Gå til innhold

Reserverer hsatighet automatisk

Jakke

Anbefalte innlegg

Hei! Dette er en teori, eller likende jeg har, som irriterer dritten av meg.

Hjemme har vi tre PCer på nett. Min, brorsan og nevøen min (brorsans sønn).

Jeg bruker nettet til Diskusjon, iblant torrent, ellers youtube, facebook og gaming.

Nevøen min det samme

Broren min bruker nesten bare nettet til torrent.

Derfor, ved speedtest så får jeg 5mbit, og han får 15mbit, på en 15mbit-linje.

Er det virkelig slik at µTorrent reserverer hastighet fra WAN-porten for å sikre seg hastighet, selv om µTorrent bare laster opp og ned på 3KB/s?

Noen som vet om noen vei om dette?

Routeren er en D-LINK DIR655.

Forøvrig, har noen vært borti en CAT5e som klarte 1Gbit før, men nå bare klarer 1mbit? Har testet på to ulike PCer, bekreftet kabelen, som forøvrig har ligget rett hele tiden, og aldri vært skader, knekk ol. på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
<snipsnip>

Er det virkelig slik at µTorrent reserverer hastighet fra WAN-porten for å sikre seg hastighet, selv om µTorrent bare laster opp og ned på 3KB/s?

Noen som vet om noen vei om dette?

Routeren er en D-LINK DIR655.

µTorrent bruker uPnP til åpning av porter i brannmur, det kan være den også gjør dette i brannmuren på routeren. Om dette er en funksjon i DIR655'en, skal det være mulig å disable den.

Du kan også prøve å sette opp Quality of Service på routeren, slik at din IP / portene du bruker får høyere prioritet enn portene som µTorrent bruker. Dette kan løse båndbreddeproblemet ditt.

Forøvrig, har noen vært borti en CAT5e som klarte 1Gbit før, men nå bare klarer 1mbit? Har testet på to ulike PCer, bekreftet kabelen, som forøvrig har ligget rett hele tiden, og aldri vært skader, knekk ol. på.

Om denne kabelen har vært flyttet på, rullet sammen, koblet fra og til switcher og datamaskiner, så kan det være skader på pluggen, eller brudd i kappen inne i kabelen. Om kabelen itillegg er gammel, kan det lønne seg å bytte ut hele kabelen isteden for å bare bytte plugger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...