Gå til innhold

Trenger tips for å gå ned i vekt.

Anbefalte innlegg

Hei

Er snart 20 år, ca 186-87 høy, og veier ca 90kg. Målet mitt er å ligge imellom 80-85kg innen sommeren. Det beste hadde vært å gått helt ned til 80. Men for å ikke skuffe meg selv så ønsker jeg å ligge imellom 80 og 85kg hvis jeg ikke greier å gå ned mer.

Kan noen sette opp et treningsprogram for meg som jeg kan utføre på den lille hybelen min?:)

Har treningmatte og medesinball + 20kg med vekter på manualer. Send meg gjerne link på billige trenings saker som jeg kan få nytte av. men ikke noe store greier siden jeg ikke har så stor plass!

Fint om noen kunne sette opp et greit kosthold for meg også.

MEN... fra og med neste uke har jeg lyst til å leve på kunn grovt knekkebrød en hel mnd. dvs kunn i ukedagene når jeg er på hybelen min. I helgene må jeg kunne unne meg en middag eller to:) ( går det greit å drikke noen øl annen hver helg også?, eller vil "prosjektet" mitt går rett vest da? )

I tillegg til å leve kunn på knekkebrød, har jeg tenkt til å trene ca 1 time hver dag. + gå/jogge turer hvis jeg får tid/orker.

på slutten av mnd har jeg lyst til å veie meg og se hvor mye jeg gikk ned. Hva kan jeg forvente meg? 3kg? Jeg tenker at hvis jeg ser forskjell på vekta, så kan det gi meg en motivasjon å forsette med å gå ned.

Får jeg nok energi til å greie meg gjennom dagene med kunn knekkebrød? ( har ikke tenkt til å ha noe pålegg eller smør på ) Men går det greit om jeg tar makrell i tomat på knekkebrødet når jeg er på jobb? ser litt dumt ut å sitte å knaske på tørtt knekkbrød til hver lunsj:P Mange knekkebørd kan jeg spise om dagen for å ikke gå opp i vekt eller bli hverende på 90kg?

Gleder meg til å se svarene dere gir meg;D

mvh

Steamy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dropp idéen om knekkebrød. For det første er det dumt, da du vil mangle enormt med næringsstoffer i kosten din.

For det andre vil ensformig og tørr mat sikkert gjøre at du sprekker.

Om du poster hva du spiser iløpet av en typisk dag kan sikkert noen med mer peiling si hva du kan kutte på.

Lenke til kommentar
Herregud, det prosjektet ditt hørtes ekstremt ut og helt tåpelig. Anbefaler deg ikke å gjennomføre det.

Lykke til med å miste muskelmasse og rive opp alt av tarmkanaler ved å presse ut den klumpen av en avføring når naturen kaller.

var vel kanskje ikke det beste svaret jeg hadde håpet på! Må si det var en veldig god motivasjonsfaktor... Gi meg heller tips til å gå ned i vekt enn å slenge inn sånne ubrukelige komentarer.

Men gi meg noen tips til middagere som er magre og enkle å lage. hvordan er det å spise egg, bacon, kyllingfilet, pølser, kyllingkjøteig, lapskaus, elgekarbonader, pasta, ris etc?

Brødmat vil jeg ikke spise. Etter det jeg har skjønnt så er ikke hvetemel så bra å få i seg hvis man ønsker å gå ned i vekt.

Jeg veit at det å " sulte " ikke er bra når man ønsker å gå ned i vekt. Det beste hadde vært å trent skikkelig hver dag og spist ordentlig norsk mat. men...så er det det med at ikke alle har tid til det. Jobber så og si 12 timer hver dag....bor 20 min med bil unna et treningsenter.... så det er vel hovedgrunnen til at jeg ikke har tid.

Hvis du ikke ønsker å hjelpe meg, så er det greit for meg. Men fint om du lar være å komme med sånne usaklige komentarer framover. Fint at du sier din mening, men det går da ann å formulere seg på en annen måte.

jeg kommer uansett til å spise knekkbrød til frokost, lunsj og kvelds. Men gi meg noen tips til pålegg jeg kan ha på.

Fint om jeg kan få noen tips til middagere også.

Håper på noen positive svar!

ps: tips til oppvarming innendørs?

Lenke til kommentar

Dropp knekkebrød iden. Helt tåpelig, hadde jeg hatt lyst til å gå ned i vekt uten å miste muskelmasse så hadde jeg trent tungt 3 ganger i uken (TUNGT) og spist bare fett og proteiner og minimalt med karbohydrater.

Hadde jeg i det heletatt rørt en brødskive/knekkbrød så hadde jeg hatt på sånn ca 8 ostebiter på en skive :p

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Dropp idéen om knekkebrød. For det første er det dumt, da du vil mangle enormt med næringsstoffer i kosten din.

For det andre vil ensformig og tørr mat sikkert gjøre at du sprekker.

Om du poster hva du spiser iløpet av en typisk dag kan sikkert noen med mer peiling si hva du kan kutte på.

Takk for et ordentlig svar!

typis mat gjennom dagen:

Frokost:

1xbrødskive med skinke og ost. + mye agurk

1xbrødskvie med leverpostei + mye agruk

1x brødskive med makrell i tomat + mye agurk.

( noen ganger tar jeg 2 skiver med makrell i tomat og dropper leverpostei )

Lunsj:

1 skive med makrell i tomat med mye agurk.

Middag:

Her er det mye variert. kommer litt ann på hva jeg fikk av rester ifra helga som jeg fikk med hjemmefra.

er alt ifra lapskaus, elgekarbonader, hjemmelagd pizza, mozakka, lasagna, lammekjøtt, kjøttkaker, pasta... Typisk lørdagsmat.

blir vanligvis 2 middager med egg også i uka. og noen ganger med bacon.

Og noen ganger tar jeg bare meg 2 toast hvis jeg ikke orker å lage noe annet.

Kveldsmat:

spiser som oftest middag seint så blir sjeldent middag. men hvis jeg tar meg kveldsmat så blir det som oftest knekkebrød med bacon ost eller makrell i tomat.

Drikke i løpet av uka:

drikker lett melk til frokost og lunsj. resten blir vann.

I helgene blir det vann og Øl. ( blir øl ca 1-2/3 dager i mnd. håper ikke jeg må droppe det. Litt sosial må man være i helga=) )

spiser noen ganger litt potetgull/ popcorn og litt sjokolade i helgene. Men det blir det stopp av fra og med idag!

Det var vel sånn ca det jeg pleier å spise på en vanlig uke. Håper dere kan fikse litt på kostholdet mitt. men som nevnt før så vil jeg prøve å kutte ut brødmat så mye som mulig. Hva synes dere om det? dumt eller bra?

Lenke til kommentar
Vil du bli tynnere?

Det er veldig lett, det er kun to ting du må gjøre:

Spis sunnere, og ikke overspis.

Beveg deg mer.

Hehe, joa. Når man setter det opp sånn så blir det mye enklere. Men det er det å gjennomføre det som ikke altid er så veldig lett!

Lenke til kommentar

Først av alt, finn noe som erstatter brødmat. Fett og proteiner holder deg MYYYYEEE lengre mett, karbohydrater blir du bare sulten av etter 2-3 timer.

Start dagen med:

Egg og bacon

1 glass med helmelk

Lunsjen kan du forsåvidt ha en brødskive.

Til kvelds kan du ha tunfisk og egg, kjøtt, masse å velge mellom. Altså, fett og proteiner enn karbohydrater til kvelds er bedre.

Lenke til kommentar

Viss du skal leve på den dietten der så kommer du til å fyke opp i vekt når du er ferdig med den der.

Forbrenninga di går esktremt ned, for kroppen din tenker at den må spare på alt av mat og bruke maten fornuftig. Så, når du får mat etter de ukene, og spiser normalt. Så slurper kroppen din til seg ALT av mat, og du vil gå opp i vekt igjen.

Det som funker er spise sunnnere og bevege deg mer.

Lenke til kommentar

Jeg har tatt back to back grete roede kurs gjennom 2007 og 2008 for og totalt ha gått ned 43 kg med sunt kosthold og trening. Jeg sier at 60% av løsningen for meg lå i kosthold, og 40% i treningen. Jeg startet med 1 dag i uken. Etter 6 mnd 2 dager i uken. Og så etter 18 mnd når jeg var ferdig på kurs så startet jeg min tredje treningsdag. Nå har det gått nesten 1 år siden jeg sluttet på kurs og vekta er helt stabil. Jeg lyttet til kroppen når den ville trene mer, isteden for og tvinge på den trening den ikke er vant til og ikke er motivert til og gjøre.

Men poenge mitt er at når jeg har gått på disse kursene og er ferdig så går ikke jeg av en diett.... jeg har lært en ny og bedre måte å leve på. Jeg har lært å spise variert, sunt og forstår bedre hva kroppen må ha for å trives. Jeg bare fortsetter med det jeg lærte forhåpentligvis ut livet. Og det er her nøkkelen til varig vekttap ligger. Ny varige rutiner som er godt for kroppen din. Dietter er, utenom profesjonelle rammer, nesten alltid en bomvei på lengre sikt.

Min nye hverdag som nå har gjort at jeg har hatt stabil vekt i over 1 år nå er:

1. Drikk 1,5 til 2 liter vann hverdag.

2. Spise 5 måltider hverdag ca hver tredje time.

Porsjonene må jo tilpasses ditt forbruk. (Meld deg gjerne på et Grete Roede internetkurs og lær om kosthold.)

3. Spis tre forskjellige frukter hverdag. (gjerne med 2 - 3 mandler til hver frukt for å øke forbrenningen og Juice er ikke frukt!)

4. Spis/drikk melk hverdag. (feks ett glass melk og en 1% youghurt)

5. Fisk HVER DAG. Enten som pålegg eller til middag.

6. Tran og multivitamin hver dag.

7. Trening! Beste er å trene før store måltider siden du da får økt forbrenning. Viktig å variere treningen mellom kondisjonstrening og styrke trening. Styrke gjør at du får muskler som forbrenner mer, men uten kondisjon orker du ikke trene styrke så lenge.

Jeg spiser hva jeg vil, det finnes ikke noe forbudt. Men jeg har lært meg hvor mye mengder jeg kan ta av hva. Jeg spiser også sjokolade og godis, men bare 1 dag i uken. Så jeg har det ganske bra!

AKIRA

Lenke til kommentar

Forbrenninga mi er ekstrem lav ifra før av. Så det hadde vært fint å fø økt den en del. En jeg kjenner sa at det var bra å putte litt sitron/sitronsaft oppi vannet mitt. det ville øke forbrenningen sa han. Noen andre som har hørt det før?

Et tips jeg har fått av flere her er å bevege meg mer. Det skal jeg gjøre mer ifra nå av!;) Er det effektivt å Gå fort, jogge gå fort, jogge gå fort, osv på en gå/jogge tur på 45 min? Kondisjonen min er vanvittig dårlig, så jeg orker ikke å jogge ekstremt lenge. nå på vinteren holder jeg nok ikke ut i mer enn 6-8 min, før jeg må ta å gå litt for å få igjen pusten

Lenke til kommentar
Jeg har tatt back to back grete roede kurs gjennom 2007 og 2008 for og totalt ha gått ned 43 kg med sunt kosthold og trening. Jeg sier at 60% av løsningen for meg lå i kosthold, og 40% i treningen. Jeg startet med 1 dag i uken. Etter 6 mnd 2 dager i uken. Og så etter 18 mnd når jeg var ferdig på kurs så startet jeg min tredje treningsdag. Nå har det gått nesten 1 år siden jeg sluttet på kurs og vekta er helt stabil. Jeg lyttet til kroppen når den ville trene mer, isteden for og tvinge på den trening den ikke er vant til og ikke er motivert til og gjøre.

Men poenge mitt er at når jeg har gått på disse kursene og er ferdig så går ikke jeg av en diett.... jeg har lært en ny og bedre måte å leve på. Jeg har lært å spise variert, sunt og forstår bedre hva kroppen må ha for å trives. Jeg bare fortsetter med det jeg lærte forhåpentligvis ut livet. Og det er her nøkkelen til varig vekttap ligger. Ny varige rutiner som er godt for kroppen din. Dietter er, utenom profesjonelle rammer, nesten alltid en bomvei på lengre sikt.

Min nye hverdag som nå har gjort at jeg har hatt stabil vekt i over 1 år nå er:

1. Drikk 1,5 til 2 liter vann hverdag.

2. Spise 5 måltider hverdag ca hver tredje time.

Porsjonene må jo tilpasses ditt forbruk. (Meld deg gjerne på et Grete Roede internetkurs og lær om kosthold.)

3. Spis tre forskjellige frukter hverdag. (gjerne med 2 - 3 mandler til hver frukt for å øke forbrenningen og Juice er ikke frukt!)

4. Spis/drikk melk hverdag. (feks ett glass melk og en 1% youghurt)

5. Fisk HVER DAG. Enten som pålegg eller til middag.

6. Tran og multivitamin hver dag.

7. Trening! Beste er å trene før store måltider siden du da får økt forbrenning. Viktig å variere treningen mellom kondisjonstrening og styrke trening. Styrke gjør at du får muskler som forbrenner mer, men uten kondisjon orker du ikke trene styrke så lenge.

Jeg spiser hva jeg vil, det finnes ikke noe forbudt. Men jeg har lært meg hvor mye mengder jeg kan ta av hva. Jeg spiser også sjokolade og godis, men bare 1 dag i uken. Så jeg har det ganske bra!

AKIRA

Tusen takk for mange gode tips og råd:)

Går makrell i tomat under kategorien fisk? eller mener du rein fisk? er ikke spesielt glad i fisk, men øret funker greit:)

Glemte å nevne at jeg tar Tran, Solaray multi vita min, Enaxin og vitaepro hver morgen når jeg står opp.

Får prøve å få i meg litt mer frukt. spiser alt for lite av det... Åssen mandler mener du?

Lenke til kommentar
Forbrenninga mi er ekstrem lav ifra før av. Så det hadde vært fint å fø økt den en del. En jeg kjenner sa at det var bra å putte litt sitron/sitronsaft oppi vannet mitt. det ville øke forbrenningen sa han. Noen andre som har hørt det før?

Et tips jeg har fått av flere her er å bevege meg mer. Det skal jeg gjøre mer ifra nå av!;) Er det effektivt å Gå fort, jogge gå fort, jogge gå fort, osv på en gå/jogge tur på 45 min? Kondisjonen min er vanvittig dårlig, så jeg orker ikke å jogge ekstremt lenge. nå på vinteren holder jeg nok ikke ut i mer enn 6-8 min, før jeg må ta å gå litt for å få igjen pusten

Å HERREGUD!! hvor mange ganger har vi ikke hørt den? Forbrenning min er lav derfor legger jeg på fort, forbrenningen min er høy derfor går jeg ikke opp i vekt. bla blabla.. Til vise tider ja, så er alle kropper forskjellige og alle kropper lagrer fett forskjellig. Men en ting skal jeg si deg, forbrenningen kommer av mange faktorer men den største er faktisk muskler. Jo mer muskler du har, jo mer forbrenner du. Så disse typene på 50kg som ikke klarer å gå opp vekt og klager på høy forbrenning, hvordan kan det være mulig da? De har jo ikke så mye muskler. De spiser bare iKKE NOK! og du spiser for mye!

Viss du skal leve på den dietten der så kommer du til å fyke opp i vekt når du er ferdig med den der.

Forbrenninga di går esktremt ned, for kroppen din tenker at den må spare på alt av mat og bruke maten fornuftig. Så, når du får mat etter de ukene, og spiser normalt. Så slurper kroppen din til seg ALT av mat, og du vil gå opp i vekt igjen.

Det som funker er spise sunnnere og bevege deg mer.

Ikke enig. På en lav-karbo diet bruker kroppen ca 14 dager for å komme igang. Her går kroppen over fra å forbrene sukker til fett. Når du plutselig starter å spise karbohydrater igjen vil kroppen gå i sukker-forbrennings modus. Du skal ikke spise lite under en lav-karbo, du skal spise deg mett på hvert målltid! TS: kjøp deg boken Metabolic diet (andre bøker som anabolic diet sullution for bodybuilders/powerliftes funker også). Der er det 12 dagers oppstart fase der du bare spiser fett og proteiner og rundt 30g karb om dagen. Så er det karbohydrat påfylling i ukene (spise at du vil av karbohydrater) også er det back to fett og proteiner i hverdagene. De fleste som starter med lavkarbo er faktisk de som har det som en livsstil. Når du plutselig ser deg i speilet hver månd og ser forbredringer, kiloene smelter av og du er energisk. Så tror jeg nok ikke du vil tilbake til din gamle diet.

http://stronglifts.com/anabolic-diet-101-t...lic-diet-guide/

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Banan er den mest kalorrrisket frukten. Vannmellom er jo forsåvidt bare sukker og vann.. Frukt er ikke så sundt som folk skal ha det til. Har dere lyst å vite egentlig grunnen for at 5 frukt og grønnsaker om dagen ble laget?

Dere vet når dere kommer inn i en butikk så er det første dere møter på er frukt og grønnsaker, altså dere har penger i lommeboken så hvorfor ikke? De mest brukte varene som melk, egg, brød er helt bakerst i butikken. Frukt og grønnsaker blir fort dårlig så derfor må de selge de fort og jeg skal si deg at 5 frukt om dagen regelen funker for se som selger frukt.

Skal du spise frukt så erstatt det med sjokoladen. Frukt er egentlig ikke så vitaminrik og mineralrik som folk skal ha det til, har du virkelig lyst på vitaminer og mineraler så er egg tingen :)

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Skal du spise frukt så erstatt det med sjokoladen. Frukt er egentlig ikke så vitaminrik og mineralrik som folk skal ha det til, har du virkelig lyst på vitaminer og mineraler så er egg tingen :)

For det første....WHAT???

For det andre. Mitt råd er 3 frukt om dagen, ikke fem. Og det kommer ikke av markedsførings tiltak.

Kroppen din er en kjemis fabrikk. Den kan manipuleres i korte perioder, men det vil som regel utligne seg ved at kroppen krever noe annet siden (der av yo-yo slanking). Så for og få en jevn og trutt og regelmessig "fabrikk" så lønner det seg og spise variert. 3 frukt om dagen inngå under det og tilføre kroppen variert mat og dermed alle type vitaminer, proteiner og karbohydrater den trenger. Hver enkelt sort gir deg noe kroppen må ha. Frukt gir deg fiber og fruktsukker og div vitaminer. Frukt er også en utmerket kilde for antioksidanter. Og som posten min også sier ska man ha litt melk, litt fisk og annet variert mat.

Jeg håper du tenker langsiktig og varige endringer.

Mat jeg kan spise på en hverdag kan være: Brød, majones, kalkunpålegg, egg, biff, potet, saus, eple, Mana juice, yoghurt, knekkebrød, tunafisk, ost osv... Mao, variert!

AKIRA

Lenke til kommentar
Banan er den mest kalorrrisket frukten. Vannmellom er jo forsåvidt bare sukker og vann.. Frukt er ikke så sundt som folk skal ha det til. Har dere lyst å vite egentlig grunnen for at 5 frukt og grønnsaker om dagen ble laget?

Dere vet når dere kommer inn i en butikk så er det første dere møter på er frukt og grønnsaker, altså dere har penger i lommeboken så hvorfor ikke? De mest brukte varene som melk, egg, brød er helt bakerst i butikken. Frukt og grønnsaker blir fort dårlig så derfor må de selge de fort og jeg skal si deg at 5 frukt om dagen regelen funker for se som selger frukt.

et eple er vel greit å spise som et mellom måltid evt et eple eller en pære før lunsj, middag og kvelds. Er druer bra å spise sånn av og til? det er jo så godt:D

Koker eller streiker du egget Pijus? eller du tar de kanskje råe du;P? uansett så har jeg tilgang på 60 gratis egg i uka hvis jeg ønsker det. Men så har jeg også hørt at det ikke er bra å ete for mye egg også...

Lenke til kommentar

Har du noe relevant utdannelse eller synser du bare?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...