hunchentoot Skrevet 20. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 20. januar 2010 Jeg sykler ca 35 km hver dag til og fra jobb, også om vinteren. Problemet er at en sykkel ikke holder mer enn max 2 år (ca. 10.000 kr) Problemet er åpent Shimano gearsystem som blir slitt av sand, salt og fuktighet, kjedet har også røket og krankarmen brukket. Jeg er derfor på jakt etter en sykkel med lukket gearsystem. Er det noen som vet om gear/sykkel som holder om vinteren uten 2 timer vedlikehold om dagen? Lenke til kommentar
janstok Skrevet 21. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2010 Du bør ta en titt på Alfine som er toppserien til Shimano. Ellers kan du lese mye om navgir på Sheldon Browns fantastisk bra sykkelsider. Her er en grei side å starte på når det gjelder navgir: http://sheldonbrown.com/harris/shimano-nexus.html Lenke til kommentar
asicman Skrevet 1. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 1. februar 2010 En kollega har sykkel med Rohloff. Jeg vurderer å skaffe meg en sykkel med et slikt gear. Lenke til kommentar
sykkeliten Skrevet 12. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2010 For at en sykkel skal holde lenge om vinteren er det viktig med jevnlig vedlikehold. Smøring av kjede,tannhjul,girwire, bremswire og hyppig vask(salting av veier tærer noe jævlig på sykler). Alfine som nevnes lengre oppe i tråden er ett godt tips. Hvis dine sykler ikke holder mer enn 2 år(?) så må jeg nok heve pekefingeren og si at da har du ikke vedlikeholdt nok. En bok om vedlikehold finner du i mange sykkelbutikker,biltema,eller på nettet("Big Blue Book of Bike Repair" fra parktool er en veldig god bok). Kjedet,krans og wirer burde byttes når før det begynner å bli mye slitt(sjekk terrengsykkel.no om disse temaene). Lenke til kommentar
KattaErDau Skrevet 19. februar 2010 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2010 Kjøp en eldre herresykkel av merket DBS, Svithun, Øglænd osv fra 50-60 tallet. Disse syklene funker klandrefritt året rundt og er uslitelige ved normal bruk. Disse får du for noen hundrelapper eller kansje gratis. De fleste av disse har gir, og gira tåler kulde og andre utfordringer. Selv har jeg 3 svenske militærsykler fra 40-tallet av merket Monark M/42. Har hatt disse i 4 år og har aldri hatt noen problemer. Eneste som har skjedd er at kjeden hoppet av 1 gang. Disse fåes normalt fra 500-2500 kroner. Men du vil jo ha en sykkel med gir...Sistnevnte sykler har ikke gir. Men fantastiske sykler, pga de store ballongdekkene og sykkelens vekt (26 kg) så ruller den som en gud. Du trenger ikke å bruke pedalene så mye. Lenke til kommentar
asicman Skrevet 3. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2010 For at en sykkel skal holde lenge om vinteren er det viktig med jevnlig vedlikehold. Enig det, men jeg mener at sykkel med derailleur gir passer dårlig på vinterføre. Hadde bilen din krevd like mye vedlikehold hadde det vært uakseptabelt. Jeg har desverre ingen URL, men jeg leste en vedlikeholdsguide på nettet hvor det ble forklart hvordan man skulle begynne to timer før man skulle sykle og temperere sykkelen før man tok den ut i kulda, deretter var det to timer til med vasking og smøring etter man var ferdig. Mange ganger drar jeg på jobben klokka 7 og kommer hjem kl 23 (inklusive 1,5 timer på sykkel). Jeg står ikke opp klokka 5 og legger meg klokka 1 pga. vedlikehold av sykkelen. Neste sesong blir det nok sykkel med Rohloff hub-gear på meg, det veier mer enn derailleur-gir men man behøver bare å huske oljeskift. Det hadde også vært spennende å teste en sykkel med carbon-rem i stedet for kjede som f.eks her. Lenke til kommentar
edyrli Skrevet 4. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2010 Dette er vel noe for de som vil ha lukket gir? http://www.bikebrothers.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.ilvm_grey.tpl&product_id=77&category_id=10&option=com_virtuemart&Itemid=44 Lenke til kommentar
daghenbr Skrevet 30. april 2010 Rapporter Del Skrevet 30. april 2010 Lukket girsystem i navet er en glimrende ting! Jeg har kjørt en finsk sykkel fra Helkama i rundt ti år nå, og jeg kjører den daglig hele året. Den har 7 gir i navet. Jeg er veldig fornøyd. På isete vinterføre bruker jeg bare bakbremsen, ikke forbremsen, og da er det alle tiders at den ligger inne i navet, godt beskyttet fra salt og skitt og lort. En ulempe med navgir er lav virkningsgrad. Jeg har lest at 85% er normalt for navgir. Et godt velholdt åpent gir kan ha 98 - 99% virkningsgrad, om jeg husker rett. Men det forutsetter at man vasker, renser og smører regelmessig. Vedlikeholdet er mye greiere for et navgir. Lenke til kommentar
daghenbr Skrevet 30. april 2010 Rapporter Del Skrevet 30. april 2010 (endret) - Endret 30. april 2010 av daghenbr Lenke til kommentar
asicman Skrevet 1. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2010 En ulempe med navgir er lav virkningsgrad. Jeg har lest at 85% er normalt for navgir. Det varierer med konstruksjon. Her er fra Rohloff: "Through special constructive developments like an increasing number of teeth per gear and the choice of using roller bearings for the planetary gears, running the gearbox within an oil bath, and extremely rigid construction of the overall gearbox, the working efficiency of the Rohloff SPEEDHUB 500/14 is brought up to 96% (for gears #1 to #7) and 98% (for gears #8 to #14)." Du finner informasjon om måling osv. her: Efficiency measurement of bicycle transmission Lenke til kommentar
AndreasD Skrevet 13. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2010 Vi bruker Rohloff på en tur fra Nordkapp til Sør-Afrika og det har fungert utmerket. En av oss fikk problemer siden 1% av Rohloff-girene kan ha feil, men da fikk han gratis nytt gir sendt til Nairobi så servicen er helt upåklagelig! Kapp til Kapp - Sykkelekspedisjon fra Nordkapp til Kapp Agulhas, Sør-Afrika Lenke til kommentar
asicman Skrevet 25. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2010 Vi bruker Rohloff på en tur fra Nordkapp til Sør-Afrika Imponerende! Det så kjempespennende ut. Har dere kjøpt Thorn Raven Tour syklene i Norge eller i UK? Lenke til kommentar
AndreasD Skrevet 29. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 29. juni 2010 (endret) Vi bestilte de fra England, tror ikke det er mulig å kjøpe de i Norge. Kapp til Kapp - Sykkelekspedisjon fra Nordkapp til Kapp Agulhas, Sør-Afrika Endret 29. juni 2010 av AndreasD Lenke til kommentar
asicman Skrevet 30. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 30. juni 2010 Takk for svar. Jeg lurer litt på om jeg skal kjøpe en Argon TR eller Raven Tour med Rohloff og kanskje med karbonreim. Men da blir en en tur til Tyskland eller England for å prøve sykkel. Synd at ingen selger slik sykkel i Norge. Normenn er noen rare dyr. Alle bruker masse penger på sykkel, men alle er fornøyd med derailleur-søppel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå