cjako Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 (endret) Jeg kjøpte ny PC i sommer, og nå vil jeg overklokke prosessoren min. Jeg har aldri gjort dette før og har absolutt ingen peiling på hvordan det gjøres. Jeg har: - Intel Core i7 Quad Processor i7-920 - Asus P6T, X58, Socket-1366 - Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB, CL8-8-8-24 Har hørt at 3,6 GHz er beste, høyeste frekvens. Kan noen fortelle meg detaljert hvordan man gjør dette, og hvordan jeg eventuelt burde overvåke ettepå for å se om det holder seg stabilt? Endret 20. januar 2010 av Dexthor Lenke til kommentar
LiaN-S Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Har du stock kjøller heller har du byttet? Lenke til kommentar
helsten2 Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 (endret) Jeg kjøpte ny PC i sommer, og nå vil jeg overklokke prosessoren min.Jeg har aldri gjort dette før og har absolutt ingen peiling på hvordan det gjøres. Jeg har: - Intel Core i7 Quad Processor i7-920 - Asus P6T, X58, Socket-1366 - Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB, CL8-8-8-24 Har hørt at 3,6 GHz er beste, høyeste frekvens. Kan noen fortelle meg detaljert hvordan man gjør dette, og hvordan jeg eventuelt burde overvåke ettepå for å se om det holder seg stabilt? Du kan jo begynne med å lese denne: Core i7 Overclocking Guide For Beginners Jeg fulgte oppskriften her og klarte 3.4GHz på stock fan Endret 20. januar 2010 av helsten2 Lenke til kommentar
cjako Skrevet 20. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2010 Har orginalviften ja Lenke til kommentar
cjako Skrevet 20. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2010 Denne guiden var jo ganial.. takk Jeg skal skifte kjølepasta før jeg gjør det, fordi jeg har hatt prosessoren av en gang uten å renset den. Har lest noen plasser at kjølepastaen må "innkjøres". Er dette sant? i så fall hvor lenge? Lenke til kommentar
Crazymech Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Kommer helt ann på hvilken kjølepasta, men det er ikke noe særlig å tenke på. Det er kanskje noen få grader det er snakk om. Poenget er at du har god kontakt mellom kjøler og prosessor. Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Skal du overklokke så bør du bytte fra standard kjøler til noe annet. Det er kjedelig å måtte bestille en prosessor fordi man lekte seg for mye Noctua-prosessorkjøler er ekstremt flotte til å gi det lille ekstra. Kjenner man noen som er komfortable inni et kabinett, så er saken klar sier man da. Lykke til! Lenke til kommentar
wim Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Pass på at du har god nok plass i kabinettet ditt før du kjøper en kjøler som Noctua nh-u12p. Den tar endel plass, så du trenger litt bredt kabinett. Lenke til kommentar
cjako Skrevet 20. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2010 (endret) Når jeg kjørte prime95 for å teste ut om det holdt seg stabilt, gikk gradene opp til nesten 90 grader. Jeg stoppet det hele, det er vell ikke bra å fortsette da? I guiden sto det at de ikke burde overstige 60-65.. Jeg stilte tilbake til fabrikkinstillinger og kjørte stress testen igjen, da kom den opp i over 70 grader da også.. Inni kabinettet er det nesten 30 grader, synes ikke det er mye. Hvis ikke må jeg vel ta vekk sidedøren da Bråker den mye den viften dere prater om? vil ikke ha så altfor mye støy.. Endret 20. januar 2010 av Dexthor Lenke til kommentar
TMWH Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Den bråker ikke mye. Men setter du på noen nye vifter du fant i en kasse på loftet kan dette føre til mye bråk igjen. Og ja, 90 grader er mye. Lenke til kommentar
helsten2 Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Når jeg kjørte prime95 for å teste ut om det holdt seg stabilt, gikk gradene opp til nesten 90 grader. Jeg stoppet det hele, det er vell ikke bra å fortsette da? I guiden sto det at de ikke burde overstige 60-65.. Jeg stilte tilbake til fabrikkinstillinger og kjørte stress testen igjen, da kom den opp i over 70 grader da også..Inni kabinettet er det nesten 30 grader, synes ikke det er mye. Hvis ikke må jeg vel ta vekk sidedøren da Min ligger på ca 80 grader ved kjøring av prime95 (over natt test). 50 grader 'til vanlig'. Ut fra det jeg har lest så er dette helt greit ved bruk av stock fan. Jeg har også 30 grader i kabinettet. Lenke til kommentar
cjako Skrevet 21. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2010 Får kjøpe ny vifte når økonomien tillater det. Men er det to forskjellige størrelser på Noctuaviften som er nevnt ovenfor? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå