Gå til innhold

Diskusjon om Holocaust

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om noen vet noe om hva de forskjellige retningene innenfor Jødedommen (Ortodokse Jøder, Ultraortodokse jøder, reform jøder, og konservative jøder) mener om holocaust? vet at de ultraortodokse jødene mener at dette var en straff fra Gud, men hva med resten?

EDIT: endret emnetittel

Endret av lekse2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jødenes meninger om holocaust er da at det var et folkemord på jødene, ikke noe annet.

Når det derimot kommer til betydningen av holocaust så er det dem som mener at jødene og ikke minst Staten Israel missbruker det til sin egen vinning:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/mi...icle1910105.ece

Joda, jeg mente litt dypere da. Om de mente at dette var satt i gang fra Gud og om det var en straff?

Lenke til kommentar
Jødenes meninger om holocaust er da at det var et folkemord på jødene, ikke noe annet.

Når det derimot kommer til betydningen av holocaust så er det dem som mener at jødene og ikke minst Staten Israel missbruker det til sin egen vinning:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/mi...icle1910105.ece

Joda, jeg mente litt dypere da. Om de mente at dette var satt i gang fra Gud og om det var en straff?

Jeg vil tro de mer liberale jøder ikke tror dette hadde noe mer med gud å gjøre, enn jordskjelv, tzunamies, vulkanutbrudd, astroider, husk også at mange mange jøder er sekulære og tror ikke på gud i det hele tatt

Lenke til kommentar

Det er riktig at jødene i likhet med muslimene har et vrangbilde av Gud.

Men at de har et så forvrid bilde som du antyder, er vel heller tvilsomt.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
liberale jøder ikke tror dette hadde noe mer med gud å gjøre, enn jordskjelv, tzunamies, vulkanutbrudd, astroider, husk også at mange mange jøder er sekulære og tror ikke på gud i det hele tatt

Ser ikke hvorfor noen ville være jøde uten og tro på gud?

Har hørt at du ikke blir jøde, men er født som det, og tro på religionen er ikke nok til at du kan kalle de jøde. Er ikke så god på religion så rett meg om nødvendig.

Lenke til kommentar
liberale jøder ikke tror dette hadde noe mer med gud å gjøre, enn jordskjelv, tzunamies, vulkanutbrudd, astroider, husk også at mange mange jøder er sekulære og tror ikke på gud i det hele tatt

Ser ikke hvorfor noen ville være jøde uten og tro på gud?

Har hørt at du ikke blir jøde, men er født som det, og tro på religionen er ikke nok til at du kan kalle de jøde. Er ikke så god på religion så rett meg om nødvendig.

Jøde har den unike tingen at den har to betydinger, den gjelder både som et religiøst merke, helt likt som kristen eller hindu, så har du det faktum at jøde er et folkeslag, eller faktisk flere folkeslag, i teorien nedstammet fra da jødene ble kastet ut av helliglandet, i virkligheten vet man ikke helt hvor alle kommer fra, men det er visse jødiske folkeslag som er unike i forhold til andre, på samme måten som afrikanere er unike, altså de er en "rase/folkeslag" OG en religion.

I følge religøse jødiske sikker ER DU JØDE, om moren din er det, det betyr at du godt kan være ateist, men like det eller ei du blir sett på som jøde av mange andre jøder, så har du de såklate sekluære jødene, dette er folk med jødisk bakrunn(folkeslaget) som ærer sin bakgrunn med å holde seg til visse jødiske skikker, og går så langt som å dra til tempel flere ganger i året, da har kanskje jødiske begravelser(uten å nevne gud) osv.

Noe som 44% av israliter kaller seg sekulære jøder til forskjellige grader, for noen betyr bare sekulær at dem ikke tar religion så tungt, men fremdeles tror på gud, mens andre er helt ateistiske eller ikke troende sekulære.

Med andre ord, visse ateister er stolte av sin jødiske bakgrunn og feirer det.

