Gå til innhold

Hvem kan voldta en 9- åring? Kun generell diskusjon tillates!


Anbefalte innlegg

Det er en veldig enkel verden du lever i Glimti. Noe galt med systemet? Så ta å fiks det. En voldtektsmann? Kutt av han ballene, så vil han aldri gjøre det igjen.

 

La oss si at denne niåringen vokser opp med store psykiske problemer etter denne voldtekten, og ender opp med å forgripe seg på sine egne barn (ja, jeg regner med du er klar over at personer som mishandlet som barn gjerne ender opp med å mishandle sine barn, eller kanskje noe verre). Hva skal vi gjøre da? Skylde på svikt i systemet, kastrere han og kaste han i fengsel resten av livet sitt?

 

NikkaYoichi skriver at det er for mye fokus på å beskytte forbryterne, og for lite på ofrene. Det er mulig, men ingen i denne tråden later til å vie en tanke på offeret, men heller å slukke sin egen hevnlyst. Fokuset på å straffe forbryteren her er bare kvalmende, og ikke minst lite gjennomtenkt. Beklager Glimti, men det er nok langt tryggere for alle å la denne voldtekstmannen gå fri enn å la han komme tilbake etter 20 år på isolat.

 

Og nei, dette var ikke et forsøk på å argumentere mot fengselsstraff.

 

Jeg har aldri argumentert for at verden er enkel, men jeg ser heller ingen grunn til å gjøre den mer komplisert. Et rettssystem vil ikke bli 100% garantert feilfritt før man evnt. oppfinner sannhetsserum slik at ingen feil ang. skyldig - uskyldig lenger vil forekomme. Om dette skjer er tvilsom og inntil det evnt. skulle skje så får man arbeide for et system så nært 100% som mulig. Den risikoen at det nå og da KAN, ikke må, men kan, skje feil er ikke nok til at man kan bagatellisere forbrytelsene. Akkurat som en morder fortjener dødsstraff fortjener en voldtektsforbryter å få tvangsamputert kjønnsorganet. Signalimanget til vedkommende bør også bli utlvert til enhver butikk i landet som selger sexutstyr slik at vedkommende aldri vil få kjøpt det inn. Og disse to forhåndsreglene vil gjøre de uskyldige langt tryggere enn ditt system der man kan skal sette en voldtektsforbryter i fengsel en stund og så slippe vedkommende ut igjen og håpe på at gjenntagelse ikke skjer!

 

Når det kommer til niåringen håper jeg at han gjennom hjelp og støtte nå i den nærmeste fremtid så lenge han trenger klarer seg uten å begå slike handlinger selv når han blir voksen. Det burde være fullt mulig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Først sier du deg enig med NikkaYoichi og så appluderer du til dem som sympatiserer med voldtektsmenn...

 

Hva er din egen mening om denne saken?

 

Vel, jeg forstår at min "applaus" til "sympatisørene" kan misforstås. Jeg applauderer motet deres, men er helt vanvittig uenig.

 

 

Hva jeg mener?

 

Jeg bor på Sørlandet, og har en nær oppfatning av hva slags menneske som skjuler seg bak det media omtaler som "17- åringen". Det er snakk om en mildt sagt mindre begavet person, som antageligvis ikke er helt hundre prosent klar over hva han har gjort. Han ble mobbet på videregående, og har vært en person som likte å leke med de små barna på fritiden. Hvordan skal man straffe en sånn person, og bør han i det hele tatt få lov til å komme ut i samfunnet igjen?

 

Jeg mener at livet til denne niåringen representerer et sterkt argument mot å la voldtektsmenn og pedofile få en "ny sjanse". Mannen/gutten og de andre dømte er ikke kriminelle i den forstand at de øker sin velstand på bekostning av andre med ulovlige midler. De er mentalt syke mennesker, og så vidt jeg vet er det ingen vaksine/kur mot pedofili. Man kan ikke risikere at denne 17- åringen kommer ut igjen om f.eks 10 år, og forgriper seg på nytt. Det har ikke samfunnet råd til, fordi vi ikke kan ofre barn på bekostning av å gi sinnssyke mennesker en ny sjanse.

 

Jeg sa meg enig med NikkaYoichi fordi han virker reflektert, ærlig og seriøs, samt at han faktist skriver omtrent det samme som jeg ville gjort. F.eks:

 

I dag er vi litt for opptatt av å beskytte forbryterne, det er liksom synd på dem.

 

I tillegg til:

 

Folk får livene sine ødelagt av slike folk, hver eneste dag i dette landet - og så sitter det faktisk folk her og prøver å forsvare slik oppførsel, med utsagn som: "Stakkars dem, de vet ikke hva de gjør." Det er så bullshit! ALLE vet at det er galt å voldta en 9-åring, ALLE vet at det er galt å drepe andre mennesker, ALLE vet at det er galt å rane og banke opp folk - om du ikke har fått det med deg, så er ditt liv intet verd for felleskapet og er derfor verd å miste.

 

 

Dette er det mange ikke klarer å se i denne og den gamle tråden. Det er et voldsomt fokus på de kriminelle, og at man må hjelpe dem. Hvorfor skal man hjelpe dem? Hvorfor kan man ikke bare ta den enkle løsningen, og sende dem til en eller annen forlatt, øde plass hvor de kan danne sitt eget samfunn? Jeg husker jeg ble fortalt av en som jobbet i rettsvesenet at Norges dyreste fange koster samfunnet 20 millioner hvert år. Jeg mener det er uetisk å betale 20 millioner i året for å holde en innsatt fengslet, fordi det alltid kommer til å være alternative plasser disse pengene kunne blitt plassert. Hvor mange liv tror du ikke disse pengene kunne reddet i Afrika? Hvor mange jenter hadde ikke sluppet å bli tvunget ut i prostitusjon, hadde de fått sjansen til å gå på skole?

 

Jeg er stort sett enig med det du sier Glimti.

 

Sent svar, men glemte tråden.

 

Kunne absolutt missforstås ja. De fortjener forøvrig ingen applaus. ;)

 

Du sier denne personen som voldtok niåringen er psykisk ubalansert. Vel, det er et argument mot å behandle ham som en 100% psykisk frisk voldtektsforbryter, men det gjør ikke saken mindre ille og det gjør ikke niåringens situasjon noe bedre.

 

Når det kommer til saker der den skyldige annses som psykisk ubalanser tmener jeg at dette bør vurderes svært grundig. Fulgte du med på Englasaken i Sverige? Der ble det snakket om at Anders Eklund som var skyldig i drapet på ti år gamle Engla var psykisk ubalansert, men etter vurderingene ble det slått fast at han ikke var for psykisk syk til å bli stilt for retten og dømt. Slike vurderinger bør være svært grundige hver gang noen begynner å snakke om tillstanden til forbrytere.

Nå kjenner jeg ikke til den skyldige i denne saken som denne tråden handler om. Hvis han er for psykisk ubalansert til å stilles på lik linbje med ansdre voldtekts/sexforbrytere så bør han da sperres inne på polstret celle. Psykisk syke forbrytere kan jerne få behandling og rehabiliterng, men det endrer ikke det faktum at de er farlige når de først har vært villige til å begå slike handlinger som denne og da må de på lik linje med åndsfriske forbrytere sperres inne, men dog ikke i et fengsel. Polstret celle på psykriatrisk klinikk er svaret selvom det høres hardt ut.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

I denne tråden kan vi se hvordan de enkle massene, middelmådighetene som aldri har opplevd noe og er uten evne til å se ting fra "slemmingen"s side, samler seg for lynsjing. Forbanna pakk, dere har bare dere selv å takke for slike hendelser når dere skaper en taper som denne barnehageassistenten. Typisk for enkle mennesker å skape syndebukker.

 

Voldtekt er overvurdert, forresten. Hvordan kan midlertidig frihetsberøvelse, i verste fall for enkelte også senere problemer, i det hele tatt sammenlignes med å bli fratatt alle følelser for alltid? For å ikke snakke om de etterlatte.

Lenke til kommentar

Når et barn på ni åg voldtas av en tennåring på sytten år har jeg ingen vanskligheter med å utpeke hvem offeret er og hvem overgriperen er. Hadde ingen problemer med å utpeke det i Baneheiasaken eller Holmliasaken heller forøvrig. Eller i en rekke andre saker jeg kan ramse opp.

 

Det har forøvrig ingen ting å gjøre med lynsjing heller, men hvordan man bør reagere mot voldtektsforbrytere og hvordan man skal sikkre at episodene ikke gjenntar seg!

Lenke til kommentar

Når et barn på ni åg voldtas av en tennåring på sytten år har jeg ingen vanskligheter med å utpeke hvem offeret er og hvem overgriperen er.

Det største offeret i denne saken er voldtektsmannen. Se for deg hvordan det er å leve med mobbing, sosial ekskludering og depresjon i årevis i forhold til litt smerte i noen minutter. Sikkert ikke det en gang, uten at jeg kjenner til saken i detalj. Og spar meg platthetene om traumer, jeg tror ikke noe på at de er så vanlige ved voldtekt som man skal ha det til.

 

Denne saken fører seg inn i lang rekke andre hvor samfunnet tar rotta på et menneske, for så å gi dem skylden og ytterlige straff den dagen det får litt motgang tilbake. De sinte massene utpeker en ny Satan.

 

Verden er nemlig ikke så enkel at det bare en skyldig person ved mange lovbrudd, som denne. I denne saken er det samfunnet, og spesielt menneskene rundt voldtektsmannen, som er de største skyldige.

