BW89 Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Tenker å kjøpe meg et objektiv til portrett, har sett på Canon 70-200mm f/2,8 IS, men dette er noe dyrt. Noen som har gode forslag ?? til lignene objektiver eller forslag til andre!? Har et Canon 18-200mm 3,5-5,6 IS, men blenderen irriterer en ofte når det kommer til portrett. Takk for all god hjelp! Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Jeg trodde kanskje et 50mm eller 60mm ville være bedre til portrett. (Har brukt begge:Canon EF 50mm f/2.5 Compact Macro og Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro ) RandiA Lenke til kommentar
BW89 Skrevet 20. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2010 Jeg trodde kanskje et 50mm eller 60mm ville være bedre til portrett. (Har brukt begge:Canon EF 50mm f/2.5 Compact Macro og Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro )RandiA Oki! ... ja det høres jo fornuftig ut også. Den fastew opptikken i lag med blenderen vil nok gi skarpe bilder. Har du peiling på pris? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Trenger ikke kjøpe makro for å bruke til portrett da. 50mm F/1.4 funker også til portrett, selv om jeg vil anbefale 85mm F/1.8 hvis det kun er til portrett.. Lenke til kommentar
BW89 Skrevet 20. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2010 Trenger ikke kjøpe makro for å bruke til portrett da. 50mm F/1.4 funker også til portrett, selv om jeg vil anbefale 85mm F/1.8 hvis det kun er til portrett.. når du nevner det med macro, så er det en ting eg lurer litt på! Hvis eg objektiv kalles macro, er det nærhetsgrensen til objektivet det går på da?? Vet at macro vil si 1:1, men sånn i objektiv sammenheng så tenker eg at det må være nærhetsgrensen?? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Makro er forstørrelsen. Skikkelig makro er 1:1, men noen har makro betegnelse med mindre forstørrelse, som f.eks canon sin 50mm som kun gir 1:2 uten mellomringer, og sigma optikk som gir enda mindre enn det. Lenke til kommentar
dSRL Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Canon 50mm f1.8 koster i underkant av 1000kr, men litt vanskelig å gi råd når du ikke sier om du vil bruke 500 eller 10.000kr på nytt/brukt objektiv. Lenke til kommentar
BW89 Skrevet 20. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2010 Makro er forstørrelsen. Skikkelig makro er 1:1, men noen har makro betegnelse med mindre forstørrelse, som f.eks canon sin 50mm som kun gir 1:2 uten mellomringer, og sigma optikk som gir enda mindre enn det. oki! .. da skjønner eg, men hva er fordeler og ulemper med macro når objektivet skal brukes til portrett tenker du?? Canon 50mm f1.8 koster i underkant av 1000kr, men litt vanskelig å gi råd når du ikke sier om du vil bruke 500 eller 10.000kr på nytt/brukt objektiv. La oss si ikke mer enn 6000,-. Men hvis det er noe som er billig og er vert å sjekke ut, så vil eg gjerne høre om de også! Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Makro er forstørrelsen. Skikkelig makro er 1:1, men noen har makro betegnelse med mindre forstørrelse, som f.eks canon sin 50mm som kun gir 1:2 uten mellomringer, og sigma optikk som gir enda mindre enn det. 60mm'n er 1:1, og med mellomringer blir det svært bra forstørrelse ja. Nei, man trenger ikke macro-objektiv til portrett, men jeg synes det er en fin kombinasjon (å få både i pose og sekk da...), et objektiv som både er bra til portrett, og til macro, pluss en del annet i tillegg. RandiA Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Jeg vil henge meg på å anbefale EF 85mm f1.8 , et fantastisk objektiv som er ganske bra selv på f1.8. Jeg hadde et EF 50mm f1.8 før som jeg ikke synes var tilsvarende skarp før på f2.8 , men et fint portrettobjektiv det også. EF-S 6Omm f2.8 macro har jeg også hatt gleden av , da får du jo macro objektiv i tillegg , men jeg synes det er artig med en så stor blender som f1.8 på enkelte portretter. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 85mm fungerer veldig bra til "head-shots", dvs fra skulder og opp. 50mm duger også; pleier forøvrig fungere mindre optimalt med vidvinkel med mindre bilde inneholder relativt stor dybde, ellers tar folk seg generelt best ut med litt telekompresjon. 85mm vil gi 85mm kompresjon uavhengig om det står på fullformat eller cropkamera. Utsnittet vil forøvrig på 1.6x crop bli tilsvarende 136mm. Erfaringsmessig duger 70-200mm objektiv veldig bra til portrett om man orker tyngden i lengden. Lenke til kommentar
BW89 Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2010 85mm fungerer veldig bra til "head-shots", dvs fra skulder og opp. 50mm duger også; pleier forøvrig fungere mindre optimalt med vidvinkel med mindre bilde inneholder relativt stor dybde, ellers tar folk seg generelt best ut med litt telekompresjon. 85mm vil gi 85mm kompresjon uavhengig om det står på fullformat eller cropkamera. Utsnittet vil forøvrig på 1.6x crop bli tilsvarende 136mm. Erfaringsmessig duger 70-200mm objektiv veldig bra til portrett om man orker tyngden i lengden. Eg har ikke selv brukt 70-200mm objektiv selv, men har sett det i bruk og eg har sett resultatene og likte bildene veldig godt. Vet du forresten om andre objektiv av den typen, som er rimeligere?? Mange faguttrykk som eg ikke kjenner til! Hva mener du med telekompresjon?? Tror eg har en liten anelse. Kan det ha noe med at personen stikker seg ut i bildet og bakgrunnen blir litt defus, ved hjelp av blender og brennvidde?? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) Denne forklarer det meste, muligens det finnes mer forståelige artikler på nett da men: http://scubageek.com/articles/compression.pdf Edit: Ser muligens at artikkelen ikke var den optimale for å forklare siden det her debatteres hva som forårsaker kompresjonen. Uansett, om det er deg grunnet avstand eller objektivet som gjør det; uviktig Endret 22. januar 2010 av TGB Lenke til kommentar
TGB Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 En mer forståelig og lettfattelig artikkel: http://www.photozone.de/compression Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå