Gå til innhold

Hvorfor synker ytelsen i Windows over tid?

Anbefalte innlegg

Først og fremst: Dette er ikke noen hat-tråd. Dette er av ren nysgjerrighet. Jeg var en trofast Windows-bruker frem til to-tre år siden, hvor jeg gradvis har gått over til Unix (OSX, OpenSUSE, Ubuntu) og i dag bruker jeg knapt Windows til annet en spill innimellom.

Det jeg har lest og forstått er at ytelsen til Windows påvirkes av mengden eller ihvertfall av selve programvaren som er installert. I UNIX systemer derimot er ytelsen kun påvirket av antall programmer som kjører til en gitt tid. Med Windows får man dermed den effekten at det er superraskt etter en nylig formatering men over tid går ytelsen og stabiliteten ned til det punktet hvor man blir "tvunget" til å formatere på nytt. På Macbook'en min og de andre maskinene hvor jeg kjører OpenSUSE og Ubuntu er stabiliteten og ytelsen upåvirket selv over lengre tid og derfor lurer jeg på hva som er grunnen til dette?

Takker for svar!

Endret av Lokii
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stabilitetsproblemer har jeg kun opplevd med skjermkortdrivere, men det har ikke vært mange av den typen hendelser opp gjennom årene.

At ytelsen går ned over tid tilskriver jeg alskens (unødig) bakgrunnssoftware som blir installert samtidig med mange applikasjoner. Disse legger beslag på både CPU- og memory-ressurser. Fragmenterte disker gir også redusert ytelse, og i de mest ekstreme tilfellene er maskinen treg fordi disken er syk og må bruke flere forsøk på å lese sektorer før det endelig lykkes.

Alt dette kan man enkelt forhindre hvis man passer på litt. Ingen av Windows-PC'ene jeg har hjemme (XP, Vista, Win7) har trengt noen reinstallasjon av OS'et.

Forøvrig har jeg kolleger/venner som har opplevet stabilitets- og ytelseproblemer med både Mac- og Linux-maskiner (Krappy Koala ...) og som har måttet ty til reinstallering, så bildet er ikke svart-hvitt.

Lenke til kommentar

Dette er delvis sant og delvis en myte.

Under windows 95 - 98 var dette faktisk en sannhet, systemene og registeret opplevde ofte mye problemer, feil å nøkkler etc og degradert ytelse.

Med Overgangen til windows xp så ble mye av stabilitetsproblemene til kjernen fikset, men man opplvede i steden at det ble ofte innstallert veldig mange unødvendige programmer som starter ved oppstart , noe som igjen gjorde at man over tid fikk lavere og tregere system.

Ytelsemessig var det godt mulig å rydde i mange av disse problemene ved å fjerne helt unødvendige program fra oppstarten men ytelseforringelsen kunne ofte være et faktum.

Problematiske driverløsninger, dårlig skrevet software kombinert med brukere som vedlikeholder lite sine systemer gjorde at mange satt igjen med samme følelsen som xp.

Med Windows 7 har mye av dette endret seg, man har fortsatt problemet med utviklere som mener det er dødsviktig at program X starter opp ved oppstart selv om du bruker det en gang i skuddåret men ting har forbedret seg kraftig.

Det ser ut som kernelen på windows 7 gjørt ting mer riktig og det er mindre ting som kan forstyrre nå, noe som øker stabilitet og ytelse betraktelig.

Lenke til kommentar
Det jeg ikke skjønner er for hvorfor ikke windows automatisk defragmenteringsfunksjon.

Windows Vista og nyere defragmenterer automatisk når maskinen står idle over lengre tid. Dette skjer dog ikke hvis du bruker SSD-disker, da dette gjør med skade enn godt.

@Malvado: Takk for nyttig svar.. Dette var interessant lesing!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...