Gå til innhold

Hva når allmenn finner ut av at mettet fett er sundt og at "ernæringsrådet" har tatt feil?

Anbefalte innlegg

Bare lurte på noe. De fleste som leser om kosthold på nett følger med på mettet fett. Jeg er den personen som faktisk sier at mettet fett, animalsk fett er faktisk hjertevennlig. Vi mennesker er gentisk tilpasset til å spise masse fett og ikke gentetisk tilpasset til karbohydrater. Nå skal alle folk prøve å leve "sundt", dropper fett, går for lett produkter osv. Nesten alle matvarer har en lett variant. Flere og flere studier viser at kosthold mye på fett er bra for oss og har en anabol virkning på kroppen våres. Også kommer jo den store diskusjonen om mettet fett, det er jo så farlig. Det ble tatt en studie i 1950-1960 (?) som viste at mettet fett var dårlig for oss og økte LDL kolestrolet. Nye studier som har blitt tatt 1980-2000 viser at mettet fett ikke gjør det. Men enæringsrådet og mattilysynet lukker øynene og ørene. Vi vet jo at uansett om noen år vil de innrømme at "Oi, kanskje vi tok feil, jaja.. menneskelig å ta feil". Hvordan tror dere folkens at folk vil reagere? Hva kommer til å skje med produsentene? Media?

Jeg tror hvis de hadde innrømt det så hadde jeg ALDRI ALDRI ALDRI hørt på dem mer og rådene dems.

edit:

mye skriveleif. Lev med det..

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. For mye mettet fett kan gi hjerte- og karsykdommer. Dette gjelder selvfølgelig over tid, men risikoen er altså der. Forskning tyder også på at dette gjelder for trans-fettsyrer gir den samme ugunstige virkningen. Dette går også under det ene kostrådet for idrettsutøvere, som lyder slik: "Velg helst umettet fett".

Forøvrig er det også veldig farlig å spise for lite av de essensielle fettsyrene. Nerveforstyrrelser, redusert syn og hudforandringer er konsekvenser som kan oppstå av dette, spesielt blant barn/ungdom. Men mettet fett burde kun utgjøre rundt 10% av dette inntaket.

Lenke til kommentar

Ikke enig om det du sa om mettet fett.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1184417

Det er store diskusjoner om mettet fett. Forskning viser at vi bør få i oss mer fett, og av typen mettet fett og omega3. Staten sier at vi bør få i oss mer karbohydrater og mindre fett. Vi mennesker (altså, du og meg) har overlevd på kloden jorden og ført slekten videre i over 200000 år av å spise fett og proteiner. Det var ingenting som het karbohydrater av typen brød, pasta og annet dritt for lenge siden. Da var det bare rødt kjøtt,grønnsaker, bær og frukt som telte. Men rødt kjøtt skal vi holde oss borte fra, det inneholder jo mettet fett som vi kan dø av. Don't think so. Fårsåvidt er morsmelk full i mettet fett.

Jeg har ikke noe utdannelse som kan støtte under mine påstander, og heller ingen dokumentasjon fra legevitenskapen, på grunn av at mine påstander strider i mot alt det lege og næringsmiddel vitenskapen som vi kjenner idag predikerer og hevder er "sunnt kosthold".

De fleste vet at kroppen er avhengig av fett for å eksistere. Altså spiser du KUN protein og karbohydrat, så dør du. Enkelt og greit. Men hva da med f.eks lettmargarin. Dette ble jo oppfunnet for 20 år siden. Kan det da være LIVSNØDVENDIG for oss å spise det ?

Vanlig margarin er vel litt eldre, fra ca begynnelsen av 1800 tallet. Nå lages de fleste margarintypene hovedsakelig av planteoljer. Planteoljene herdes ved en kjemisk prosess, slik at de blir harde ved romtemperatur. Prosessen kalles hydrogenering og er en kjemisk modifikasjon av planteoljenes fettsyrekjeder. Kan dette være LIVSNØDVENDIG for oss å spise ?

Så er det oljer, Olivenolje er vel godt kjent som den beste oljen for kroppen vår, med rapsolje på 2. plass. Olivenolje har vært benyttet av mennesker som næring og brennstoff til lamper og lignende siden 2-3-4-5000 før kristus. Flott. Oljen har vært her LENGE. Men vokser sentralisert rundt middelhavet. Hva gjorde mennesker i resten av verden på den tiden ? Som ikke hadde tilgang til oliven ?

La oss starte med begynnelsen. Vi blir født, og hva skjer så ? Jo, die fra mor. Og hva inneholder melken ? Mettet fett (laurinsyre). helsekostbransjen påstår at kokosfett er så bra, og dette inneholder også mye laurinsyre. En naturlig relasjon fra barn som dier mor, vil så være at man "dier" andre vesener, for å skaffe seg næring, på samme måte som vi gjør med kyr idag. Og hva er i melken ? Tetradekansyre som er mettet fett. Hva har Captein Caveman (nordisk hulebor), eller inuittene på Grønland, eller native tribes rundtom i verden å livnære seg av ? jo, ANIMALSK FETT. Man kommer ALDRI vekk fra en siviliasjon som har eksistert uten å livnære seg på jakt på andre levende vesener. Sel, Hval, Fisk, Svin, Vilt, Fugl, "Storfe", alle inneholder selvfølgelig mettet fett.

Jeg nevnte inuittene. Vi kaller dem jo ofte eskimoer (som betyr "de som spiser rått kjøtt"), men dette folket har faktisk vært velsignet med veldig lave tall av "velferdsykdommer" som hjerte og kar, fram til nå for ikke så mange år siden.

Altså, vi snakker her om at mennesket har levd, i mange tusener av år, primært av mettet fett. Og på grunn av omstendighetene den tiden, vet vi at gjennomsnittlig levealder var lavere. Noe som igjen tilsier at genetiske endringer og forandringer ville gått raskere enn i vårt industrielle samfunn med dobbel lengde levealder, og vi snakker om MAX 500 år. Kanskje ikke det engang. Sammenlignet med kanskje 5000 år, eller 10.000 år !!!

Den virkelige fienden er dagens legevitenskap og næringsmiddelindustri. Need i remind you om at for 50 år siden, så var det igrunn helt alright å røyke, og det var ikke spesiellt farlig heller ? Skal vi konkretisere på ett næringsmiddel/produkt, så blir det sukker. Ingen over, ingen ved siden av. Sukker i alle farger, former og varianter. Vil avrunde med en liten konspirasjonsteori.

Næringsmiddelindustrien: Naturlig mat er dyr og produsere, og vanskelig å tjene penger på. Det er bedre business å selge kunstige og sukkerfylte produkter.

Legemiddelindustrien: Tjener store penger på medisiner mot denkunstig dårlige og dårligere helsen hos folk verden over. De vil ikke ha forandring, tvert om. De tjener mer penger jo sykere vi er, og jobber med å trumfe gjennom ett internasjonalt regelverk som truer med å gjøre helt friske mennesker til medisin konsumenter. Målsettingen er at flest mulig skal bruke dyre medisiner mot høyt blodtrykk, høyt blodsukker eller høye fettverdier i blodet.

Legene, må, med få unntak, også regnes med blant skurkene. Deres skyld oppstår når de behandler symptomer ved hjelp av medisin, i stedet for å gi seg i kast med årsakene til den dårlige helsen. Å skrive ut tilstrekkelig mange resepter på tilstrekkelig dyre medisiner, gir betalte feriereiser masker som konferanser. Er legen sentralt plassert, venter konsulent honorarer, styreoppdrag og kanskje en professor II-stilling. INGEN av disse vil ha noen forandring.

Helstemyndigheter og politikere: De har en mulighet til å reduserer sukkerforbruket og gjøre det dyrt for kjemikalieselgere å ødelegge helsen vår. I stedet skal frukt uten næringsverdi inn i skolen. de har en mulighet til å gi sunne kostråd i stedet for å bygge kostpyramider som bare gjør folk fetere. Men de gjør ingenting. De lukker øyene og ørene.

Tror du fremdeles Cornflakes med syltetøy, sukker og melk er bedre frokost enn speilegg og bacon, så skaff deg boka, les den, tenk tenk tenk, les den igjen, tenk litt til, og prøv så og spise frokost en gang til etter det.

Lenke til kommentar
Hmm.. For mye mettet fett kan gi hjerte- og karsykdommer. Dette gjelder selvfølgelig over tid, men risikoen er altså der. Forskning tyder også på at dette gjelder for trans-fettsyrer gir den samme ugunstige virkningen. Dette går også under det ene kostrådet for idrettsutøvere, som lyder slik: "Velg helst umettet fett".

