Gå til innhold

Mister lappen fordi de drikker i helgene, UTEN å ha kjørt bil

Anbefalte innlegg

Vennligst forevis kildene dine. Denne konklusjonen vet jeg at du ikke har holdepunkter for.

Veldig enkelt. Det er to krav, mangel på edruelighet holder med at man drikker for mye en gang. Almenne hensyn kan være hva som helst. Altså, i praksis kan dene loven brukes mot folk som har blir for fulle en gang. Slike diffuse straffer har ingenting i norsk rettvesen å gjøre, og uansett er det ingen grunn til å ta ifra folk førerkortet når forbrytelsen er irrelevant til førerkortet.

Dette er en tolkning, ikke en kilde. Vennligst forevis kildene du støtter deg på i denne tolkningen av loven.

Her er jeg ENIG med Camlon.

Vel, som Camlon selv sa, to stykker som er enige gjør intet for argumentets verdi.

NÅR loven står slik den står akkurat nå KAN politimestre inndra førerkortet til hvem som helst.

UTEN en rettsak.

Lov er mer enn bare lov. Har du lest forarbeidene, førerkortinstruksen, og rettspraksis rundt bestemmelsen? De avklarer hva som faktisk menes, og hvordan bestemmelsen skal forstås i praksis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og, som sagt før, hovedpoenget er ikke at personen kan finne på å kjøre i fylla, det er at personen ikke oppfyller de kravene som er satt for å kunne ha førerkortet.

Når jeg fikk lappen, hadde jeg bestått oppkjøring og teoriprøve.. Kan ikke huske å ha blitt spurt om mine drikkevaner. Jeg var tydeligvis kvalifisert.

Søknaden skal rutinemessig sendes politiet, og behandles i samsvar med reglene i førerkortinstruksen.

Behandlingen av saker etter vtrl § 34 femte ledd blir også tatt opp i instruksen:

3.2.9Manglende edruelighet

3.2.9.1 Løsgjengerloven §§ 17 og 20

Manglende edruelighet (misbruk av alkohol og/eller narkotika) vil ofte komme til uttrykk ved innsettelse i drukkenskapsarrest (løsgjengerloven § 20) eller bøtleggelse etter løsgjengerloven § 17. En enkelt bot for beruselse bør i alminnelighet ikke føre til inndragning. Bøtlegges vedkommende to eller flere ganger i løpet av et år, bør inndragning av førerkortet for ett eller flere år overveies, dersom det er grunn til å tro at vedkommende ikke er edruelig.

3.2.9.2 Misbruk av alkohol eller andre rusmidler

Dersom en førerkortinnehaver misbruker alkohol eller andre rusmidler, bør førerkortet inndras for lengre tid eller for alltid. Det vises i denne forbindelse til punkt 3.1.13.2.

Førerkortforskriften § 32 b) gir ved gjenerverv av førerkort hjemmel til å begrense førerkortet til å gjelde for bestemt tid.

For øvrig vises til det som er anført under punkt 3.1.12.2 om førerkortsøknader fra stoffmisbrukere som er under rehabilitering ved en behandlingsinstitusjon, jf. avsnittet samme sted om metadonbehandlede førerkortsøkere.

3.29.3 Generelt

Dersom et førerkort aktes inndratt som følge av førerkortinnehaverens manglende edruelighet, må det vurderes om dette forhold har betydning for vedkommendes skikkethet som fører av motorvogn. Av inndragningsvedtaket må det fremgå at forholdet er vurdert.

(PS: Løsgjengerloven er nå opphevet. Hjemmel er nå politiloven § 9.)

Endret av krikkert
Lenke til kommentar
Politiet vil ta førerkortet fra nestlederen i Cannabispartiet.

hehe, bombe.

...og hadde for å være helt ærlig ikke forventet at det skulle komme noen reaksjoner fra politiets side, sier Eskeland til Rogalands Avis.

Det er flere som ikke har lovdata som favorittlektyre.

Lenke til kommentar
Før du fikk lov til å ta hverken teoriprøve eller praktis prøve (oppkjøring), måtte du fylle ut "Søknad om førerkort". Denne går via politiet for sjekk av vandel og andre forhold som er av relevans for søknad om førerett for førerkortpliktig motorvogn, herunder edruelighet.

Bra jeg ble kriminell etter at jeg fikk lappen, da.

Lol, det er jo akkurat det som har skjedd i desse sakene, politiet har inndratt førerkortet, ikkje unnlatt å gi det i det heile tatt.

Lenke til kommentar
Før du fikk lov til å ta hverken teoriprøve eller praktis prøve (oppkjøring), måtte du fylle ut "Søknad om førerkort". Denne går via politiet for sjekk av vandel og andre forhold som er av relevans for søknad om førerett for førerkortpliktig motorvogn, herunder edruelighet.

Bra jeg ble kriminell etter at jeg fikk lappen, da.

Lol, det er jo akkurat det som har skjedd i desse sakene, politiet har inndratt førerkortet, ikkje unnlatt å gi det i det heile tatt.

Det er kanskje et spørsmål om fokus?

Hvem er det flest av, de som mister lappen på grunn av sin personlighet, eller de som aldri får den til å begynne med på grunn av sin personlighet?

Lenke til kommentar
Dette er et bra tiltak av politiet! Bra å forebygge!

Forebygge hva? Drikking? Bilkjøring? De har fått han av veien, det er sikkert, men jeg tviler på at det blir mindre fyll..

Du skjønner det nesten, kva får du dersom du kombinerar drikking og bilkøyring?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...