Prunella Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Jeg driver et import/exportfirma og skal nå begynne å føre regnskap selv. Jeg er litt usikker på hvordan man fører bilag på fakturaer der man ikke får innbetalt hele summen. Dvs. kortselskapet tar 2 % av beløpet og jeg får resten... Da vil jo ikke mottatt beløp stemme med utgående faktura. Hvor fører man det som mangler sånn at regnskapet kommer i balanse? Håper på raskt svar... Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 (endret) Regner med det må bli omtrent slik: Eksempel, salg av vare til kr 1000: Fakturadato: Debet reskontro kr 1000 Kredit varesalg kr 1000 Betalingsdato: Debet bankkonto (1920) kr 980 Debet bank/kortgebyr (7770) kr 20 Kredit reskontro kr 1000 Endret 17. januar 2011 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Prunella Skrevet 21. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2010 Regner med det må bli omtrent slik: Eksempel, salg av vare til kr 1000: Fakturadato: Debet reskontro kr 1000 Kredit varesalg kr 1000 Betalingsdato: Debet reskontro kr 1000 Kredit bankkonto (1920) kr 980 Kredit bank/kortgebyr (7770) kr 20 ========================================= Takk skal du ha! Fakturaen fra tollvesenet ser f,eks. slik ut: Mva høy sats kr. 5834.- kredittgodtgjørsle kr. 525.- Totalt: kr. 6359.- Hvordan føres denne for å få refundert hele momsbeløpet? Mesteparten av fakturaen er jo moms.... Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Fakturadato Debet 2711 Mva høy sats* kr 5834,- *forutsatt at det er 25%mva. Debet 6110 Toll og spedisjonskostnader kr 525,- Kredit reskontro 6359,- Selve betalingen som enhver annen faktura. Husk at når du fører fakturaen på selve varene må hele kjøpesummen føres som mva-grunnlag. Hvordan dette gjøres varierer fra regnskapsprogram til program, men du har antakelig et felt som heter avgiftskode, mva-kode e.l... Merk også at pga differanser i valutakursene (tollvesenet bruker jo egne kurser som ligger fast en uke i gangen) så vil mva-beløpet på regningen fra tollvesenet ikke stemme nøyaktig med 25% av det du har betalt og kostnadsført. Enkelte regnskapsprogrammer har derfor en egen konto for mva import av varer, i mitt program 2717 Inng. mva vareimport, høy sats, kombinert med en egen avgiftskode/mva-kode for mva-grunnlag vareimport, slik at det blir lettere å spore og kontrollere disse differansene i etterkant. Lenke til kommentar
Prunella Skrevet 21. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2010 FakturadatoDebet 2711 Mva høy sats* kr 5834,- *forutsatt at det er 25%mva. Debet 6110 Toll og spedisjonskostnader kr 525,- Kredit reskontro 6359,- Selve betalingen som enhver annen faktura. Husk at når du fører fakturaen på selve varene må hele kjøpesummen føres som mva-grunnlag. Hvordan dette gjøres varierer fra regnskapsprogram til program, men du har antakelig et felt som heter avgiftskode, mva-kode e.l... Merk også at pga differanser i valutakursene (tollvesenet bruker jo egne kurser som ligger fast en uke i gangen) så vil mva-beløpet på regningen fra tollvesenet ikke stemme nøyaktig med 25% av det du har betalt og kostnadsført. Enkelte regnskapsprogrammer har derfor en egen konto for mva import av varer, i mitt program 2717 Inng. mva vareimport, høy sats, kombinert med en egen avgiftskode/mva-kode for mva-grunnlag vareimport, slik at det blir lettere å spore og kontrollere disse differansene i etterkant. Jeg får mesteparten av mine innkjøpsfakturaer uten mva. fordi jeg har utenlandske leverandører. Er det noe jeg må huske i forbindelse med disse når jeg registrerer de som leverandør? (Jeg bruker Mamut Totaløkonomi. ) Jeg bruker også kredittkort når jeg handler med utlandet. Hvordan føres dette? Skal jeg sette opp Visa o.l. som leverandør? Jeg har satt det opp som kortsiktig gjeld, men får differanse i regnskapet... og jeg som syns det så så lett ut da jeg var på kurs.... Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Jeg får mesteparten av mine innkjøpsfakturaer uten mva. fordi jeg har utenlandske leverandører. Er det noe jeg må huske i forbindelse med disse når jeg registrerer de som leverandør? (Jeg bruker Mamut Totaløkonomi. ) Ikke såvidt jeg vet.. Korrekt adresse, inkludert land, og mva-nummer, VAT number, organisasjonsnummer eller lignende om det finnes. Jeg bruker også kredittkort når jeg handler med utlandet. Hvordan føres dette? Skal jeg sette opp Visa o.l. som leverandør? Jeg har satt det opp som kortsiktig gjeld, men får differanse i regnskapet... Kortsiktig gjeld skulle være korrekt.. Differanse på hvilken måte?? Når du betaler med kredittkort, så blir det slik: Fakturadato Debet 4xxx innkjøp varer for videresalg Kredit leverandørreskontro Betalingsdato (den dato pengene trekkes fra kortet) Debet leverandørreskontro Kredit kredittkortkonto (kortsiktig gjeld) Og selvsagt en overføring fra bankkonto til kredittkort ved forfall, om det ikke er et VISA-kort som trekker direkte fra bankkontoen. Lenke til kommentar
Prunella Skrevet 21. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2010 Jeg får mesteparten av mine innkjøpsfakturaer uten mva. fordi jeg har utenlandske leverandører. Er det noe jeg må huske i forbindelse med disse når jeg registrerer de som leverandør? (Jeg bruker Mamut Totaløkonomi. ) Ikke såvidt jeg vet.. Korrekt adresse, inkludert land, og mva-nummer, VAT number, organisasjonsnummer eller lignende om det finnes. Jeg bruker også kredittkort når jeg handler med utlandet. Hvordan føres dette? Skal jeg sette opp Visa o.l. som leverandør? Jeg har satt det opp som kortsiktig gjeld, men får differanse i regnskapet... Kortsiktig gjeld skulle være korrekt.. Differanse på hvilken måte?? Jeg la inn saldo på kredittkortet fra forrige år...skulle jeg ikke gjort det? Eller skulle jeg ha gjort det på en annen måte? Og hvordan fører man egentlig et kredittkort-bilag? Hver månedsfaktura har jo forbruk,renter og gebyr...skal alt føres på samme bilag? Når du betaler med kredittkort, så blir det slik: Fakturadato Debet 4xxx innkjøp varer for videresalg Kredit leverandørreskontro Betalingsdato (den dato pengene trekkes fra kortet) Debet leverandørreskontro Kredit kredittkortkonto (kortsiktig gjeld) Og selvsagt en overføring fra bankkonto til kredittkort ved forfall, om det ikke er et VISA-kort som trekker direkte fra bankkontoen. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Jeg la inn saldo på kredittkortet fra forrige år...skulle jeg ikke gjort det?Eller skulle jeg ha gjort det på en annen måte? Og hvordan fører man egentlig et kredittkort-bilag? Hver månedsfaktura har jo forbruk,renter og gebyr...skal alt føres på samme bilag? Selve bruken av kortet fører du jo sammen med fakturaen fra de du kjøper varene fra, så å si, og resten, altså renter, gebyr og innbetaling føres på samme bilag, ja. 310110 D8150 K2901 Renter 310110 D7770 K2901 Gebyr 200210 D2901 K1920 Innbetaling Saldo pr 31/12/09 (eller 01/01/10) må helt riktig legges inn. Om du har gjort det på feil måte er vanskelig å si.. Men rent generelt, så bør du avstemme kredittkortkontoen hver måned; sjekke at du har regnskapsført alle de samme uttakene og innbetalingene som står på kontoutskrifta, fører renter og gebyr, og da skal saldo på kontoen i regnskapet og på regninga pr 31/01/10 helst stemme overens. Gjør det ikke det, så er det bare å regne ut hvor mye differansen er på, og se om du har glemt en postering på det beløpet... Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Så vidt jeg vet er det ikke tillatt å direkteføre mva da grunnlaget skal fremkomme. Det må føres på hjelpekontoer, der man ganger mva-beløpet med 5 og fører til debet og ganger med fire og fører til kredit. Da er det kun merverdiavgiften som står igjen. Eks. MVA 200 kr Debet 1000 kredit 800 kredit 200 leverandør Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Hvordan mva-grunnlaget i slike tilfeller dokumenteres er det antakelig bortimot like mange løsninger på som det er leverandører av regnskapsprogrammer. Her er hva min programleverandør sier om saken: </h3> <h3>Mva-behandling ved vareimport Uttalelse om god bokføringsskikk (GBS 9) påpeker at "Bokføringspliktige som innfører varer fra utlandet må tilrettelegge bokføringen slik at det er mulig å spesifisere og avstemme fradragsført innførselsmerverdiavgift pr. avgiftssats mot grunnlaget spesifisert pr. konto pr. termin." GBS 9 anviser to ulike løsninger: 1. Med egne behandlingskoder a. Innkjøpet fra utlandet bokføres med egne behandlingskoder, samt at b. innførselsmerverdiavgiften bokføres med egne behandlingskoder 2. Med egne konti a. Innkjøpet fra utlandet bokføres på egne konti b. innførselsmerverdiavgiften bokføres på egne kontoer pr. avgiftssats atskilt fra annen inngående merverdiavgift. I Duett har vi valgt en kombinasjon: 1) Varekjøpet må føres (netto) med egen mva-kode (behandlingskode), men på valgfri konto Kodene er: 41 for import av varer med standard (høy) mva-sats. Kode 45 for import av matvarer (middels mva-sats) 2) Selve merverdiavgiften må føres manuelt til egne, nyopprettete mva-konti. Kontiene er: 2717 for høy mva-sats. 2718 for mat-moms. GBS uttaler videre at "Avvik mellom grunnlag og fradragsført innførselsmerverdiavgift må aksepteres på grunn av bruk av forskjellige valutakurser og at tollverdiene kan avvike fra kostpris, samt at innkjøp fra utlandet ikke alltid blir bokført i samme termin som innførselsmerverdiavgiften knyttet til samme innkjøp. Avvik vil kunne forklares ved å se på utviklingen over tid." Herav springer lovverkets krav om 'spesifikasjon av mva' samt regnskapsførerens eget behov for avstemmingsrapporter i Duett. Men hvordan det derimot er tilrettelagt i Mamut Totaløkonomi, det har jeg ikke snøring på... Endret 24. januar 2010 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Prunella Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2010 Hvordan mva-grunnlaget i slike tilfeller dokumenteres er det antakelig bortimot like mange løsninger på som det er leverandører av regnskapsprogrammer. Her er hva min programleverandør sier om saken: </h3> <h3>Mva-behandling ved vareimport Uttalelse om god bokføringsskikk (GBS 9) påpeker at "Bokføringspliktige som innfører varer fra utlandet må tilrettelegge bokføringen slik at det er mulig å spesifisere og avstemme fradragsført innførselsmerverdiavgift pr. avgiftssats mot grunnlaget spesifisert pr. konto pr. termin." GBS 9 anviser to ulike løsninger: 1. Med egne behandlingskoder a. Innkjøpet fra utlandet bokføres med egne behandlingskoder, samt at b. innførselsmerverdiavgiften bokføres med egne behandlingskoder 2. Med egne konti a. Innkjøpet fra utlandet bokføres på egne konti b. innførselsmerverdiavgiften bokføres på egne kontoer pr. avgiftssats atskilt fra annen inngående merverdiavgift. I Duett har vi valgt en kombinasjon: 1) Varekjøpet må føres (netto) med egen mva-kode (behandlingskode), men på valgfri konto Kodene er: 41 for import av varer med standard (høy) mva-sats. Kode 45 for import av matvarer (middels mva-sats) 2) Selve merverdiavgiften må føres manuelt til egne, nyopprettete mva-konti. Kontiene er: 2717 for høy mva-sats. 2718 for mat-moms. GBS uttaler videre at "Avvik mellom grunnlag og fradragsført innførselsmerverdiavgift må aksepteres på grunn av bruk av forskjellige valutakurser og at tollverdiene kan avvike fra kostpris, samt at innkjøp fra utlandet ikke alltid blir bokført i samme termin som innførselsmerverdiavgiften knyttet til samme innkjøp. Avvik vil kunne forklares ved å se på utviklingen over tid." Herav springer lovverkets krav om 'spesifikasjon av mva' samt regnskapsførerens eget behov for avstemmingsrapporter i Duett. Men hvordan det derimot er tilrettelagt i Mamut Totaløkonomi, det har jeg ikke snøring på... Det skulle bli vanskeligere enn jeg trodde å føre regnskapet selv. Jeg har slettet hundrevis med førte bilag og begynt på nytt igjen 2 ganger, men så viste det seg at årsaken til mine problemer var en feil i programmet....så nå har jeg sendt inn hele greia til Mamut support... Når jeg har fått det opp å gå igjen, så er jeg sikkert tilbake her med nye spørsmål.... ;-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå