Gå til innhold

Alle hvitevarer til et kjøkken (innebygd)

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Vi har kjøpt kjøkken fra HTH og nå starter jakten på hvitevarer. Ifølge "sikre" kilder på Elkjøp, Expert og Lefdal, så skal de aller, aller fleste innbygningshvitevarer passe til HTH kjøkken, ergo ønsker vi ikke å kjøpe med ferdig integrerte hvitevarer (er så lite å velge mellom) Så vi ønsker valgfriheten slik at vi får de hvitevarene vi ønsker.

1: Vi trenger ikke at alle varer er fra samme leverandør, men vi ønsker en viss "likhet" i utseende. Aller helst stål/sort.

2: Pris er tenkt til ca 25-30.000 kroner for alt

3: Varer vi trenger er : Innbyggningsovn, induksjonstopper, mikrobølgeovn, ventilator, kombiskap (kjøl/frys) og oppvaskmaskin. Totalt altså 6 produkter.

Jeg tar gjerne imot tips til hva som er beste produkter innen hver kategori, som f.eks:

Beste oppvaskmaskin er Bosch (gjerne også modell)

Jeg tar også gjerne imot tips til hvor man drar for å få gjort et godt kjøp. Hvilken butikk er best? Elkjøp? Expert? Elprice? Lefdal? Andre?

Alt skal være innbygningsvarer, oppvaskmaskin kan godt være "delvis integrert", trenger altså ikke være helintegrert.

Kombiskap skal være helintegrert.

Tar imot alle råd, tips og informasjon med vidåpne armer. :-)

Kjøkkenet skrus sammen om ca 3 uker, så vi har ikke så altfor mye tid på oss heller.

På forhånd takk for hjelp!

ps: Om jeg er i feil kategori her, så flytt meg gjerne til riktig kategori, men det er jo tross alt produkt/pris jeg er på jakt etter. :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva legg du i integrerte kvitevarer?

Er det kvitevarer som skal byggast inn?

Det er fleire typar intergrerte kvitevarer, dei kvitevarene som du kjøper gjennom HTH vil då ofte ha ei "skapdør" i fronten slik at kjøleskapet og vaskemaskinen er meir eller mindre kamuflert i kjøkkeninnventaret.

Eller meiner du vanlige kvitevarer som berre har ei sokkellist foran?

Begge deler er rekna som integrerte kvitevarer når du skal selge boligen.

Det virker her som at du er meir opptatt av utsjåanden på kvitevarene og då er det kanskje ikkje så mykje vits i å bygge dei heilt inn?

Lenke til kommentar

Hei,

Tacokrydder har rett. :-)

1: Jeg er ikke så opptatt av utseende egentlig, men det er selvsagt med i vurderingen.

2: Kjøleskap/Frys skal være helintegrert, ergo spiller farge og utseende på utsiden ingen rolle. Innvendig ønsker jeg selvsagt så mye plass som mulig.

3: Det som er viktig for meg er støy, levetid og funksjonalitet. Lite støy, lang levetid og mange funksjoner, som gjerne pizzafunksjon, mange vaskeprogrammer også videre. Men det viktigste er altså at det er GODE varer som scorer høyt blant folk flest. :-)

Forøvrig har jo Elkjøp og Expert 30 dagers full returrett, så dersom de hvitevarene jeg velger ikke passer kan de jo bare leveres tilbake og så finner jeg noen andre som passer.

Tusen takk for svar, håper også at det kommer flere. :-)

Lenke til kommentar

Her er noen tips:

"Alle" hvitevarer vil passe, men du må passe på målene alikevel. Stekeovner er standard mål på, induksjonstopp har standard mål (56x49) men det finnes hauger av andre størrelser her også, oppvaskmaskin finnes i vanlig høyde (81,5-82 til "høye" modeller på 85-86, fordelen med høy modell er mer plass inni, men det passer dårlig om du kun har 85 cm benkhøyde...(standarden er 90 cm benkhøyde.))

Integrert kombiskap, standard høyde er 177-178.

Billig og ok, whirlpool art471

Litt bedre og dyrere, Bosch/siemens variant.

"Best" Miele.

Alle disse tre merkene er kjente, og du kan enkelt sammenligne priser overalt (butikken får ikke skyhøy kalkyle på deg fordi ingen andre har produktet, unngå ukjente merker er mitt tips.)

Miele er klart best på lydnivå, det skyldes at lyden de oppgir ikke er den som betyr noe, det som plager deg, vil være skråle lyder og sirkulasjonslyder og høye smell. Miele har minst av dette.

Plassen inni de integrerte kombiskapene er generelt sett dårlig (derav ordet integrert, du får skap med kun bredde 56, framfor standard 60, og sannelig er ikke skapa spesielt høye heller.) Kjølehjørne kan være et spennende og dyrt alternativ.

Miele kombiskap, fører til at total prisen din blir høy, samme gjør bosch/siemens.

Regn med 10 tusen her.

Helintegrert oppvaskmaskin, desto billigere desto høyere lyd og mindre programmer (stort sett bruker du kun ett program.)

Anbefaler Asko D5233FI, dersom du har mye høye tallerkener, da den har plass til 35 cm høye tallerkener. Utrolig kjekt, svensk produkt, men dessverre høy pris.

Vil du ha billig/ok her, anbefaler jeg en whirlpool.

Er meget pro asko, kunne fortalt mye rått om de (forgjengeren ble også best i test i forbruker rapporten 2007.)

Regn med 7-8 tusen her.

Ventilator:

Ikke noe vits i å prøve å anbefale noe, du har ikke sakt noe om hva du skal ha, hetteventilator, uttrekkbar etc. Kikk i brosjyrer og finn noe som ser bra ut.

To tips: hør hvordan rengjøring er, og sjekk sugeeffekten, ikke kjøp under 400 kubbikkmeter timen.

Mikrobølgeovn:

Samme merke som du ender opp med i stekeovn, det ser som oftest best ut. Whirlpool er meget gode på mikrobølgeovner. Dessverre får man stort sett hauger av programmer du kanskje ikke kommer til å bruke? Kombiovn kan være et fint alternativ.

Induksjonstopp:

Anbefaler å kjøre på samme merke, stort sett har alle kjente merker greie produkter. Finn ut om du ønsker litt større bredde på den, og om du ønsker booster, fasett eller kant og ikke minst se etter at total effekten på toppen er 7000 watt eller mer.

Stekeovn:

Liker norske beha godt (de har mange franske og polske modeller dog) og bosch siemens har mye fint. Pyrolyse er en fin tilleggssting. Skal ovnen stå i høyskap lønner deg seg med katalysator (for å unngå for mye lukt, da ovnen står unna ventilatoren.)

Stort sett vil jeg anbefale følgende tre merker:

Miele

Bosch/Siemens (laget på samme fabrikk)

Whirlpool

Men det er lite i dag som er dårlig, såfremt det da ikke synes på pris.

Kjente merker er lett å ta en runde med i butikkene og få priser på også.

Skaff deg typenummer på det du ønsker og ta runda rundt, også ender du opp med en god pris. Ikke glem små butikkene, de har ikke samme utgiftene som de store, og kan ofte overraske stort på pris.

Hold deg langt unna forsikringer, det kan kanskje argumenteres for at forsikringer ikke er reint søppel (på hvitevarer), men det kan overhodet ikke argumenteres imot at det ikke er bedre å bruke disse pengene på enda bedre produkter.

Tilby deg å betale over kjøpekort/her og nå. Det gir butikken litt ekstra bonus og koster deg omtrent ingenting (handler du i en litt mindre butikk så hjelper du han samtidig som han da hjelper deg kanskje litt ekstra på pris.)

Mastercard/diners etc, er ikke fullt så populært på større pakker hvor prisene allerede er lave.

Vis tydelig ovenfor selgerne at du er ute etter pris, men ikke virk som at du har dårlig tid. Ta deg god tid i hver enkelt butikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...