Vi begynner faktisk å se noe lignende med kristendom nå, ateister og humanister som kaller seg sekulære kristene.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Da leste vi ikke av samme historiebok... Lampeskjermer, såpe og parfyme. Seks millioner totalt? Nei nei, sannelig bra Gud var der og hjalp. (legger til en smiley her så alvoret i situasjonen bli lavere) :!:

Skjønte du ikke det jeg skrev? Jeg skrev at Holocaust aldri har eksistert på den måten HISTORIEBØKENE forteller, dvs du kan lese hvilken som helst historiebok, og du får det samme tullet om 6 millioner mennesker som døde. Sett deg inn i emnet, og sjekk opp fakta før du uttaler deg skråsikkert om noe du ikke har peiling på.

Jeg henvender deg til denne linken, og hvis du virkelig er intressert i Holocaust, så tar du deg tid til å lese HELE artikkelen!

http://blaatt.net/index.php?option=com_con...9&Itemid=26

Lenke til kommentar
Ja, det er fint for dere og. Men 99 % av menneskeheten har kjøpt den "jøder-var-uskyldig-ofre" - løgnen, så jeg ventet på reaksjoner fra sånne som deg.

Jeg forfekter ikke at jeg sitter på fasit hva slike temaer angår. Det jeg derimot vet er at deres versjon er langt mindre sannsynlig en den 'løgnen' vi har kjøpt. Det finnes så lite bevis som støtter deres versjon og så sinnsykt mye som støtter vår at jeg føler jeg sitter på riktig side av 'løgnen'.

Lenke til kommentar
Ja, det er fint for dere og. Men 99 % av menneskeheten har kjøpt den "jøder-var-uskyldig-ofre" - løgnen, så jeg ventet på reaksjoner fra sånne som deg.

Leste linken du linket og må si at det første som slår meg er at dette er atter en av de evendelige konspirasjons teoriene som florerer på dette internettet om dagen... Så inntil saken har mer kjøtt på bena stiller jeg meg skeptisk, som vanlig nær sagt... :)

Så må du gjerne hevde at du har flere eller mere bevis og for all del, kom med dem slik at vi slipper å gjøre oss opp en mening kun bassert på en side...

At det forekommer vranglære vet jeg også, det er tross alt seiers herrene som skriver historien, ikke de som tapte og det er ikke alltid, nesten aldri faktisk, at hele sannheten kommer frem da...

Hadde en amerikansk kompis for noen år siden, han var gift med ei venninne av meg og etter å ha sett filmen "Danser med ulver" av og med Kevin Kostner (anbefales!!) så ser han på meg og sier, "Er dette løgn eller er det noe i dette?". Han hadde nemlig lært på skolen at en god indianer var en død indianer, at alt de gjorde var å stjele, lyve, bedra og drepe og at det var grunnen til at det amerikanske folket hadde ført krig mot dem og satt de i reservasjoner... Typisk eksempel på bevisst vranglære fra "seiersherrene", men dette var hva han trodde indianere var og var både sjokkert og overrasket over fremstillingen som filmen viste, der indianere ble fremstilt som det natur folket de var... De hadde ingen mulighet til å fatte den hvite manns teknologi og utvikling, ei heller det makt begjæret etter land og matrialer den hvite mannen hadde, da de fleste indianere så på landet de bodde på som noe de lånte og ikke eide og en kan ikke selge det en ikke eier, kan en vel?

Ordtaket: "Vi har ikke arvet jorden av våre foreldre, vi låner den bare av våre barn!", er et glimrende eksempel på den filosofien syntes jeg og absolutt en ting flere burde tenkt på i dag, helt klart. Men vranglære, eller bevist feillære, finner vi over alt... Dessverre også i våre egne skole systemer.

