Gå til innhold

Sigma`s makro objektiver

Anbefalte innlegg

Har hørt veldig mye positivt om Sigma`s 105mm, men lurer egentligt på om Sigma`s 150mm er av samme kvalitet...om det bare er brennvidden som er forskjellen og kvaliteten er den samme?....skal brukes til insekts fotografering, hovedsakligt....noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt 105mm mye, og nå 150mm mye. Har du penger, og ikke bryr det om økt vekt og størrelse, så er 150mm'eren bedre på alle mulige måter.

Begge er skarpe fra f2.8 til f16, så det er ikke noe å tenke på. Men 150mm er bedre fordi:

- Raskere lydløs (nesten) AF. Det er ikke lynraskt, men helt brukbart til alt som ikke beveger seg for fort. Man blir overrasket over hvor raskt det går hvis man er vant til 105mm (som har en ubrukelig AF).

- Stativfeste. Gir bedre vektfordeling og du kan i tillegg vri kameraet hele veien rundt uten å gjøre noe med stativet. Veldig kjekt!

- Intern fokusering. Veldig nyttig!

- Bedre bokeh..

- Objektivet føles bedre bygd.

Lenke til kommentar

Bortsett fra vignettering på fullformat (uansett blenderåpning) har jeg lite eller intet å utsette på nevnte 150mm. Bare husk at objektivet taper to blendersteg på 1:1 forstørrelse så det er effektivt f/5.6 på nærgrensen. Med andre ord er stativ svært nyttig når ikke lyset strekker til. :)

Lenke til kommentar

jeg er veldig fornøyd med 150mm fra sigma. Tegner som det allerde er sagt veldig skarpt allerede på 2.8.

-Fokuserer forholdsvis raskt når man bruker avstandsbegrensningen, og jeg har veldig få bilder som fokusen har bommet på. Tilnærmet lydløs fokusering

-Behagelig å fokusere manuellt ved macrofotografering.

Ved macrofotografering av insekter etc er det dog nødvendig med blitz for at du skal kunne få en hel maur i fokus.

Har egentlig ikke noe negativt å si om dette objektivet og det er uten tvil mitt favorittobjektiv.

Lenke til kommentar
Bare husk at objektivet taper to blendersteg på 1:1 forstørrelse så det er effektivt f/5.6 på nærgrensen.

Ved nærgrensen gir største blenderåpning ofte alt for smal dybdeskarphet. Smak og behag, men jeg bruker stort sett min makro på f/8-16 på grunn av dybdeskarpheten.

Jeg har et spørsmål til deg Shocktrauma: Gjelder lystapet ved 1:1 kun ved største blenderåpning eller alle blenderåpninger? Har lystapet samme innvirkning på dybdeskarpheten som ved å redusere blenderåpningen? Eller er det kun mindre lys av andre grunner?

Bare husk at objektivet taper to blendersteg på 1:1 forstørrelse så det er effektivt f/5.6 på nærgrensen.

Ved nærgrensen gir største blenderåpning ofte alt for smal dybdeskarphet. Smak og behag, men jeg bruker stort sett min makro på f/8-16 på grunn av dybdeskarpheten.

Jeg har et spørsmål til deg Shocktrauma: Gjelder lystapet ved 1:1 kun ved største blenderåpning eller alle blenderåpninger? Har lystapet samme innvirkning på dybdeskarpheten som ved å redusere blenderåpningen? Eller er det kun mindre lys av andre grunner?

Lenke til kommentar

Virkningen av lystap er merkbart ved 1:2 og øker ned til 1:1.

Jeg så nettopp en tabell på dette over de vanligste makroene, men...

Det finnes unntak. Zeiss 100mm Makro-Planar. Det er muligens en grunn til at den kun går til 1:2. Likeså den eneste Makro zoomen, Nikon 70-180. Den har ikke lystap, men brennvidden minker dessto nærmere 1:1,3 du kommer(1:1 med 6T).

Vil du grave skikkelig i materien, så LES

Endret av arela
Lenke til kommentar

Lystapet vil alltid bli større jo nærmere du kommer nærgrensen til objektivet. Som eksempel mister Sigma 150mm f/2.8 Makro to -2- blendersteg ved 1:1. Allerede på 2 meter er lysstyrken indikert på kamera f/3.2. Ved en meter er den vel ca f/4 og slik fortsetter den.

Grunnen er at fokallengden er 100mm ved uendelig og fordobler seg til 200mm ved 1:1.

Arela: Litt lystap har Zeissene (50/100 Makro-Planar), men ikke mer enn 0.5-0.7 EV fra uendelig til 1:2 :)

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar

Ja, det er vel ikke så lett for kameraet å flytte blenderringen på et manuelt objektiv, så selv om blenderen står konstant på 2 så ser jeg endring i lukkertid - så Zeissen har nok litt lysfall den også.

Største blender kan være en måte for å sjekke hvilken forstørrelse en jobber med. Får du ikke blenderen større en f/5 så er du nær 1:1 :new_woot:

......kan ikke tenke meg nytteverdien, men....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...