Gå til innhold

tips pc gaming

Anbefalte innlegg

Jeg har ombestemt meg og har prøvd å bygge pcen på komplett og endte på 13 000kr

Kabinett: APLUS Case CS-Twin Engine Color Sort

Vifter: 1x 250mm Front, 1x 250mm Side, 1x 120mm Bak, 256 Farg LEDs, Viftestyring

Hovedkort:Gigabyte GA-P55-UD3, P55, Socket-1156

4xDDR3, ATX, GbLAN, 4phase power, PCI-Ex(2.0)x16

Prosessor:Intel Core™ i5 Quad Processor i5-750

Quad Core, 2.66Ghz, Socket 1156, 8MB, 95W, Boxed w/fan

Hardisker:Samsung SpinPoint F3 500GB

7200RPM, SATA 3.0 Gbps, 3,5", 16MB

Minne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL8

Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL8-8-8-24, for Core i5 and i7, 1.65V, Intel XMP

Skjermkort: ASUS Radeon HD 5870 1GB GDDR5

PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort

Strømforsyning: Corsair HX 750W PSU

ATX 12V V2.2, 80 Plus Silver, Modular, 4x 6+2-pin PCIe, 12x SATA, 140mm Vif

Lydkort: ASUS Xonar DX/XD, 7.1 channel

EAX2.0, PCI-Express 1x,"low-profile"

og cd brenner som er ikke så viktig,,

Lurer på om dette her er ett godt kjøp??

På forhånd takk

Endret av murtim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette oppsettet vil gi deg god gaming-ytelse. Har et lignende oppsett selv (i5 750, 4GB RAM og HD5850). Har opplevd noe driverfeil i noen få programmer, men jeg satser på at dette bedrer seg etterhvert siden GPU-serien tross alt foreløpig er relativt ny.

Imidlertid lurer jeg på om du har planlagt Crossfire, eller om du akter å peise på med harddisker og kontrollerkort som trekker ekstra fra PSU? Jeg har selv 750W fordi jeg ønsket å ta høyde for dette, men om det er uaktuelt kan du spare inn ved å gå for en med lavere effekt. 750W er definitivt plenty for dette oppsettet.

Og forøvrig (dette er pirk) er det vel 1TB-disker som gir mest kapasitet per krone i dag. Her er det vel også vanligere å få 32MB cache, noe som kan være fordelaktig.

Det største ankepunktet er imidlertid prisen. I bunn og grunn er det eneste som skiller dette oppsettet fra mitt eget at jeg har WLAN-kort istedenfor dedikert, og at GPU er endel rimeligere. Jeg handlet i november, og totalprisen havnet et sted mellom 8500-9000 kr inkl frakt. For din del er det naturlig at det blir noe dyrere siden du på flere områder har valgt en noe dyrere komponent, men fremdeles burde du havne på langt under 13000 for komponentene i listen din. Sjekk hva dette koster fra andre nettbutikker, for her bør det absolutt være mye å spare. Faktisk så mye at du bør klare å presse inn en SSD-disk. Poster mine resultater fra Windows-ytelsestest:

CPU: 7,3

RAM: 7,5

Grafikk: 7,7

Gaminggrafikk: 7,7

Primærharddisk: 5,9

Totalscore (basert på svakeste ledd): 5,9

Som du ser er det tydeligvis harddisken som er flaskehalsen hos meg, iflg. Windows. Er budsjettet ditt ca 13k burde du absolutt klare å klemme inn en slik i tillegg til oppgitte komponenter eller tilsvarende uten å overskride budsjettet betydelig. Husk at det ofte kan svare seg å splitte bestillingen på 2 butikker selv om frakten da vil komme to ganger, ved kjøp av komplett PC i deler. Sett opp en handleliste i Prisguide, så ser vi dette bedre. Selv om én butikk er billigst på de fleste deler i listen, kan det være enkeltkomponenter som er priset så høyt at det kan være kurant å bestille disse fra en annen butikk.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Dette oppsettet vil gi deg god gaming-ytelse. Har et lignende oppsett selv (i5 750, 4GB RAM og HD5850). Har opplevd noe driverfeil i noen få programmer, men jeg satser på at dette bedrer seg etterhvert siden GPU-serien tross alt foreløpig er relativt ny.

Imidlertid lurer jeg på om du har planlagt Crossfire, eller om du akter å peise på med harddisker og kontrollerkort som trekker ekstra fra PSU? Jeg har selv 750W fordi jeg ønsket å ta høyde for dette, men om det er uaktuelt kan du spare inn ved å gå for en med lavere effekt. 750W er definitivt plenty for dette oppsettet.

Og forøvrig (dette er pirk) er det vel 1TB-disker som gir mest kapasitet per krone i dag. Her er det vel også vanligere å få 32MB cache, noe som kan være fordelaktig.

Det største ankepunktet er imidlertid prisen. I bunn og grunn er det eneste som skiller dette oppsettet fra mitt eget at jeg har WLAN-kort istedenfor dedikert, og at GPU er endel rimeligere. Jeg handlet i november, og totalprisen havnet et sted mellom 8500-9000 kr inkl frakt. For din del er det naturlig at det blir noe dyrere siden du på flere områder har valgt en noe dyrere komponent, men fremdeles burde du havne på langt under 13000 for komponentene i listen din. Sjekk hva dette koster fra andre nettbutikker, for her bør det absolutt være mye å spare. Faktisk så mye at du bør klare å presse inn en SSD-disk. Poster mine resultater fra Windows-ytelsestest:

CPU: 7,3

RAM: 7,5

Grafikk: 7,7

Gaminggrafikk: 7,7

Primærharddisk: 5,9

Totalscore (basert på svakeste ledd): 5,9

Som du ser er det tydeligvis harddisken som er flaskehalsen hos meg, iflg. Windows. Er budsjettet ditt ca 13k burde du absolutt klare å klemme inn en slik i tillegg til oppgitte komponenter eller tilsvarende uten å overskride budsjettet betydelig. Husk at det ofte kan svare seg å splitte bestillingen på 2 butikker selv om frakten da vil komme to ganger, ved kjøp av komplett PC i deler. Sett opp en handleliste i Prisguide, så ser vi dette bedre. Selv om én butikk er billigst på de fleste deler i listen, kan det være enkeltkomponenter som er priset så høyt at det kan være kurant å bestille disse fra en annen butikk.

Du har nok rett angående å kjøpe komponentene i to butikker f.eks på mpx og komplett, men har jeg tenkt å finansiere det, så komplett er det beste stedet til å gjøre det.. Jeg veit at det blir enda dyrere..men men

Det siste du anbefaler er det et harddisk, skjønte ikke helt hva det var...

For å få det under 10 000kr hva er det som er lurt å endre her på oppsettet.. Jeg glemte å si at windows7 er med oxo

På forhånd takk

Lenke til kommentar

En OEM-lisens av Win7 home premium pleier å koste rundt 8-900 kr.

En SSD-harddisk har generelt høyere lese- og skrivehastighet, men er langt dyrere enn en vanlig harddisk per krone. Derfor er det greit å ha en slik disk til operativsystem (Windows) og programmer/spill, mens du har en ordinær harddisk i tillegg som kan brukes til musikk, film, dokumenter etcetera.

Lenke til kommentar
En OEM-lisens av Win7 home premium pleier å koste rundt 8-900 kr.

En SSD-harddisk har generelt høyere lese- og skrivehastighet, men er langt dyrere enn en vanlig harddisk per krone. Derfor er det greit å ha en slik disk til operativsystem (Windows) og programmer/spill, mens du har en ordinær harddisk i tillegg som kan brukes til musikk, film, dokumenter etcetera.

Takker for den gode hjelpen,nå har jeg lest om ssd kort og jeg skal ha det som hoved disk og 1tb harddisk i tilleg..

Lenke til kommentar

Husk også at de fleste SSD-disker har 2.5" formfaktor. Du vil mest sannynlig trenger en bracket/adapter for å kunne montere den i kabinettet ditt.

Prøv å sette opp en liste i prisguide, så kan vi finne ut hvordan det blir billigst å organisere bestillingen.

Lenke til kommentar

I en rigg i denne prisklassen, og med psu som er kraftig nok, hvorfor i alleverden velges det et hovedkort med så dårlig crossfire støtte, er kun x4 lanes ved crossfire, og 2 kort som radeon 5870 vil bli sterkt hemmet av dette, selv ved x8 er det av brukere , blant annet på forumet her konkludert med ytelsestap på opp til 18% fra x16 til x8, jaja ikke min sak dette, greit gameroppsett out off the box, dårlige oppgraderingsmuligheter.

Lenke til kommentar

Jeg setter kun opp AMD rigger, og hvilke enkeltkomponter som er gode innenfor de forskjellige prisrammer, og hvordan en slik rigg vil yte i forhold til en intel rigg til samme pris. Utfra tester kan jeg si at stort sett vil du betale litt mer for litt mindre ytelse med en gamerigg. Du får se gjennom spesifikasjonene på hovedkortet, for til en rigg i denne prisklassen er det rett og slett for dumt og ikke ha mulighet til minst x8 crossfire, burde vært x16, leser du gjennom den store radeon 5xxx tråden vil du se at brukere har konstatert ytelsestapp mellom 1156 og 1366 på opp til 18% pga dårlig crossfirestøtte på 1156.

Lenke til kommentar

Lurer litt på hvorfor du vil ha det lydkortet til 1,5k. Er det noen spesiell grunn for dette, du har tydeligsvis god råd, har du ikke lyst til å sette opp det råeste som finnes av et gameroppsett ?, med dette mener jeg det som vil gi deg den beste gameropplevelse som er å få.

noe ala dette

Sette du riggen din opp på en fornuftig måte, ja så mangler du ikke mange kronene for å ha råd til 2 skjermer til og et displayport til dvi adapter.

Lenke til kommentar

Med crosshair formula følger det med lydkort, er toppmodellen av AMD hovedkort, ikke noe dårlig valg. Selv om jeg pga usb 3.0 og sata6 nok heller mer mot gigabyte sitt 790fx- ta. Men asus kortet har atskillig bedre lydkort. Ellers har kortet alt du kan ønske deg, beste cf support som er og oppdrive.

Nå er jeg faktisk nysjerrig på hva du har satt opp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...