

Lenke til kommentar
Og da voldtar alle barn mener du? :roll: For det første kunne de ha søkt hjelp før og for det andre går det ann å oppsøke hjelp når man er eldre og.

 

Det hjelper ikke mennesker som ikke tør å kontakt nei, men da kan de skylde på seg selv for at de ikke tar kontakt. Å skylde på daværende eller tideligere mobbing holder ikke mål. De kunne tatt kontakt for å få hjelp, men det var deres feil at de ikke gjorde det.

 

Foresten, hvem gir dumest for: 1) En som blir mobbet gjennom barneskolen og deler av ungdomsskolen og aldri oppsøker hjelp og ender opp med å voldta en unge på ni år? 2) En som blir mobbet gjennom barneskolen og snakker med både foreldre, lærere og helsesøster om det og som blir mobbet litt gjennom ungdomsskolen og men som da begynner å gå til psykolog og klarer seg fint?

 

Dette er eneste tingen i denne diskusjonen jeg vil ta tak i - vårt syn på mennesker Glimti er like uforenelig som natt og dag.

 

Men hva angår å søke hjelp;

Sist jeg sjekket vennekretsen min, hadde jeg en vennine med PTSD som har ventet 2 år på pyskolog hjelp, en med anreksia/bullemi,selvtillitsproblemer m.m. som ikke får hjelpen hun trenger, for hun har søkt men gav opp når hun nærmest fikk beskjeden at "du må ha prøvd å ta ditt eget liv for å bli prioritet"

 

Dagens Norge er dessverre slik;

1. det er for få pyskologer eller kommunale/Statlige pyskologer til å ta av mengden med folk som trenger hjelp

(enkelte fastleger anbefaler å sende søkander til 20-30 pyskologer med støtte for å se om noen har plass - noe som ikke alltid gir napp heller, ref siste artikkel hos aftenposten på dette temaet)

 

2. lokale kommunale tilbud via helseforetaktene kan bare ta av personer for en viss periode, si 10 samtaler e.l. - du skal ha rimelig sterkt stå på vilje og kunnskap for å klare deg på egenhånd etter traumer som mobbing gir, eller andre ting for å bare greie deg med det

3. prisen for en pyskolog andre steder er på 600 kr e.l. uten noe statlig støtte - med et minimum av 4 timer måneden, så blir det 2500 kr ekstra ut - eller for folk flest med ca 30% skatt e.l. nesten 3500 kr som må jobbes inn, røfflig regnet.

Sist gang viste en undersøkelse at majoriteten av den norske befolkningen ikke ville ha økonomisk evne til en slik ekstrabelastning, spesielt ikke over lengere tid, noe psykologi krever - du kan ikke skrive ut lykkepiller i hytt og gevær til alle. (Undersøkelsen om kostnad var noe aftenposten skrev om og)

 

4. psykiske problemer er enda veldig tabubelagt i Norge - det er ikke hva du sier til alle

5. Dine bevis er enkeltstående hendelser hvor du selv vedgår problemet med kilden - du antar at det er slik

6. Det å finne ut hvor du skal ringe, få time osv er nokså vanskelig i seg selv, og med ventetiden hvor personen ikke får hjelp, så kan det gå meget galt beroende på hvor hardt rammet personen er

 

7. jo eldre en blir - jo mer kan de pyskiske problemene manifistere seg - altså gro inn i sjelen til personen, og bli en del av den, etter hvert kan også det fortrenges slik at handlinger, tanker eller drømmer ikke nødvendigvis gjenspeiler den faktiske hendelsen, men mer noe som likner.

Det at noe likner vil ikke nødvendigvis si at det var det som skjedde - men vil som regel være en start på hvor en skal lete.

Mobbing kan også medføre de fleste lidelser; PTSD, spiseforstyrrelse, problemer med selvtillit/identitet/egenverdi, osv osv osv - det er ikke noe sjakktrekk av deg å si at dette er feil, slik jeg forstår du gjør.

 

Det du beskriver er en uhyre forenklet versjon mange lever med - tørr jeg spørre om du har venner som sliter selv? hva gjorde du når de sa i fra om det? - gjorde du det samme som du gjør her; fortalte at de har seg selv å takke for at de ikke sa ifra før?

Lenke til kommentar
Billig propaganda? Alle mennesker er like mye verdt,
Politisk korrekt å si, men det blir ikke praktisert noe sted i verden.

You're the only one who can make the difference. Whatever your dream is, go for it.

 

Som et sidespor; hadde flere folk brydd seg i dette landet hadde man kanskje spart seg tragediene...ensomhet er roten til mye ondskap og elendighet, og i Norge er det visstnok veldig mange som er ensomme, noe som samfunnet i mine øyne står ansvarlig for fult ut. Vi får det vi fortjener gjennom måten vi behandler andre, hvor galt det de enn gjør - så har vi ofte gjort dem verre i det lengre løp.

Lenke til kommentar
Jeg leser det fordi jeg ikke gidder å fordøye all maten jeg har spist,

 

Og hvem er du som bestemmer hvem som er verdt noe?

 

Som sagt så forsvarer jeg ikke denne gutten, det var en grusom handling, men det rettferdigjør ikke lemlesting.

 

Jeg gjentar, vet du at han ikke har søkt hjelp?

 

Glimrende argument... :roll:

 

Hvem er du til å bestemme at voldsmenn, voldtektsmenn og drapsmenn er verdt noe? Verdien av et menneskeliv burde være noe man er fortjenet til. Ikke noe man automatisk har.

 

Tvangsamputasjon av kjønnsorganet til voldtektsforbrytere forsvares fordi det er en genial måte å sørge for at de ikke vil kunne voldta noen igjen. Riktignok kan de bruke annet utstyr, men faren vil være sterkt redusert. Dessuten vil de forstå at handlingene deres får konsekvenser. Og ikke begynn å sammenlign det med å hogge hendene av tyver slik andre har gjort i andre tråder.

 

Har han søkt hjelp så har han enten i prøvd hardt nok eller så har han ikke blitt prioritert og i så fall skyldes det en svikt i systemet.

Lenke til kommentar
eller så har han ikke blitt prioritert og i så fall skyldes det en svikt i systemet.

 

jeg likte denne her - svikt i systemet;

 

hvis du ser ovenfor er det ikke svikt men total mangel på prioritering av dette, med de konsekvenser som følger.

Vi er svikten da i så tilfelle, gjennom de folkevalgte og den totale mangel på på krav i valgkampen - jeg kan nemlig ikke minnes et eneste parti som nevnte dette under valgkampen, kan du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...