Gå til innhold

Barack Obama har sittet som USAs president i et år. Han ville gjennskape USAs lederrolle i verden og sa at USA var klar til å lede igjen.


USA er klar til å gjennoppta verdens lederrolle  

206 stemmer

  1. 1. Ønsker du fortsatt amerikansk dominans og lederskap på verdensbasis?

    • Ja
      68
    • Nei
      109
    • Ingen formening/Vet ikke
      29


Anbefalte innlegg

Kan du utdype det der?

Det er ikke akkurat noen hemmelighet at det er big business som styrer politikken i USA. Manglende politisk vilje i USA handler ikke om manglende støtte fra folket, det handler om manglende støtte fra store selskaper. Disse selskapene har en enorm innflytelse i alt fra hvem som blir valgt (aka den som bruker mest penger) til politiske vedtak.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Leon Panetta blir ny forsvarsminister i USA

 

Amerikanske medier melder om omrokkeringer i regjeringen og CIA. Leon Panetta blir forsvarsminister og David Petraeus tar over som CIA-sjef.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7609144

 

 

Jeg har viktigere ting å holde på med enn slike dumheter

 

Det hvite hus har offentliggjort Obamas fødselsattest.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7609323

 

 

Derfor tør ikke USA å angripe Syria

 

Verden ber om en slutt på volden i Syria, der over 400 mennesker er drept så langt. Men FN klarer ikke å bli enige om en resolusjon, og USA vegrer seg for å gripe inn.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7608832

 

 

USA-ekspert: Trump vant, men ble tråkket på tærne

 

At president Brack Obama brukte tid på å legge frem fødselsattesten sin er en triumf for Donald Trump, mener professor Ole Moen. Men seieren var ikke stor.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7609502

Lenke til kommentar
Oppførselen hans. Han oppfører seg jo fullstendig irrasjonelt, og kommer med kommentarer og påstander som tyder på psykisk sykdom.

Nah, he is a very intelligent, rational guy but is very good at playing games and has discovered some irrational comments that help him politically. He is a bit neurotic but not too different than most people who want to be president.

Han er en løgner, og vil beviselig fokusere på alt annet enn reell politikk.

 

Oppførselen hans. Han oppfører seg jo fullstendig irrasjonelt, og kommer med kommentarer og påstander som tyder på psykisk sykdom.

Hvordan? Har du noen eksempler?

Han er en birther.

Lenke til kommentar
Han er en løgner, og vil beviselig fokusere på alt annet enn reell politikk.

 

Hva er nytt? Er vell ikke første gang kandidater fokuserer på annet enn reell politikk?

Sier vell mer om velgere som fokuserer alt for mye på viss vas, og sluker lovord rått...

Synd og si det, men skape blest om hvorvidt obama er amerikansk eller ikke virker som en smart ting og gjøre nå til dags. Håper ikke det.

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

Selvsagt er det en smart ting å gjøre. Eller var iallefall en smart ting å gjøre fram til nå. Se hvor mye Bush tjente på at John Kerry ble oppfattet som vinglete og svak mens USA var i en tøff tid med krig. Tvil rundt identiteten til presidenten kan selvsagt være et mektig våpen, men jeg har en misstanke om at dem som prøver å bruke det heretter vil dumme seg temmelig kraftig ut...

Lenke til kommentar

Det er ikke akkurat noen hemmelighet at det er big business som styrer politikken i USA. Manglende politisk vilje i USA handler ikke om manglende støtte fra folket, det handler om manglende støtte fra store selskaper. Disse selskapene har en enorm innflytelse i alt fra hvem som blir valgt (aka den som bruker mest penger) til politiske vedtak.

 

Hvorfor har ikke big business greide å få lavere corporate tax nivå som ligner europeiske hvis de er i full kontroll?

Lenke til kommentar

USA ligner da ikke Europa på alle punkter. Ganske mye som er forskjellig.

 

 

Helt klart, ikke minst sin politiske systemet som tvinger politikker til å selge seg selv, ikke partiet. Det ville bli nesten umulig i de fleste parliamentariske systemer i Europa at en som Trump kunne bli statsminister.

