Gå til innhold

Barack Obama har sittet som USAs president i et år. Han ville gjennskape USAs lederrolle i verden og sa at USA var klar til å lede igjen.


USA er klar til å gjennoppta verdens lederrolle  

206 stemmer

  1. 1. Ønsker du fortsatt amerikansk dominans og lederskap på verdensbasis?

    • Ja
      68
    • Nei
      109
    • Ingen formening/Vet ikke
      29


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppførselen hans. Han oppfører seg jo fullstendig irrasjonelt, og kommer med kommentarer og påstander som tyder på psykisk sykdom.

 

Nah, he is a very intelligent, rational guy but is very good at playing games and has discovered some irrational comments that help him politically. He is a bit neurotic but not too different than most people who want to be president.

Lenke til kommentar

Selv er jeg spent på om noen klarer å gjenskape USAs lederstatus. Foretreker selv at et vestlig land er den dominerende makten. derfor håper jeg USAs possisjon sikkres enten det blir under Barak Obama eller en annen president og selvom det er flere feil ved USA!

 

Forøvrig stillet Mitt Romney:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4090992.ece

 

 

I will find it most interesting what the european media does with Romneys mormonism.

Lenke til kommentar

Høgt budsjettspel i Washington

 

Den noverande budsjettstriden i Washington er som ein repetisjon frå 1995: Kven må blinke først av dei to som stirrar kvarandre i augene? Innsatsen som ligg i potten, er presidentvalet i 2012.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7591251

 

Dette er spennende å følge med på. Hva som skjer med økonomien kommer nok til å bestemme mesteparten av Obamas ettermæle. Iallefall dersom han ikke vinner gjenvalget.

Lenke til kommentar

Store FN-kutt i vente fra USA

 

Kongressen i USA vil trolig redusere støtten til FN med flere hundre millioner dollar.

 

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/-store-fnkutt-i-vente-fra-usa-3468475.html

 

Hva tror dere om dette? Å spare disse milionene høres sikkert fristende ut for dem nå, men hva om det bidrar til å minke USAs makt og innflytelse i FN? I det tilfellet gjør jo Obama akkurat det motsatte av det han ønsket, å gjenskape USAs rolle som verdensleder.

Lenke til kommentar

Obama la frem billionkutt

 

USAs president Barack Obama har satt som mål å redusere USAs underskudd med 4 billioner dollar innen de neste 12 årene, fortalte han i en tale i Washington onsdag kveld.

 

Det er snakk om enorme pengesummer som skal spares inn. 1 billion (trillion i USA) er det samme som 1 million millioner, og 4 billioner dollar tilsvarer omtrent 22.000 milliarder kroner.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7593983

 

Interessang artikkel. Og spennende å se om Obama får igjennom denne planen sin. Imidlertid nevner han kutt i forsvaret og det likte jeg ikke. Uansett er det tvilsomt at republikanerne går med på noe sånt. Forsvaret vil de skåne/spare for kutt og det forstår jeg svært godt.

 

Men nå begynner iallefall Obama å vise ledelse og ansvarsfølelse. Og om han får igjennom dette vil han også begynne å vise handlekraft, hvilket er viktig som president. Og ikke minst er det viktig i den situasjonen USA er i nå om dagen.

Lenke til kommentar

Et sted må de kutte og det er grenser på hvor mye de kan ta på en gang. Dessuten kutter han på ømfindelige områder. Jeg er for at han lar forsvaret være i fred.

Jeg synes det er merkelig å ville frede forsvarsbudsjettet. USA bruker nesten like mye på forsvaret som hele resten av verden bruker til sammen, så det burde åpenbart være rom for kutt. Er det for eksempel nødvendig for USA å ha 200.000 soldater plassert i Europa og Asia? Jeg betviler nødvendigheten og utbyttet av den ressursbruken.

 

Det er riktig at det er grenser for hvor mye man kan kutte på en gang, men når man er i en så alvorlig situasjon som USA er i nå, hjelper det ikke å finne frem skalpellen som Obama snakker om. Hvis de bare fortsetter å øke gjelden slik Obama ønsker, vil de få store økonomiske problemer i tiden som kommer. Den beste løsningen er således etter mitt syn å balansere budsjettet i morgen. Da kreves mer enn en skalpell. 1,6 billioner må enten kuttes i utgifter eller dekkes inn ved hjelp av skatteøkninger. Hvis amerikanerne ikke aksepterer kutt i forsvar og entitlements, må de akseptere at de føderale skatteinntektene dobles. Obamas forslag er fullstendig uansvarlig og umoralsk og vil på sikt føre til at dagens ungdomsgenerasjon må gå ned i levestandard for å kunne betale tilbake foreldregenerasjonens fyllakalas.

Lenke til kommentar

Republikanerne vil omdanne USA til «en nasjon av veihull»

 

Republikanerne ønsker å omgjøre USA til en nasjon på nivå med fattige land i den tredje verden, hevder president Barack Obama.

 

Den sittende presidenten går hardt ut i åpningen av sin kamp for å bli gjenvalgt.

 

Opposisjonspartiets plan for å redusere landets gjeldsbyrde vil omgjøre USA til «en nasjon av veihull», tordnet Obama på et møte i hjembyen Chicago natt til fredag norsk tid. Møtet var det første av tre med sikte på å skaffe 2 millioner dollar til valgkampen.

 

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/-republikanerne-vil-omdanne-usa-til-en-nasjon-av-veihull-3470964.html

Lenke til kommentar

Tja, Obama har jo rett: Vis de kutter alt, så gjør staten ingenting, noe som vil si at det er ikke noe som helst vedlikehold, rettstat, eller politi.

På en annen side så er Demokratene liker korrupte og maktgale som Republikanerne, så det har til syvende og sist ingenting å si hvem som vinner: Det amerikanske folket vil tape uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...