Gå til innhold

Kontaktor styring, motor begynner å ryke

Anbefalte innlegg

-Hei,

Etter jeg koblet opp dreieretninsvender med to hastgheter, og testet, begynnte det ettervert å ryke og luktesvidd. Er det pga kobl.feil eller dårligviklinger(noe jeg byttet, men luktet svidd fremdeles). Kan det hende at lageret er gåent? Hva er sjansen for at motoren luktet svidd og ryker pga kobl. Feil. Ville da ikke kortslutta, kontaktene med ledningene er godt skrudd igjen.

Endret av Marekatten
Bruker har fjernet innlegget. Gjenopprettet innlegg og emnetittel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Etter jeg koblet opp dreieretninsvender med to hastgheter, og testet, begynnte det ettervert å ryke og luktesvidd. Er det pga kobl.feil eller dårligviklinger(noe jeg byttet, men luktet svidd fremdeles). Kan det hende at lageret er gåent? Hva er sjansen for at motoren luktet svidd og ryker pga kobl. Feil. Ville da ikke kortslutta, kontaktene med ledningene er godt skrudd igjen.

Ops, lest litt feil. Det blir jo vanskelig å anta noe, men jeg ville sett på de mekaniske roterende delene. Hvor begynner det å ryke ?

Endret av Rosemount
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

har du brukt motorvern eller motorvernbryter? kjører du en 3 fase motor på 2 fase tilførdsel til motor?

mangler du motorvern så kan motoren gå seg varm med en liten feil. fungerer vifta på motoren?

har du 3fase motor og 3 fase tilførdsel til motoren så går ting greit. men hvis du kobler av ene fase og starter opp eller starter opp å fjerner ene fasen så vil motoren gå på 2 fase. så vil den gå seinere og slite, utvikler varmegang og motorvern slår ut. har du ikke motorvern så kan du kanskje ha brent lederne i motoren.

i koblingshuset så kommer lederne opp av motoren gjennom noe skummateriale eller ei strømpe så her er ikke motoren tett.

kanskje det er smøremidleret i viklingene som smelter?

uansett, hvorfor bruker du dahlandermotor? og hvorfor ikke asynkron som du finner mest av i hele verden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Originalinnlegg og emnefelt var slettet av brukeren. Dette er IKKE tillatt.

Jeg har gjennopprettet de, men dessverre fikk jeg ikke gjenopprettet et av brukerens svar i tråden.

Gjentakelse vil føre til utestengelse for å hindre at andre tråder blir ødelagt. Vil minne brukeren om at jeg vil følge med på brukerens poster, og "tar vi" han i å ødelegge andre tråder innenfor noen dager, så kan innleggene gjenopprettes uten problemer så det er ingen vits å prøve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...