Gå til innhold

Hva når allmenn finner ut av at mettet fett er sundt og at "ernæringsrådet" har tatt feil?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Igjen bruker du et ad verecundiam-argument. Har mattilsynet og helsedirektoratet rett bare fordi de kaller seg hhv "mattilsynet" og "helsedirektoratet"?

Angående melk, hel-melk er den eneste typen melk jeg drikker. Allikevel er det vel råmelk som er det beste for kroppen.

Selvsagt ikke, men har NASA rett bare fordi de kaller seg NASA, da? Det er forskjell på et organ som er representant for Staten angående helseråd, og for eksempel en privat organisasjon. Men jeg har nevnt både for- og imot, og jeg har ikke påstått at de har rett i det de sier.

Jeg er verken på den ene eller den andre siden i dette temaet, og derfor prøver jeg å tilnærme meg det fra flere ståsteder. Jeg har heller ingen personlig sak eller mening å fremme i denne diskusjonen, og som jeg har nevnt, så vet jeg heller ikke hva som er 100% riktig. Men jeg bruker mye av den informasjonen som begrunnelse for at jeg prøver å følge rådet som er gitt til en viss grad.

Kanskje det er ett fett (tog'u an?) om man spiser mer av det ene eller det andre. Det jeg forøvrig blir frustert over, er de som er ekstreme på "sunnhetsfronten". Dvs. de som grøsser bare ved tanken på fett, og er livredde for å få i seg for mye av det. For mye kan i enkelte tilfeller dreie seg om knappe 25-30g fett. At man med slike studier som både jeg og noen andre her har linket til, kan bidra til at folket får et annet syn på dette med fett, og at rådene blir forandret, er absolutt mulig! :)

Hva spiser folket da? Peiser på til en viss grad, eller sjekker dere nøye hvor mye og hva slags type fett rettene inneholder?

Lenke til kommentar

Jeg ville bare kommentere at det er bra det finnes nyanserte mennesker som ser det fra begge sider. Det er en god kilde til en reflektert og fornuftig debatt. Du bidrar godt Goldshoten!

Personlig lager jeg min egen mat, så jeg har full kontroll på hva jeg spiser til enhver tid. Det hender også at jeg leser på listen over ingredienser om jeg er skeptisk.

Ellers er jeg nøye på å bruke f.eks de typene fett som jeg har fått en logisk forklaring på hvorfor gjør meg godt.

Lenke til kommentar
Hva spiser folket da? Peiser på til en viss grad, eller sjekker dere nøye hvor mye og hva slags type fett rettene inneholder?

Bryr meg ikke om hvor mye mettet fett eller omega3 jeg får i meg, men omega 6 prøver jeg å begrense..

Syk, syk mann. Er det rart at britene er plassert på en øy?wink.gif

haha, bra sagt :p

Lenke til kommentar
Når jeg spiser måltider peiser jeg som best på med fett, og jeg prøver å fjerne alt mettet fett. Spiser smør med minst mulig mettet fett og bruker rapsolje til steking. Om jeg f.eks. skulle kjøpt et nytt type smør eller peanøttsmør eller drikke en eller annen spesiell vare ville jeg først sjekket antall g mettet fett, men jo mer FETT (altså umettet) er bare bedre.

Nå kommer det jo frem at jeg kanskje ikke burde være så redd for det mettede fettet.

Jeg pleier på slutten/utover dagen å telle antall kcal, og drikke rapsolje om kvelden for å komme i ønskte kcal-inntak den dagen, det samme gjelder protein.

Lenke til kommentar

Karbohydrater er billigere mat, som da gjør at flere mennesker kan leve, som da gir høyere produktivitet og kreativitet som gir et bedre samfunn. Evolusjonslære. Man må tilbake til antikken for å finne "vinnere" som vant pågrunn av kvalitet over kvantitet, spartanerne.

Derfor promoterer staten de minst farlige karbohydratene (langfordøyelige) og anbefaler oss å legge til sunne matvarer (frukt og grønnsaker).