Lenke til kommentar

Bensin for 6 kroner literen svir politisk

 

Seks av ti amerikanere sier de kjører mindre som følge av den høye oljeprisen. Ved inngangen til sommersesongen svir de høye bensinprisene for folk flest. Og de er i ferd med å bli en politisk het potet.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4105033.ece

 

Kan dette bli nok en sak nå? Økonomien er jo nettopp det de konsentrerer seg om i USA i disse dagene. Blir spent på å se om dette er noe Obama må snakke om. Mens han fortsatt var påtroppende president bad han jo Bush om å redde bilindustrien. Vil noen kunne koble dette sammen?

 

Å gjenoppta rollen som verdensleder blir iallefall ikke enkelt så lenge USA fortsetter å splittes av slik interne stridigheter. Det meste ser ut til å kunne skape et problem der borte for tiden.

Lenke til kommentar

Helt klart, ikke minst sin politiske systemet som tvinger politikker til å selge seg selv, ikke partiet. Det ville bli nesten umulig i de fleste parliamentariske systemer i Europa at en som Trump kunne bli statsminister.

Samtidig gjør det samme systemet at amerikanere har et helt annet forhold til sine politikere enn det europeere flest har. Ingen nordmenn snakker om "min kongressmann" slik amerikanere gjør. Det er også betydelig mer demokratisk at man faktisk kan velge de politikerne man ønsker i stedet for at sentralstyrene i de politiske partiene bestemmer hvem som skal sitte i parlamentet.

Lenke til kommentar

Siden du tydeligvis er for systemet deres framfor det europeiske, hva mener du om USAs possisjon? Ønsker du at det skal bli værend everdens eneste supermakt og ha en rolle som ledende nasjon?

Jeg kan i alle fall tenke meg andre stater som ville gjort en betydelig dårligere jobb som supermakt. Samtidig er dette med en aktiv utenrikspolitikk et av de virkelige vanskelige spørsmålene for meg, fordi det er en avveining mellom det moralske ansvaret frie stater har for å hjelpe mennesker som kjemper for frihet og demokrati i andre land på den ene side, og det misbruket av skattepenger det kan sies å være å bruke så mye ressurser på å frigjøre andre land på den annen side. Jeg har ikke noe klart svar, men jeg mener definitivt at USA i sin nåværende økonomiske situasjon trenger å kutte i utgiftene til forsvaret. Det er for eksempel helt unødvendig å ha titusenvis av soldater i Europa og Asien.

Lenke til kommentar

Min mening: Jeg ønsker meg absolutt USA som verdens eneste, dominerende supermakt! Det er feil med USA ja og noen av den er ganske store, men det er å foretrekke framfor de eneste som per dags dato er mulige ellers: Folkerepublikken Kina og Den russiske føderasjon. Både Kina og Russland er sterkt undertrykkend eog diskriminerende innad og har store mangler hva demokrati angår. De støtter dessuten en rekke regimer og stater som aldri burde bli noen stekre eller dominerende stater. Det gjør forsåvidt USA også, men det er en sak man kan leve med framfor Kina og Russland. Vestlig dominans er å foretrekke da demokrati og menneskerettigheter burde stå langt høyere enn komunisme, kapitalisme og diktatur. Jeg håper i aller høyeste grad at USA klarer å gjenskape stillingen sin enten det blir under Obama eller om en annen tar over for ham ved det kommende presidentvalget.

 

Ellers har USA store problemer med økonomien ja, men forsvaret er akkurat det de ikke må finne på å kutte i nå og jeg er glad for at de selv er motstandere av det. De må militært holde seg langt foran både KIna og Russland og det finnes andre ting de kan kutte i istede. Når det gjelder den militære tilstedeværelsen deres i Asia er det vel nettopp det å begrense både kinesisk og russisk innflytelse de jobber med samt styrke sin eegne allierte i regionen.

Lenke til kommentar

Helt klart, ikke minst sin politiske systemet som tvinger politikker til å selge seg selv, ikke partiet. Det ville bli nesten umulig i de fleste parliamentariske systemer i Europa at en som Trump kunne bli statsminister.

Samtidig gjør det samme systemet at amerikanere har et helt annet forhold til sine politikere enn det europeere flest har. Ingen nordmenn snakker om "min kongressmann" slik amerikanere gjør. Det er også betydelig mer demokratisk at man faktisk kan velge de politikerne man ønsker i stedet for at sentralstyrene i de politiske partiene bestemmer hvem som skal sitte i parlamentet.

 

Exactly- det blir aldri en Obama som kommer fra nowhere en dag. Det gj;re Norge mindre demokratiske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...