Såvidt meg bekjent er det ingen forskning som viser at mettet fett gir hverken hjerte eller karsykdommer. Tvert imot, det har ingenting med fett (unntatt transfett, som er "fake" fett) å gjøre. Desverre er dette "allmenn kunnskap" og derfor tror alle at fett er farlig. Nå har mennesket spist mettet fett så lenge vi har levd, og jeg tror moder natur er smartere enn som så.

http://www.fourhourworkweek.com/blog/2009/.../saturated-fat/

Endret av different
Lenke til kommentar

Vel...

Mettet fett større problem enn transfett Bookmark and Share Skriv ut denne siden Utskriftsvennlig versjon

Forfatter: Mattilsynet

Publisert: 02.09.2004

Sist oppdatert: 16.01.2009 - 15:00:00

Europeere spiser ti ganger mer mettet fett enn transfett. Mettet fett er derfor et større helseproblem enn transfett, ifølge en utredning gjort av EUs organ for mattrygghet, EFSA. Mattilsynet bekrefter at det samme gjelder for nordmenns inntak av fettstoffer.

Både transfett og mettet fett øker kolestolet som igjen bidrar til økt risiko for hjerte- og karsykdommer.

EUs organ for matvaresikkerhet, EFSA (European Food Safety Authority) konstaterer at transfett kan medføre større risiko for hjertesykdom i forhold til inntak av tilsvarende mengde mettet fett. Inntaket av transfett i den europeiske befolkning er for øvrig mindre enn en tiendedel av inntaket av mettet fett.

EFSA har også vurdert andre helseeffekter av transfett, og konstaterer at den vitenskaplige sammenhengen mellom inntak av transfett og blant annet kreft, diabetes type 2 og allergier er svake eller motstridende.

Nordmenn bør spise mindre fett

Innhold av mettede fettsyrer i det norske kostholdet er mye høyere enn anbefalt. Norske helsemyndigheter anbefaler at det totale fettinnholdet i kostholdet ikke bør gi mer enn 30 energiprosent og at høyst ti energiprosent bør komme fra hardt fett (mettede fettsyrer + transfettsyrer). Nordmenns inntak av mettet fett ligger i dag på ca 14-15 energiprosent.

I beregninger foretatt av Sosial- og helsedirektoratet, avdeling for ernæring, har man funnet at inntaket av transfett i Norge utgjør ca. 0,5 – 1 prosent av energiinntaket. Av dette kommer ca 2/3 fra melk og kjøtt.

- Som EFSA, mener norske helsemyndigheter at det høye inntaket av mettet fett utgjør et større helseproblem enn inntak av transfett. Helsemyndighetene og Mattilsynet oppfordrer likevel matindustrien, og spesielt bakeindustrien, om å redusere bruken transfett i produktene, sier rådgiver Christina Bergsten i Mattilsynet.

Mattilsynet har sammen med Sosial- og helsedirektoratet gjennomført en spørreundersøkelse blant norske matvareprodusenter om deres bruk av transfett i produkter. Rapporten fra undersøkelsen vil foreligge i løpet av høsten.

Mettet fett

Mettet fett er hovedsakelig fett fra animalske produkter (fra dyreriket). For å redusere inntaket av mettede fettsyrer er det viktig å minske inntaket av smør, samt å bytte fra fete til magre varianter av meieri- og kjøttvarer.

De viktigste kildene for mettet fett er spisefett som hardt margarin og smør, melk og meieriprodukter, kjøtt og kjøttprodukter.

Transfett

Transfett finnes naturlig i melk og kjøtt. I tillegg finnes det i produkter som inneholder herdet fett. Dette er fett som er kjemisk bearbeidet for at produktene skal få lenger holdbarhet uten å harskne. Under bearbeidingen dannes det uønskede transfettsyrer.

I en vurdering av transfettsyrers betydning for helsen skriver professor ved Avdeling for ernæringsvitenskap Jan I. Pedersen (UiO) at innholdet av transfett i norskprodusert margarin og bakevarer har minsket betydelig og at husholdningsmargarin i dag inneholder praktisk talt ikke noen partielt herdet marint eller vegetabilsk fett. Imidlertid kan spesielt importerte kjeks, kaker, brød, annet bakverk og andre fettholdige produkter inneholde relativt mye transfett.

Denne artikkelen er altså skrevet av mattilsynet, og tar for seg dette med transfett og mettet fett. Vi trenger fett, det har jeg nevnt. Men lite tyder på at det er mer mettet fett vi trenger, og rådene er bestandig de samme: Ca 10% av det daglige fettinntaket burde bestå av mettet fett.

Mettet fett

Mettet fett finnes i mat fra dyreriket. De største kildene er melk, smør, meieriprodukter, kjøtt, kjøttprodukter og margarin. Et høyt inntak av mettet fett kan øke kolesterolet og er en risikofaktorer for hjerte- og karsykdom.

Dette er hentet fra http://www.helse-og-velferdsetaten.oslo.ko...7827-23787.html

De har ingenting å tjene på skrive dette, annet enn at det er en riktig og viktig opplysning for folket.

Denne artikkelen er fra helsedirektoratet, som heller ikke har noenting å tjene på å skrive denne informasjonen: http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/...tet_fett_397064

Konspirasjonsteorier er ofte interessante og spennende, men fungerer overhodet ikke som noen som helst form for et argument. Derfor kan en anklage leger og vitenskapen så mye man vil, uten at det gir noen som helst troverdighet.

En artikkel fra NHI sier det samme: http://nhi.no/livsstil-og-helse/kosthold/f...fett-22138.html

Mettet fett er fett som blir hardt ved romtemperatur, og det er vanligvis fett vi får fra animalske kilder. Eksempler på slikt fett er hard margarin, meierismør, det hvite fettet du kan se på rødt kjøtt, ost, og det fettet du finner i kaker, kjeks, potetgull osv. Mettet fett og transfett er de fettypene vi skal spise minst av. De øker risikoen for hjerte- og karsykdom ved å øke det totale kolesterolet ditt.

Merk dere også at denne artikkelen er godkjent av den medisinske redaksjonen.

Alle naturfagbøker skriver også det samme, ihvertfall de viderekomne som har dette som pensum. Ihvertfall har jeg til gode å komme over en eneste saklig og faglig godkjent fagbok som sier noe annet.

Matsider har også faglige artikler om næringsstoffer og fett og andre ting, og de har heller ingenting å tjene på å skrive at et for høyt inntak av mettet fett over tid er farlig.

http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel463.asp

http://www.matprat.no/nyttigomkjott_artikk...&visfilm=ja

Forøvrig: http://content.karger.com/ProdukteDB/produ...roduktNr=223977

Dette taler igjen for at et større inntak av mettet fett ikke er så farlig. Transfett er det man burde holde seg mest unna, i likhet med vegetabilsk (herdet) fett.

På den annen side igjen: http://www.fhi.no/dav/ae8c82445a.pdf

http://www.forskning.no/Artikler/2002/november/1036764148.93 (" Om det er tvil om sukker kontra overvekt, er det derimot opplest og vedtatt blant forskerne at fett er en fare for både overvekt og hjerte-kar-sykdommer.

De norske elevenes fettinntak lå i Ungkost 2000 rundt øverste anbefalte grense på 30 prosent av energiinntaket. Rundt 14 prosent av energien kom fra det farlige mettede fettet. Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet anbefaler høyst ti prosent.")

http://www.forskning.no/artikler/2007/desember/1198151632.88

http://www.forskning.no/artikler/2009/september/230204

http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/kostholdsrad/

http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/...g_protein_12416

http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/..._og_oljer_66497

http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/...ffer/fett_63340

Jeg må også kommentere dette med kostholdet i menneskets historie. Brød har faktisk eksistert så langt vi kan huske. Det er funnet bevis som peker på at mennesker kunne bake brød for så langt tilbake som 10.000 år siden. Menneskene hadde også et helt annet liv enn de vi lever i dag. Da de spiste bær og frukt, så ga jo nettopp dette de karbohydrater. Så dette er noe menneskene også har fått i seg siden tidenes morgen. Hvor mye fett de fikk i seg, og hva slags type fett dette var, er det ikke godt å si noe om, men at det lå på rundt der vi ligger i dag er noe vi kan anta, da de kunne fiske for lenge, lenge siden, men også jakte store dyr for lenge, lenge siden.

Men, og det er et stort men. Det råder usikkerhet i disse tider, ingen tvil om det. Den ene studien etter den andre blir utført, hvor resultatene ofte er varierende. Den ene måneden er egg farlig, den andre er det veldig sunt å spise. Konsekvensen av dette er at folk gir opp og spiser det de selv vil.

