Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe følgende:

Intel Pentium 4 2.4 GHz Boxed PC800 1819,-

Seagate Cheetah 15K.3 18.4GB 68 pins 2270,-

Sapphire Radeon 9500 128MB DDR 1285,-

Trenger hjelp til:

Hvilket Hovedkort?

Velge 68 eller 80pins SCSI?

Hvilket SCSI-kontrollerkort?

Hvilket minne skal jeg velge? (2x512MB)

Maskinen skal brukes til Jobb og noe spilling.

Pris er viktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er trist med vanlige P4 hovedkort er at det bare er 33/32 PCI slotter. For å virkelig utnytte SCSI trenger du noe raskere, eller SCSI direkte tilknyttet NB. Dersom du har lyst til å utnytte U160/U320 totalt, så er nok det letteste å kjøpe et Xeon hovedkort som koster ca 3500-4000 uten AGP, og 5000-5500 med AGP. :cry: (På www.quad.no)

Jeg er sikker på at www.storagereview.com har tester av diverse SCSI kontrollere, og jeg kan huske å ha sett en på THG.

SCSI 68 pin er det vanligeste å finne på løse kontrollere, og jeg tror ikke du har behov for 80 pin. 80 pin SCSI er akkurat de samme diskene, men strøm+jord går gjennom "flatkabelen". Dette gjør det mye lettere å "hotswappe" disker, fordi disken kan lett kobbles til eller fra.

Adaptec skal vel egentlig være den beste produsenten av SCSI kontrollere, men Tekram har vist at deres kontrollere ofte er akkurat like bra, men til lavere pris.

Lenke til kommentar

Okei da blir det:

Intel Pentium 4 2.4 GHz Boxed PC800 1819,-

Seagate Cheetah 15K.3 18.4GB 68 pins 2270,-

Sapphire Radeon 9500 128MB DDR 1285,-

Tekram SCSI 68 pin DC-390U2WE Ultra2LVD 1137,-

Funker den kontrolleren med Cheetah'en? Ja, jeg vet at jeg ikke får utnytta disken maks, men orker ikke kjøpe et hovedkort til 5000.

Hvilket hovedkort bør jeg velge? Noe med i865PE er vel en god ide?

Lenke til kommentar

Visst du bruker penger på en såpass god harddisk så ville jeg hatt utnyttet den skikkelig også. Har du sett på løsninger for S-ATA?

Ja, jeg har sett på S-ATA, men etter å ha jobbet med SCSI-disker på jobben en god stund nå er ATA utelukket.

Det er mer enn overføringshastighet i MB/sec som teller. SCSI er rett og slett bare bedre.

Lenke til kommentar
Det er mer enn overføringshastighet i MB/sec som teller. SCSI er rett og slett bare bedre.

OK, da har du valgt rett disk i allefall, men ytelsen blir jo ikke så god visst du ikke utnytter disken maks. Må jo ikke ha noe som kan yte mer enn S-ATA men gjør det ikke :smile:

Lenke til kommentar

Ja, jeg har sett på S-ATA, men etter å ha jobbet med SCSI-disker på jobben en god stund nå er ATA utelukket.

Joda scsi er bra, men er ikke verd den ekstra prisen du må betale. Hadde du overført mangen 100GB daglig så skulle eg ha støttet deg. Så eg ville heller ha kjøpt WD raptor disken. http://www.storagereview.com/articles/2003...5WD360GD_1.html Denne imponerer meg mye mere en scsi disken du vil kjøpe :yes:

Og den er større og billigere, kjøp to stykker bruk raid 0.

http://www.storagereview.com/articles/2000...318451LW_1.html

Er det rette disken så må eg si at eg ikke ble noe serlig imponert anngående overførings hastigheten som var så viktig for deg?

Lenke til kommentar
Okei da blir det:

Intel Pentium 4 2.4 GHz Boxed PC800    1819,-

Kjappt spm. ang. den cpu'en: Har den HT? Kikka på komplett sine sider, uten å finne ut av det...

Jepp, det er den minste modellen som har HT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...