Gå til innhold

Folkehøyskole og erfaringer?

Anbefalte innlegg

Heisann. Er ganske urutt på dette forumet, så beklager om dette emnet er tatt opp før, men jeg ser da dette som en enklere mulighet til å få svar enn å lete rundt omkring i evigheter.

Nå har det seg sånn at jeg tenker på å gå på folkehøyskole etter endt Vgs karriere. Er på siste året nå, så må finne en folkehøyskole jeg tenker å gå på rimelig fort.

Det har seg slik at jeg ikke aner hva jeg bør velge mellom kristlig og frilynt skole. Så bare lurer på en del ting:

1) Er det noe særlig med festing på de kristne skolene? Må si det hadde vært en nedtur å ankomme en skole uten at det er litt drekking og festing.

2) Er det noen skoler dere anbefaler på det sterkest, og isåfall hvorfor?

Vurderer sterkt fotball eller reising. Har noen av dere noen tips om skoler eller annet som passer utmerket for dette her? Og hvordan var det på disse ulike linjene.

Etter 8 kopper kaffe (for å holde meg våken til en matteprøve jeg har i morra) kan det hende dette var dårlig skrevet o.l. men orker ikke å endre på noe.

Jeg håper noen svarer og takker i såfall ekstremt mye for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Festing er det nok på dei fleste, drekking derimot er det vel null både kristne og frilynte.

Det er dog nokre nyanser:

skuler som har 16-årsgrense: totalforbod mot å vere påvirka på skulen eller skulens område.

Kristen med 18års: mest totalforbud mot å vere påvirka.

frilynte med 18års: forbud mot å konsumere alkohol på skulens områder eller arragment i regi av skulen.

Derimot andre rusmidler er det totalforbod mot også i skuleferiene, og det trur eg er kravet hjå alle skulane uavhengig av aldersgrense og om dei er kristne eller frilynte.

Når det gjeld linjer og slikt så er det lenge sidan eg gjekk sjølv på folkehøgskule, men Seljord folkehøgskule var ein fin plass den gongen, og eg trur det er det forsatt. Faktisk så er ein av dei eg gjekk med den gongen lærar der no.

Ser at dei har multisport det kan vere ei interessant linje.

Lenke til kommentar

Gikk på Trøndertun for 7 år siden. Frilynt skole, men regelen var at kom man full til skolen, skulle man gå rett til køys. Bruk av ulovlige rusmidler medførte utvisning (skjedde ikke det året, at noen ble avslørt, altså). Nærmeste folkehøgskole tror jeg het Rødde, og den var kristen. Der hadde de større problemer med rus enn hos oss. Tror det var ei som vandret heden etter å ha sniffet formfett. Det sies at en del utskudd blir sendt til kristne folkehøgskoler fordi man tror det vil få skikk på dem.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...