Det skal mye til for at helserådene blir forandret. Omfattende og meget grundig dokumentasjon, samt anerkjennelse og enighet i forsknings- og vitenskapsmiljøet er det som skal til. Derfor er rådene som de er, fordi alt nettopp taler for dette.

Jeg mener ihvertfall at det er lurt å forholde seg til det som er anerkjent nå. Om morgendagen sier noe annet, vil bare tiden vise.

Lenke til kommentar

Hehe, tvert imot! Jeg er ikke redd for mettet fett, og jeg er godt inneforstått med hva som er gunstig å spise og ikke, og hyppigheten og mengden av dette. Dette er også noe jeg prøver å belyse, og jeg ga også link til en ganske fersk studie som viste liten sammenheng mellom økt inntak av mettet fett og hjerte- og karsykdommer.

Men som jeg poengterte videre, så er det også en grunn til at rådene består, og at det fortsatt blir skrevet om mettet fetts ugunstige virkninger i fagrelaterte artikler og naturfagsbøker, samt at det blir sagt fra medisinsk hold, noe også kildene mine bekrefter og underbygger.

Men jeg er enig i at det er hysteri rundt dette. For eksempel mener jeg at de som drikker så lite melk som mulig fordi de er redd fettet der skal være ugunstige for de, ikke helt har fått med seg hva som skjer. Melk fortjener et positivt rykte, men så har jeg heller ikke inntrykk av at den har noe særlig negativt rykte.

Edit: glemte å nevne det, men jeg fant også en blogg som talte for at mettet fett ikke er så farlig allikevel, men alt i alt er det veldig lite av dette, og heller sjeldent å finne. Derfor gjelder det også å se kritisk på dette, men det går selvfølgelig begge veier. Uansett lønner det seg å ta blogger, uansett hvor seriøse de måtte virke, med en klype salt.

Endret av Goldshoten
Lenke til kommentar

Goldshot:

Ad Verecundiam- og Ad Populum-argumenter bringer oss ikke nærmere noen sannhet. For å finne ut av det er en nødt til å utfordre dagens tro. Historisk sett finnes det flere slike diskusjoner. Blandt annet om jorda er rund.

Uansett, det er ikke tvil om at dette er et område hvor det forskes mye på, og det hersker stor uenighet. Jeg vet egentlig ikke selv hvor jeg står.

EDIT:

Ser du har skrevet et innlegg rett før meg her. Og jeg må si meg enig i mye av det du sier.

Når det kommer til melk, håper jeg det er snakk om upasteurisert helmelk?

Endret av wingeer
Lenke til kommentar
Men som jeg poengterte videre, så er det også en grunn til at rådene består, og at det fortsatt blir skrevet om mettet fetts ugunstige virkninger i fagrelaterte artikler og naturfagsbøker, samt at det blir sagt fra medisinsk hold, noe også kildene mine bekrefter og underbygger.

Nå har man jo kommet frem til at det ikke er noen spesielt ugunstige virkninger (og mange gunstige), så da lurer jeg på hvorfor det står? Det er jo rein idioti.

Endret av different
Lenke til kommentar

Sier ikke at du er redd for mettet fett Goldshoten.

Nesten alle linkene dine jeg så igjennom virket nokså useriøse. Fakta presentert med ord og lite, tja, vitenskapelig informasjon 'so to speak'. Og kopier og lim funksjonen har tydeligvis vært brukbar for en del av de skribentene. :!:

Der hvor de ofte hevdet av mettet fett var dårlig så hadde de jo også med sukker inne i bildet og lite mosjon, da sier det seg jo selv at overvekt og livsstil sykdommer lett kan forekomme.

Likte det som var skrevet på NHI sine sider:

"Ett gram fett gir hele ni kilokalorier energi. Protein og karbohydrater gir kun 4 kilokalorier per gram. Det betyr at du legger på deg hvis du spiser mye fet mat, en negativ effekt som er godt kjent blant de fleste."

Og dette er fra Norsk Helse Informatikk? De snakker jo som om de har peiling (noe de klart ikke har).

Selvfølgelig legger du på deg av for mye fet mat - det gjør du også av karbohydrater, proteiner og alkohol også. Hey ho, Captain Obvious.

Jeg vet at blogger skal tas med en klype salt. Det er nettopp derfor jeg har funnet fram til denne. For hvis du ser på bakgrunnskunnskapene og erfaringene til de som skriver der så har de mye relevant og oppdatert informasjon å komme med. Ikke bare gjenskrevne sitater fra norske arkiver som inneholder kjerringråd (også populært kalt norske kostholdsanbefalninger).

Men ja, det er fortsatt mye stridninger inne i forskningsmiljøet. Selv om det opparbeidede, dårlige ryktet til mettet fett er på vei til å forsvinne. Med tiden leges alle sår.

En optimal kost er ikke lagt frem (enda), og jeg tviler det kommer en fasit på dette i nermere framtid. Menneskene er så forskjellige, både på inn- og utsiden, og dermed har vi alle forskjellige behov for næringssammensetning.

Lenke til kommentar

Useriøse er de nå ikke, med tanke på anerkjennelsen til de forskjellige nettadressene. :) Informasjonen står som sagt fordi det enda ikke er god nok dokumentasjon til å påstå annet. Og forøvrig, når du sier at de ikke har peiling, så er det bra om du begrunner hvorfor de ikke har det. Ellers er den påstanden helt uten troverdighet.

Men vi er jo ikke uenige, strengt talt. Jeg sier bare hva jeg forholder meg til på bakgrunn av den informasjonen som fins, men om det er 100% korrekt informasjon vites jo tydligvis enda ikke, selv om vi er i 2010. Jeg linket også til den nyere studien som viser at mettet fett kanskje ikke er så farlig allikevel, men overfloden taler for de rådene som fortsatt gjelder. Mattilsynet og helsedirektoratet er det vi retter oss etter, og det er de som er de fremste og ledende angående råd og informasjon om kostholdet. Sånn sett burde de være en klar hovedkilde framfor noe annet.

Men ja, vi blir klokere (eller dummere?) for hver dag som går, og som sagt, så er det aldri godt å si hva morgendagen bringer. Dette ser vi hele tiden eksempler på, ved at en matvare kan være usunn i dag, men kjempesunn i morgen. Så det er ikke helt greit å vite hva man skal forholde seg til.

Wingeer: Er først og fremst hel-melk, etter hva jeg har fått med meg, men også andre typer melk.

Lenke til kommentar
Useriøse er de nå ikke, med tanke på anerkjennelsen til de forskjellige nettadressene. :) Informasjonen står som sagt fordi det enda ikke er god nok dokumentasjon til å påstå annet. Og forøvrig, når du sier at de ikke har peiling, så er det bra om du begrunner hvorfor de ikke har det. Ellers er den påstanden helt uten troverdighet.

Han begrunnet det jo. De sier at du legger på deg av å spise mye fet mat. Det betyr jo at de rett og slett ikke skjønner at det er totalt kaloriinntak som bestemmer om du legger på deg eller ikke. Og dette skal man ta seriøst? Det kalles inkompetanse.

"Ett gram fett gir hele ni kilokalorier energi. Protein og karbohydrater gir kun 4 kilokalorier per gram. Det betyr at du legger på deg hvis du spiser mye fet mat, en negativ effekt som er godt kjent blant de fleste."

Og dette er fra Norsk Helse Informatikk? De snakker jo som om de har peiling (noe de klart ikke har).

Selvfølgelig legger du på deg av for mye fet mat - det gjør du også av karbohydrater, proteiner og alkohol også. Hey ho, Captain Obvious.

-

Jeg sjekket linkene dine og kan ikke finne en eneste artikkel som er backet opp av en forskningsrapport som sier at mettet fett er dårlig. Det ser ut som alle tar utgangspunkt i 1950 studien, som egentlig ikke viste at mettet fett var dårlig, men ble presentert på den måten for å få publisitet. Må igjen linke til http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/a...27725v1?papetoc

Conclusions: A meta-analysis of prospective epidemiologic studies showed that there is no significant evidence for concluding that dietary saturated fat is associated with an increased risk of CHD or CVD. More data are needed to elucidate whether CVD risks are likely to be influenced by the specific nutrients used to replace saturated fat.
Endret av different
Lenke til kommentar

Et argument av typen ad verecundiam er et argument som spiller på autoritet. Strengt tatt er det ikke et gyldig argument. Det er typisk på formen:

A sier at q er sant.

A er autoritær.

Derfor er q sant.

Det er kun derfor jeg reiser spørsmålene rundt mattilsynet og helsedirektoratet og om de alltid har rett.

Du har helt rett angående råmelk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...