Lenke til kommentar

Hvordan kan du gjøre den skylde til offeret? Om han har levd med plager som mobbing og sosial likegyldighet kunne han ha prøvd å gjøre noe med det. Det finnes tiltak som barnevern, pskykologi, psykritarere, terapøyter ol. Hvis han aldri har prøvd å søke hjelp så kan ikke samfunnet få skylden få det. Samfunnet kan først få skylden dersom gutten har prøvd å søke hjelp, men har blitt avvist. Men det unnskylder uansett ikke denne voldtekten. Har du kansje opplevd voldtekt selv? hvis ikke, hvordan kan du da si at det bare var noen minutters smerte for denne niåringen? Og hva med de pårørende? Og traumer er selvsagt en svært relevant del av saken dersom niåringen opplever dem. Hva du tror er en sak men hva denne niåringen opplevde og kansje fremdeles opplever samt hans nærmeste er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Det største offeret i denne saken er voldtektsmannen. Se for deg hvordan det er å leve med mobbing, sosial ekskludering og depresjon i årevis i forhold til litt smerte i noen minutter. Sikkert ikke det en gang, uten at jeg kjenner til saken i detalj. Og spar meg platthetene om traumer, jeg tror ikke noe på at de er så vanlige ved voldtekt som man skal ha det til.

.

 

OOOHHH MYYYY FUCKING GOOOD !!!!

 

Sorry har ikke svart på denne tråden på en stund. Er det noe vits egentlig, når man må bruke tid på å motargumentere mot slike forumbrukeres tåpelige utsagn?

Endret av FlinkeFreddy
Lenke til kommentar

Du uttrykker deg som om du kjenner offeret personelig eller iallefall vet hvem han er. Utenom det er jeg forøvrig helt enig med deg i at traumer og tiden etterpå er relevant for saken. Og som jeg påpekte er det ikke bare denne gutten med må tenkes på, men også hans nærmeste. De blir jo også berørt av en slik sak.

 

Men er uenig med deg på et punkt og det er at du sier du ikke selv burde følge opp tråden. Det var du som startet den og den er fortsatt aktiv så du burde absolutt følge den opp.

Lenke til kommentar

Det største offeret i denne saken er voldtektsmannen. Se for deg hvordan det er å leve med mobbing, sosial ekskludering og depresjon i årevis [...]

Det kan jeg fortelle deg at jeg vet ALT om.

 

Verden er nemlig ikke så enkel at det bare en skyldig person ved mange lovbrudd, som denne. I denne saken er det samfunnet, og spesielt menneskene rundt voldtektsmannen, som er de største skyldige.

I denne saken så er det KUN voldtektsmannen som er skyldig. Selv om andre er skyldige å i ha gjort denne unge mannen urett, så forsvarer ikke det på noen som helst måte at han voldtar en 9-åring, ei heller er det en forklaring.

Lenke til kommentar

Merkelig hvordan folk så lett har latt seg påvirke/blitt hjernevasket av "voldtekt er like ille som drap" propagandaen som er blitt spredd i Norge, ol.

 

Voldtekt er selvsagt ille, men det er jo på ingen måte i nærheten av drap. Jeg tror nokk enhver som hadde fått en pistol rettet mot hodet hadde valgt å bli voldtatt fremmfor å få kulen.

 

Det er også merkelig at disse folkene som er så opprørt over voldtekt vil at voldtektsutdøveren skal bli drept. Hvis voldtekt er så ille ville det ikke da være en mye bedre straff å voldta gjærningsmannen? Det er sikkert flere som ville ha meldt seg frivillig som "bøddler".

 

Og all denne voldtekt er så forfærdelig ille propagandaen gjør det ikke akkurat bedre for offerene. Tenk litt over det. Hvor mye skamm ville du f.eks. ha følt over å blitt sett naken i et sammfund hvor nakenet er helt vanelig mot et sammfund hvor nakenhet er helt tabu? I store deler av USA f.eks er det jo kjempe skadelig for et barn å se en naken voksen person av motsatt kjønn, mens i waorani-indianer stammen i Ecuador er det ikke noe problem.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Hva har det med saken å gjøre? Drap og voldtekt er to forskjellige forbrytelser og det er sistnevnte som diskuteres her. Nå er det heldigvis slik at offre for voldtekt kan hjelpes/rehabiliteres og komme seg videre her i livet så da er ikke nødvendigvis henrettelse den beste straffen/konsekvensen for voldtektsforbryterne. Men det er en annen sak.

 

Hva folk måtte mene om egen nakenhet er dessuten en total avsporing. Vi snakker ikke om et barn som kun ble tvunget til å kle av seg, men et barn som ble voldtatt!

Lenke til kommentar

Denne artikklen om voldtekt fra wikipedia kan jo være relevant til tråden siden det er voldtekt av et barn vi diskuterer her. Bla. foreligger definisjonene på voldtekt i Norge:

 

det å skaffe seg seksuell omgang ved vold eller ved truende atferd

 

det å ha seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen

 

det å ved vold eller ved truende atferd få noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre tilsvarende handlinger med seg selv.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Voldtekt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...