Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Sykkel med lukket gir?


hunchentoot

Anbefalte innlegg

Jeg sykler ca 35 km hver dag til og fra jobb, også om vinteren. Problemet er at en sykkel ikke holder mer enn max 2 år (ca. 10.000 kr)

 

Problemet er åpent Shimano gearsystem som blir slitt av sand, salt og fuktighet, kjedet har også røket og krankarmen brukket. Jeg er derfor på jakt etter en sykkel med lukket gearsystem. Er det noen som vet om gear/sykkel som holder om vinteren uten 2 timer vedlikehold om dagen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

For at en sykkel skal holde lenge om vinteren er det viktig med jevnlig vedlikehold.

Smøring av kjede,tannhjul,girwire, bremswire og hyppig vask(salting av veier tærer noe jævlig på sykler).

Alfine som nevnes lengre oppe i tråden er ett godt tips.

 

Hvis dine sykler ikke holder mer enn 2 år(?) så må jeg nok heve pekefingeren og si at da har du ikke vedlikeholdt nok.

 

En bok om vedlikehold finner du i mange sykkelbutikker,biltema,eller på nettet("Big Blue Book of Bike Repair" fra parktool er en veldig god bok).

 

Kjedet,krans og wirer burde byttes når før det begynner å bli mye slitt(sjekk terrengsykkel.no om disse temaene).

Lenke til kommentar

Kjøp en eldre herresykkel av merket DBS, Svithun, Øglænd osv fra 50-60 tallet. Disse syklene funker klandrefritt året rundt og er uslitelige ved normal bruk. Disse får du for noen hundrelapper eller kansje gratis. De fleste av disse har gir, og gira tåler kulde og andre utfordringer.

 

Selv har jeg 3 svenske militærsykler fra 40-tallet av merket Monark M/42. Har hatt disse i 4 år og har aldri hatt noen problemer. Eneste som har skjedd er at kjeden hoppet av 1 gang.

Disse fåes normalt fra 500-2500 kroner.

 

Men du vil jo ha en sykkel med gir...Sistnevnte sykler har ikke gir. Men fantastiske sykler, pga de store ballongdekkene og sykkelens vekt (26 kg) så ruller den som en gud. Du trenger ikke å bruke pedalene så mye.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For at en sykkel skal holde lenge om vinteren er det viktig med jevnlig vedlikehold.

 

Enig det, men jeg mener at sykkel med derailleur gir passer dårlig på vinterføre. Hadde bilen din krevd like mye vedlikehold hadde det vært uakseptabelt.

 

Jeg har desverre ingen URL, men jeg leste en vedlikeholdsguide på nettet hvor det ble forklart hvordan man skulle begynne to timer før man skulle sykle og temperere sykkelen før man tok den ut i kulda, deretter var det to timer til med vasking og smøring etter man var ferdig. Mange ganger drar jeg på jobben klokka 7 og kommer hjem kl 23 (inklusive 1,5 timer på sykkel). Jeg står ikke opp klokka 5 og legger meg klokka 1 pga. vedlikehold av sykkelen.

 

Neste sesong blir det nok sykkel med Rohloff hub-gear på meg, det veier mer enn derailleur-gir men man behøver bare å huske oljeskift. Det hadde også vært spennende å teste en sykkel med carbon-rem i stedet for kjede som f.eks her.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Lukket girsystem i navet er en glimrende ting! Jeg har kjørt en finsk sykkel fra Helkama i rundt ti år nå, og jeg kjører den daglig hele året. Den har 7 gir i navet. Jeg er veldig fornøyd. På isete vinterføre bruker jeg bare bakbremsen, ikke forbremsen, og da er det alle tiders at den ligger inne i navet, godt beskyttet fra salt og skitt og lort.

En ulempe med navgir er lav virkningsgrad. Jeg har lest at 85% er normalt for navgir. Et godt velholdt åpent gir kan ha 98 - 99% virkningsgrad, om jeg husker rett. Men det forutsetter at man vasker, renser og smører regelmessig. Vedlikeholdet er mye greiere for et navgir.

Lenke til kommentar

En ulempe med navgir er lav virkningsgrad. Jeg har lest at 85% er normalt for navgir.

 

 

Det varierer med konstruksjon. Her er fra Rohloff:

 

"Through special constructive developments like an increasing number of teeth per gear and the choice of using roller bearings for the planetary gears, running the gearbox within an oil bath, and extremely rigid construction of the overall gearbox, the working efficiency of the Rohloff SPEEDHUB 500/14 is brought up to 96% (for gears #1 to #7) and 98% (for gears #8 to #14)."

 

Du finner informasjon om måling osv. her:

Efficiency measurement of bicycle transmission

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...