Kanskje mettet fett hadde fungert i et elitesamfunn, men vi nordmenn er sære nok fra før synes da jeg.

Lenke til kommentar
Karbohydrater er billigere mat, som da gjør at flere mennesker kan leve, som da gir høyere produktivitet og kreativitet som gir et bedre samfunn. Evolusjonslære. Man må tilbake til antikken for å finne "vinnere" som vant pågrunn av kvalitet over kvantitet, spartanerne.

s

Derfor promoterer staten de minst farlige karbohydratene (langfordøyelige) og anbefaler oss å legge til sunne matvarer (frukt og grønnsaker).

Kanskje mettet fett hadde fungert i et elitesamfunn, men vi nordmenn er sære nok fra før synes da jeg.

Veldig godt poeng. Dette ligger det noe i. Selv om det også finnes mange interresante stammer å se på.

JEG kan jo fortsatt leve så spartansk som jeg bare vil! :D

Lenke til kommentar

Snakket med en av norges fremste på evolusjonslære ifjor, og han sa at det var funnet levninger av en annen mennesketype som var 3 ganger så sterk som dagens "rase", pluss at hjernen var dobbelt så stor. Alikevel ble de utryddet mens vi lever fortsatt. Man antar at dette er på grunn av vår kreativitet, ikke rå styrke og tankekraft. Flere mennesker = mer kreativitet, må ikke være supersunne mennesker for å være produktive.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis fett er så farlig; Hvorfor føler jeg meg bedre når jeg spiser mer fett? Hvorfor har jeg mer stabil energi når jeg spiser mer fett? Hvorfor er søtsuget borte? Hvorfor kan jeg trene oftere uten å bli utslitt? Hvorfor går jeg ned i vekt?

Hvis karbohydrater er så sunt; Hvorfor blir jeg fort sulten igjen når jeg spiser mye karbohydrater? Hvorfor sliter jeg ofte med lav energi og føler meg uopplagt? Hvorfor går jeg opp i vekt? Hvorfor er søtsuget tilstede nesten 24/7?

Bare lurer :fun:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Pijus: Det er greit at du ikke vil gå etter råd fra statlige organer, for all del, de er langt fra feilfrie. Men jeg synes du bør gi dem litt mer enn kred enn som så å forkaste alt de står for på grunn av dine oppfatninger etter å ha lest og stolt på særs upålitelige kilder som er lagt ut på youtube, blogger, ymse nettsteder og populærvitenskapelige program som får VG til å se ut som encyclopaedia britannica. Godt gjennomtenkte, reflekterte og vel argumenterte svar fører til respekt, ikke synsing hvor alle andre blir erklært som idioter. Forskning og fysiologi er alfa og omega, men ikke all forskning er valid og generaliserbar, og det tar år på å halvveis lære seg å lese og forstå alt fra statistiske beregninger (jeg hater statistikk og er elendig i emnet) til gjenkjenne begrensningene og kritisk vurdere kildene.

Skal man få et halvt bilde av sannheten så må elementær ernæringsfysiologi, litt patologi, histologi og epidemiologi bankes inn før alle sier at x tar feil, y er propaganda, men z sitter på svaret og er den eneste som har skjønt det.

Fett består av essensielle og nonessensielle fettsyrer, dvs noen kan vi fint lage selv, mens andre må tilføres kosten. Umettet fett gir oss av den sistnevnte kategorien. Problemet i dag er at folk spiser for mye mettet fett, mens fisk går i bøtta. Mennesker er såpass late at de da heller velger tilskudd av alle slag for å dekke over et mangelfullt kosthold. En annen kompliserende faktor er at vi beveger oss langt, langt mindre enn for et halvt århundre siden, og mengden mat som nå frityrstekes, mengden kjøtt (og kvaliteten på det) som spises og typen kjøtt som spises. Søppelmat fra burger/kebabsjapper, pommes frittes og alt i griljermel frityrstekes de luxe spises det nå mer og mer av, mens folk beveger seg mindre og mindre.

Gårdbrukere som har harde tolvtimersdager på åkeren,i fjøset, på beite kan spise hva de vil, det samme gjelder polfarere, Marc Beaumont og Lars Monsen. Der er heller problemet at de ikke spiser nok, og at de har økte behov for både sporstoffer, antiokssidanter og vitaminer.

Husk også at alt som er stekt, kokt, grillet gjennomgår maillardprosessen, som er det som gir maten lukt, gir den brune stekeflata og den gyldne fargen. Men det frigjør også heterosykliske aminer, som i store mengder kan øke sjansen for mage-tarmkreft. Dette spesielt ved inntak av mye fett, firtyrstekt mat og lite inntak av komplekse karbohydrater i form av uløselig fiber. Så hvorfor noen skryter av at de spiser lavkarbo på ketosenivå, men stapper i seg mengder med sprøstekt bacon og chips, fatter jeg ikke siden alt de gjør er å jobbe mot kroppen. Stakkars kropp.

Lenke til kommentar

Mange meninger her. Om en skal forsøke å klare opp litt: De siste 5 årene har det blitt gjennomført flere kliniske studier ved flere universitetssykehus i Sverige, hvor det ble bevist så ettertrykkelig at det ikke kan mistolkes, at ved å spise mettet fett og ved å redusere på karbohydrater vil kroppen etterhvert bli flinkere til å brenne eget fett enn ved lavkaloridietter, hvor kroppen brenner fifty fifty av muskler og fett.

Hurtig effekten var en rask vektnedgang og en langt lengre og høyere energi. Måltider kunne inntaes med 6 timers mellomrom, uten sultfølelse, mellomåltider eller at energien gikk ned.

Langtidsvirkningen er interessant.

På mange, de fleste gikk LDL og HDL proteinet ned. Men på noen gikk det opp. Oftest gikk det opp på de som var syke, som utbrenthet, mage/tarm betennelser osv. LDL og HDL forandret seg, ble de friske. Man ser helt feilaktig på LDL og HDL. Dette er IKKE kolesterol, men et protein, som BÆRER kolesterolet. Og det finnes IKKE noe godt (hdl) eller dårlig (ldl) protein. Begge er bærere av kolesterol og lipider, men kun hdl bærer det tilbake til leveren for nydannelse, men hdl bærer også kolesterolet ut i kroppen.

Det som muligens kan være til skade for blodårer som allerede er blitt betente (av for mye omega 6) for eksempel, er oksiderte flerumettede fettsyrer. Mettede syrer kan ikke oksidere, i og med at karbon bindigene er mettet.

Arterosklerose er noe vi alle har, og bør ha. Det starter allerede i unge år, og finnes kun i arterier. Bytter vi ut en arterie med en vene, forsvinner sklerosen på arterien mens venen vil får det etterhvert. Det er altså der i kroppen hvor "trykket" er størst at vi har denne "stålkonstruksjonen".

Det finnes ikke en eneste studie, som forteller at det er skadelig med mettet fett. Men mye karbohydrater er ikke bra. Det er vist ved studier. Karbohydrater er ikke skadelig, men mengden er oftest det. Om vi hadde spist rundt 50 gram om dagen tilsvarer 1 kilo med brokkoli for eksempel, ville vi ikke hatt besvær i det hele tatt.

Ernæringsrådet vil ikke gå tilbake på rådene, det gir prestisjetap. Men WHO, verdens hardeste motstander mot mettet fett, har nå strukket våpen, og innrømte på tampen av fjoråret at de ikke lenger kunne konkludere med noe, hverken for eller imot. Dette var på grunn av at mange nok leger og forskere nå har tatt bladet fra munnen, og vist til rapporter i både det velrenomerte Lancet og andre Healh Journals, der enorme stuider på over 15 år ikke har kunnet vise noen skadelig effekt av langtids inntak av mettet fett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...