Gå til innhold

Trenger et billig kamera til sommer'n.

Anbefalte innlegg

Jeg og min eldste lillesøster vurderer å kjøpe et digitalkamera til sommerferien. Siste stipend fra skolen, pluss ellers penger skal skrapes sammen.

Budsjett er altså 2000-3000 kroner. Ikke mer overhodet.

Jeg har ikke så veldig peiling på ymse kameraer, men jeg liker kvalitet. Bare trist at man må opp i summer til rundt 17000,- for å få noe tilfredstillende.

Men, altså.

Ting man burde kanskje tenke over:

- Lagringsmedie (Compact Flash, XD, SD, osv...)

- Optisk zoom?

- Bildekvalitet (oppløsning, skarphet, farger)

- Ellers praktiske funksjoner

Er det noe annet..?

Er det noen som har noen anbefalinger?

Kameraet skal altså være tilgjengelig i en norsk webshop, tas bilder med innendørs og utendørs, og webcam-funksjonalitet er ikke et minus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med Nikon 3100 koster litt mer enn 3000, billigste pris er 3102 kr.

Der følger det med oppladbare batterier 2000mAh.

Kameraet tar Ok bilder ute og inne med Blitz.

3x optisk Zoom.

16 mb Compact Flash følger med, men du må jo selfølgelig kjøpe mer.

Den har også mange motiv falg F.eks Portrett bilde, der viser kameraet hvordan du tar det beste portrett bilde.

Kameraet har en makro på 4 cm.

A70 kunne også hvert etter alternativ men er utsolgt lenge.

Der må du i tilleg kjøpe batterier (300kr).

Lenke til kommentar

Hva med et A60 når en først nevner Canon? Dets 2 megapixel holder jo godt til vanlige foto-utskrifter (i 10x13-formatet) hvis det er aktuelt. Jeg er ihvertfall stor fan av "halvautomatikken" det har, og bruker mest P-modusen selv. Men som sagt så kreves det 4 AA batterier (NiMH er best, og 2 sett â 4 er å foretrekke - 300,- inkl. lader) og større CF-kort. CF er den minnetypen som er billigst, også.

Canon A300 kan også være et alternativ, med sin ganske "vide vinkel" - godt egnet til innendørs bilder. Canon har også veldig greie menyer, hvis det teller for noe.

Og HP kom jo med 735 nå nylig - kun 2xAA og 3x zoom til en pris som ikke sprenger budsjettet (helt). Synes det ser ganske bra ut også :)

Og skal du ha webcam-funksjonalitet kjøper du jo et webcam (billige sensorer av typen CMOS (typisk i webcams) krever mindre strøm enn CCD (digitalkam.)) - det vil være bedre egnet, totalt sett! CMOS på billige digitalkamera gir liksom ikke det ønskede resultat...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...