Nå har vi jo en del film matriale fra disse leirene nettopp fordi gen. McArthur var fremsynt og visste at noen ville trekke dette i tvil etterhvert som årene gikk, men om de gjenspeiler hele sannheten er vel heller tvilsomt. I så måte lærte vi ikke en dritt om den kommunistiske jødeutryddelsen som foregikk paralellt og etter den tyske på skolen heller, uvisst av hvilken grunn, og grunnen til at vi ikke vet hvor mange som gikk med der er at kommunistene ikke gadd å skrive opp alle, men det var faktisk en utryddelse, som også utryddet alt og alle som hadde en annen mening og ikke bare jøder, som egentlig skulle fått langt større blest enn den tyske, men som jeg sier, dette er hva vi får når seiers herrene skriver historien og sovjetunionen var en av de seiers herrene...

Så ja, dette kan være mulig, men jeg stiller meg skeptisk til jeg har flere enn en side med "fakta", da en skal være ytterst forsiktig med å tro på alt som står på dette internettet... :)

Lenke til kommentar

Leste linken du linket og må si at det første som slår meg er at dette er atter en av de evendelige konspirasjons teoriene som florerer på dette internettet om dagen... Så inntil saken har mer kjøtt på bena stiller jeg meg skeptisk, som vanlig nær sagt... :)

Så må du gjerne hevde at du har flere eller mere bevis og for all del, kom med dem slik at vi slipper å gjøre oss opp en mening kun bassert på en side...

At det forekommer vranglære vet jeg også, det er tross alt seiers herrene som skriver historien, ikke de som tapte og det er ikke alltid, nesten aldri faktisk, at hele sannheten kommer frem da...

Hadde en amerikansk kompis for noen år siden, han var gift med ei venninne av meg og etter å ha sett filmen "Danser med ulver" av og med Kevin Kostner (anbefales!!) så ser han på meg og sier, "Er dette løgn eller er det noe i dette?". Han hadde nemlig lært på skolen at en god indianer var en død indianer, at alt de gjorde var å stjele, lyve, bedra og drepe og at det var grunnen til at det amerikanske folket hadde ført krig mot dem og satt de i reservasjoner... Typisk eksempel på bevisst vranglære fra "seiersherrene", men dette var hva han trodde indianere var og var både sjokkert og overrasket over fremstillingen som filmen viste, der indianere ble fremstilt som det natur folket de var... De hadde ingen mulighet til å fatte den hvite manns teknologi og utvikling, ei heller det makt begjæret etter land og matrialer den hvite mannen hadde, da de fleste indianere så på landet de bodde på som noe de lånte og ikke eide og en kan ikke selge det en ikke eier, kan en vel?

Ordtaket: "Vi har ikke arvet jorden av våre foreldre, vi låner den bare av våre barn!", er et glimrende eksempel på den filosofien syntes jeg og absolutt en ting flere burde tenkt på i dag, helt klart. Men vranglære, eller bevist feillære, finner vi over alt... Dessverre også i våre egne skole systemer.

Nå har vi jo en del film matriale fra disse leirene nettopp fordi gen. McArthur var fremsynt og visste at noen ville trekke dette i tvil etterhvert som årene gikk, men om de gjenspeiler hele sannheten er vel heller tvilsomt. I så måte lærte vi ikke en dritt om den kommunistiske jødeutryddelsen som foregikk paralellt og etter den tyske på skolen heller, uvisst av hvilken grunn, og grunnen til at vi ikke vet hvor mange som gikk med der er at kommunistene ikke gadd å skrive opp alle, men det var faktisk en utryddelse, som også utryddet alt og alle som hadde en annen mening og ikke bare jøder, som egentlig skulle fått langt større blest enn den tyske, men som jeg sier, dette er hva vi får når seiers herrene skriver historien og sovjetunionen var en av de seiers herrene...

Så ja, dette kan være mulig, men jeg stiller meg skeptisk til jeg har flere enn en side med "fakta", da en skal være ytterst forsiktig med å tro på alt som står på dette internettet... :)

Jeg gjentar; Hvor er bevis på at Holocaust var så grufult?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...