OJ Doe Skrevet 20. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 20. januar 2010 Hei, her kommer et bilde av litt nordlys, hadde bare monopoden, og 50mm påmontert, og nordlys kommer og går raskt, så here goes, måtte ha et bilde av havna også, hvordan kan dette gjøres bedre?: Lenke til kommentar
Søppelsveitt Skrevet 21. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2010 Her kommer litt konstruktiv kritikk: For det første ser det veldig ut som du trenger tripod, og generelt til nattbilder er det et must. Man ser tydlige bevegelser i begge bilder. Kan være veldig vanskelig å få med seg nordlysaction med 50mm. Nordlysbildet synes jeg er litt for mørkt. Vet ikke hvilke innstillinger du har brukt, men kjør ISO 800, lavest blender (f.eks 1.8) og 10 - 30 sekunder lukkertid( og prøv derifra) Husk manuell fokus. Tar du bilde av havna gjør du det motsatt. ISO 100, høy blender (f.eks 22) og igjen lang lukkertid 20- ..... Ellers kommer vel månen strax....og med litt klarvær, blir det meget gode forhold for nordlysfotografering Lenke til kommentar
Con Skrevet 21. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2010 Ser veldig ut som du trenger tripod der ja. Første bildet hadde vært finere om du hadde gått lengre i fra så du hadde fått med hele kirken, med nordlyset over. Og ellers fulgt oppskriften til han over her^^ Lenke til kommentar
L4ffen Skrevet 22. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) Det andre bildet gav meg ikke noe desverre. Komposisjonsmessig kjedelig (et vann med små hus og lys ved horisonten), alt for dominerende lys og uklar forgrunn forstyrrer hele bildet. Det er en interresant vinkel du har prøvd, men da må du også få forgrunnen skarp! Blir i det store og hele et for glorete bilde synes jeg pga fargene fra lysa.. Endret 22. januar 2010 av Photôgrapher Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 22. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2010 Heisann, der er hjemplassen min ja :!: Ser til og med jobben min på det andre bildet! Men sånn rent teknisk trenger du stativ eller noe stødig å sette kameraet på ja. Det første er litt sånn hui og hast "Å fan et nordlys *klikk*"-bilde, det er nok litt for mange av de på diverse nettaviser nå for tiden, og ikke alle holder mål. Dessverre ikke dette heller, da det nesten er tatt rett oppover, og uten tanke på forgrunn eller komposisjon. Blurry så det holder. Bilde to er bedre med tanke på bevegelses-uskarphet, men fremdeles er det ikke veldig behagelig -syns jeg- å se på, da forgrunnen ikke bidrar noe som helst, det er ikke noe detaljer eller stjerne (e.l) på himmelen og alt som er av lys er fullstendig utbrent. Komposisjonen her er ikke den verste, men som nevnt er ikke forgrunnen noe særlig. Kanskje funnet et eller annet liiitt interessant , brukt høy blender, f.eks f/11 en meter eller to fra det du "fant" og gjerne prøv deg fram med blitsen på forgrunnen selv om lukkertiden er 10-30 sekunder. Håper ikke du mister all livsgnist av min kritikk, prøver bare å være konstruktiv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå