Gå til innhold

Gaming pc - maks 10 k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

10 eller 11k budsjett? :D

De komponentene du har nevnt er veldig gode til gaming, men siden budsjettet er ganske romslig ville jeg nok kjøpt et 5870-kort. Det er der ytelsen mtp. gaming virkelig gjelder.

Ellers må du nesten si om du skal ha skjerm (og evt. andre ting) inkl. i den prisen og om gutten din kommer til å overklokke maskinen. Vil jo ikke bruke mer penger enn nødvendig heller!

Endret av E-asy1985
Lenke til kommentar

Med skjerm og os ?

Hvorfor mener du i5-750 og 1156 hk er brukbart her ?. Er det 10k uten os og skjerm greit nok, da betaler du bare litt mer for litt mindre gamerytelse ved å velge 1156 plattformen, skal du ha en god gamerigg til 10k mes skjerm og os, da blir dette helt feil prioritet.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Intel Core i5 750

GIGABYTE Radeon HD5850

GIGABYTE GA-P55A-UD3 Dette har støtte for SATA6 og USB 3.0

Corsair Dominator 4GB

Antec Nine Hundred II

Corsair 620W

Samsung F3 1TB

Men jeg vil heller anbefale deg å bruke AMD Phenom II X4 til gaming, og heller gå opp til HD5970, dette kan du få for 11 000,-

Men det er uten skjerm og OS.

Jeg vil også anbefale deg å handle på milrab, de har prisgaranti, så finner du noe billigere ett annet sted de også har den på lager. Så sender du inn det og de gir deg samme eller bedre pris.

Endret av bad__ip
Lenke til kommentar

Ser ok ut, men ville byttet ut PSU'en med en modulær en, så slipper du mye overflødige kabler, samt at det er lettere å montere.

Skjermkortet er av ypperste klasse, men i en PC til 11k, uten Skjerm og OS, så kan du få 5870 eller 5970. Men husk at det ikke er noe poeng i å kjøpe ett slikt skjermkort så lenge du ikke har skjermoppløsning på minst 1920x1080!!!

Lenke til kommentar

Eneste du absolutt burde bytte ut er harddisken. Kjøp heller en Samsung F3-disk - de er raske og gode. WD "Green Power" spinner seg ned til 5400rpm når den kan, og er ikke egnet som eneste disk i et system. Men som lagringsdisk er den veldig fin.

Minnebrikkene kan du også med fordel bytte ut med noen brikker som har lavere CAS Latency (CL7 eller CL8). For eksempel Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8 eller Crucial DDR3 BallistiX 1333MHz 4GB CL7. Hvis gutten din ikke skal klokke kjøres disse brikkene uansett ved 1066MHz og du får ikke utnyttet hastigheten de kan kjøres på.

Til sist får du vurdere om du synes det er verdt pengene å oppgradere til PowerColor Radeon HD 5870 1GB GDDR5. Det gir definitivt bedre gaming-ytelse, men 5850-kortet er meget bra - for all del. Men selvsagt, er det en gaming-rigg du bygger så bruker man penger på skjermkort... Kabinettet er meget bra, men det er jo definitivt et sted man kan spare inn differensen mellem 5850 og 5870.

EDIT: Sant det bad_ip sier om skjerm selvsagt! Husk også at Corsair HX 650W PSU er på tilbud hos komplett nå. Modulær og en virkelig knall strømforsyning - bare se på anmeldelsen hos hardware.no!

EDIT2: Selv om det ikke er like bra og litt mindre, så kan du jo sjekke ut lillebroren til kabinettet du har valgt, Cooler Master HAF 922. Nemlig også på tilbud hos komplett denne uka! :D

Endret av E-asy1985
Lenke til kommentar

Jeg kan egentlig ikke tenke meg en gamer som ikke har lyst på et eyefinety oppsett, eller muligheten til i allefall oppgradere til et, vi snakker nå om a rendre 5760x1080/1200, her greier selv ikke radeon 5870 å drive på maks gamersettinger.

Og 3 skjermer er ikke så dyrt, ca 3000 ekstra så en har et

Skikkelig gameroppsett ala dette

Bygger en en gamerigg idag, bør en iallefall seriøst vurdere om det ikke er det en vil ha ut av gameriggen.

Lenke til kommentar
Eneste du absolutt burde bytte ut er harddisken. Kjøp heller en Samsung F3-disk - de er raske og gode. WD "Green Power" spinner seg ned til 5400rpm når den kan, og er ikke egnet som eneste disk i et system. Men som lagringsdisk er den veldig fin.

Minnebrikkene kan du også med fordel bytte ut med noen brikker som har lavere CAS Latency (CL7 eller CL8). For eksempel Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8 eller Crucial DDR3 BallistiX 1333MHz 4GB CL7. Hvis gutten din ikke skal klokke kjøres disse brikkene uansett ved 1066MHz og du får ikke utnyttet hastigheten de kan kjøres på.

Til sist får du vurdere om du synes det er verdt pengene å oppgradere til PowerColor Radeon HD 5870 1GB GDDR5. Det gir definitivt bedre gaming-ytelse, men 5850-kortet er meget bra - for all del. Men selvsagt, er det en gaming-rigg du bygger så bruker man penger på skjermkort... Kabinettet er meget bra, men det er jo definitivt et sted man kan spare inn differensen mellem 5850 og 5870.

EDIT: Sant det bad_ip sier om skjerm selvsagt! Husk også at Corsair HX 650W PSU er på tilbud hos komplett nå. Modulær og en virkelig knall strømforsyning - bare se på anmeldelsen hos hardware.no!

EDIT2: Selv om det ikke er like bra og litt mindre, så kan du jo sjekke ut lillebroren til kabinettet du har valgt, Cooler Master HAF 922. Nemlig også på tilbud hos komplett denne uka! :D

Har oppgradert både CPUen, og valgt lillebror kabinettet!

Minnebrikkene har jeg fått anbefalt direkte fra folk som jobber hos intel, og at de passer utrolig fint med i5. Så bytter ikke ut det.

Anngående hardisken skjønte jeg ikke så mye, kan INGENTING som det. Burde jeg kjøpe to? Den du nevnte over og den jeg allerede har plukket ut? Også kjøre OS på ditt alternativ? Forklar dette for meg :D

Er PowerColor Radeon HD 5870 bedre enn det grafikk kortet jeg har valgt?

Lenke til kommentar

For å oppklare dette med harddisk: den jeg linket til var det meningen skulle være 1TB, ikke 500GB! Min feil. Ser nå at komplett.no ikke har Samsung F3-disken i mer enn 500GB uansett.

Det som er viktigst er at du velger disk som konstant kjører på 7200rpm! "Green Power"-disken varierer mellom 7200rpm og 5400rpm for å spare strøm og muligens for å forlenge holdbarheten (usikker på det siste). Hovedpoenget er at systemdisken (eller hvis du kun har 1 harddisk totalt) er konstant 7200rpm. Kjøper du en systemdisk og en lagringsdisk i tillegg, ville jeg valgt "Green Power"-disken som lagringsdisk.

Så velg Western Digital (Black), Samsung, Seagate, Hitachi - hvilken du vil - bare ikke en som har variabel rpm (som systemdisk/eneste disk).

PowerColor Radeon HD 5870 er absolutt bedre enn 5850-kortene, men om det er 8-900 kr bedre er en vurderingssak. Men som jeg vel sa tidligere: med et såpass romslig budsjett burde du investere i skjermkort hvis du skal lage en gaming-rigg. Gamingytelsen bestemmes først og fremst av hvor kraftig skjermkort du har!

Og når du sa at du oppgraderte CPUen (prosessoren), mente du vel PSUen (strømforsyningen)? CPUen er nemlig helt knall; har den faktisk selv :D

Det med RAM er helt greit altså.. Tviler på at det er noe merkbar forskjell på hva du velger her, så velg de du har satt opp du!

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...