Gå til innhold

Adapter fra Canon EF mount til Nikon F mount

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan er disse da? Hva er ulempene?

Jeg har ikke testet de selv, men har sett at det er mange her inne som bruker adaptere flittig. Har fått inntrykk av at ebay-adaptere ikke nødvendigvis er tilpasset 100%, slik at du kan få litt "slark". Jeg vurderer selv å kjøpe adapter (OM-4/3), men skal da ha et med focus confirm chip ferdig montert ettersom det vil hjelpe en del med fokus (som selvfølgelig er manuell).

Lenke til kommentar

Jeg har en sånn ebay-adapter. Kosta 50 kroner (tror jeg?), og fungerer utmerket. Brukes med en 50mm F/2 AI-s på 400D. Ulempen er at registeravstanden blir kortere enn på Nikon, slik at fokusmarkeringene ikke stemmer, dessuten blir nærgrensa dårligere (kan selvfølgelig kompenseres med mellomringer), og setter du fokusavstand til uendelig, har du i virkeligheten fokusert forbi uendelig (det tok litt tid før jeg fant ut av dette, motiver på stor avstand så skarpe ut i søkeren, men bildet ble uskarpt).

Jeg kjøpte i tillegg uoriginal mattskive med splittprisme for å gjøre det enklere å fokusere riktig. Det fungerer brukbart, men den uoriginale mattskiva er litt mørkere enn den originale, og søkeren på 400D er ikke akkurat kjempestor og lys i utgangspunktet.

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Jeg har en sånn ebay-adapter. Kosta 50 kroner (tror jeg?), og fungerer utmerket. Brukes med en 50mm F/2 AI-s på 400D. Ulempen er at registeravstanden blir kortere enn på Nikon, slik at fokusmarkeringene ikke stemmer, dessuten blir nærgrensa dårligere (kan selvfølgelig kompenseres med mellomringer), og setter du fokusavstand til uendelig, har du i virkeligheten fokusert forbi uendelig (det tok litt tid før jeg fant ut av dette, motiver på stor avstand så skarpe ut i søkeren, men bildet ble uskarpt).
Det finnes adaptere som kompenserer for registeravstanden, forøvrig. Kan være greit å spandere noen ekstra kroner på en sånn, hvis de i det hele tatt er dyrere...
Lenke til kommentar
Når du skal filme bruker du enten skjermen på kamera og zoomer inn for å sjekke fokus, eller ekstern monitor. Ikke bekymre deg om fokusmerkingene.

Focus puller bruker målebånd/tommestokk og fokusmarkeringene på objektivet for å finne korrekt fokus for scenen på forhånd. Deretter markerer han avstandene på markeringsskiven på følgefokusenheten og bruker det som referanse under opptak. Monitor er som regel forbeholdt kameraoeratør. :)

Endret av OrjanB
Lenke til kommentar
Focus puller bruker målebånd/tommestokk og fokusmarkeringene på objektivet for å finne korrekt fokus for scenen på forhånd. Deretter markerer han avstandene på markeringsskiven på følgefokusenheten og bruker det som referanse under opptak. Monitor er som regel forbeholdt kameraoeratør. :)

Så spørs det om trådstarter er på det nivået at han har en focus puller da. Det tviler jeg egentlig på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...