Gå til innhold

Nvidia letter på sløret


Anbefalte innlegg

bad_ip skriver:

"Dette kan bli heftig, gleder meg til å se dette med egne øyne og hvordan disse korta vil gjøre det i 3Dmark"

 

Trolig noe jeg overhodet ikke gleder meg til da de fleste 3dmark er totalt ut-daterte ang oppløsning eyecandy og efekter (inkl vantage). Men gleder meg veldig til å se hvordan det klarer seg i de tyngste spillene med alle settings i taket ).

 

Sant nok, men har hørt noe om at det skal komme en ny 3Dmark snart. Kan jo hende Futuremark har noen planer på lur for å få de nyeste korta og CPU'ene til å slite...

 

Men blir morro og se hvordan disse korta gjør seg i Crysis og kommende BF:BC2 :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke i tvil om at GF100 kommer til å yte bra. Men på bekostning av hva..

 

GF100 er vel orginal en GPGU som har blitt redisignet for å kunne selges til oss normale brukere i form av et grafikkkort.

3 Billioner transistorer = stor gpu = høy varmeutvikkling.

Hvis 280w er reelt, så vil Nvidia fort møte på problemer. Spessiellt fra OEM partnere.

 

Hvis de her produserer en GPU uten rom for forbedring/utvikling fordi den allere er ganske tyna, så vil ikke Nvidia ha mye å gå på mtp på konkuranse fra ATI.

 

Ser heller ikke hvorfor Crysis alltid skal være et argument.

Hvis du i morgen får et skjermkort som kan dra dette spillet på max, hadde du virkelig orka å spille igjennom det en gang til. Jeg vet jeg ikke hadde det...

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar
GF100 er vel orginal en GPGU som har blitt redignet for å kunne selges til oss normale brukere.

Igjen... Det stemmer ikke!

 

Hvor har dere det fra?

 

3 Billioner transistorer = stor gpu = høy varmeutvikkling.

Hvis 280w er reelt, så har ikke Nvidia mye å gå på.

Ja, det er en stor GPU, men den er faktisk mindre i størelse (areal) enn hva G80 var.

 

Spenningstallene som er postet er bare basert på spekulasjoner. Det eneste nVIDIA har offentliggjort er at Tesla-kortene med 448 prosessor enheter ikke bruker mer strøm enn hva 1 stk 8 pin PCIe kontakt kan lever.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Hvis 280w er reelt, så vil Nvidia fort møte på problemer. Spessiellt fra OEM partnere.

Hvilke OEM-partnere tenker du på nå? (Toppkort og OEM høres ut som en ganske uvanlig kombinasjon)

 

Hvis de her produserer en GPU uten rom for forbedring/utvikling fordi den allere er ganske tyna, så vil ikke Nvidia ha mye å gå på mtp på konkuranse fra ATI.

Det er nok heller omvendt. Fermi er Nvidias største oppgradering av GPU-arkitekturen på et par år. Fermi er nok designet for de neste par årene og har sikkert godt med rom for forbedringer. Det er vanlig å designe slike brikker litt store i starten og så kan krymping av prosessteknikken gjøre de mindre etter hvert. Til slutt vil brikkene bli så små at det er økonomisk lønnsomt å komme med et nytt design som tar i bruk flere transistorer for å utvide funksjonalitet og ytelse.

Lenke til kommentar

@mad_arab: Korte og dårlige artikler fra Hardware.no har blitt så vanlig at jeg ikke gidder å kommentere det lenger... Denne nyheten er også to dager gammel... :dontgetit:

 

AnandTech er en av flere sider som har skrevet en skikkelig preview på GF100 arkitekturen:

 

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3721

 

edit:

Kan også ta med en fra Guru3D:

http://www.guru3d.com/article/nvidia-gf100...nology-preview/

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
jeg sier at nvidia er fucked :p

gf100 var aldri ment for gaming. kanskje i fremtiden kommer den til å være veldig nyttig.

Tull! GF100 er primært ment for gaming, mange av funksjonene er også veldig nyttige for GPGPU.

Enig. GF100 er et bedre "all purpose" kort og vil banke 5870/5890 nevneverdig også i spill. Her får man mer for pengene på flere områder rett og slett.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Nå har jo ati anonnsert at di vil ha noen kort ala 5890 til og ta seg av fermi.blir veldig spennende dette,tror fermi blir en dyr og varm sak..
Jeg tror ikke det vil holde :) De vil nok legge seg bak men litt over 5870.

 

Fermi blir ikke spesielt ille på hverken strøm eller varme skulle jeg tro. Har dere tall på dette?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Fin artikkel om Fermi ; http://www.guru3d.com/article/nvidia-gf100...ology-preview/2

 

Artikkelen sier bla ;

 

"The GF100 will have:

 

512 CUDA processors (Unified Shader cores)

16 geometry units

4 raster Units

64 Texture Units

48 ROP engines

384-bit GDDR5 memory bus

DirectX 11 compatible.

 

So the rumors are correct, the most high-end GF100 product will come with a wicked 512 shader processors (which NVIDIA renamed to CUDA cores). BTW note to NVIDIA, we like to call things what they are and not marketing brand everything, it's confusing for the end-users you know. Shader processors it is then.

 

The GF100 GPU will have a very strong focus on DX 11, geometry processing and tessellation and should become a gaming frag fest monster product in terms of performance. We'll actually show you some example video at the end of this article "

 

Mer kan leses i artikkelen.

Lenke til kommentar

Jeg ser nå også frem til disse korta, men nå skal jeg ha eyefinity inn i et htpc kabientt, så det umuligjør nok nvidia for meg, men at radeon 58xx blir rimeligere er en god ting det også.

 

Tesselation utfra det jeg har lest om det kan få selv radeon 5870 til å knele, så mye morsomt å se frem til her, håper bare nvida har kort som ytelsemessig og prismessig går rett i strupen på 58xx.

Lenke til kommentar
Hvilke andre fakta kan vi få ut av de tallene?

Tja.. Nå driver jeg primært med GPGPU, men kan prøve å snakke litt om grafikkfunksjoner. Det er vel noen fakta som greie å få frem om GF100.

 

Først og fremst så er det en helt ny arkitektur. Selv om den ved første øyekast kan ligne på G80/GT200 så er veldig mye endret. Ganske mye fokus er lagt på å gjøre arkitekturen mer effektiv. Vi kan egentlig titte litt på en oversikt over GF100-brikken:

 

GF100small.png

 

Noe av det som er helt nytt er det som kalles "Raster Engine". På tidligere brikker GT200, RV870 så har dette blitt gjort av det som kalles "fixed function" enheter, og det hear kun vært en slik per brikke. en Raster Engine sin oppgave er å sette opp kanter/triangler, rasterisere dem, og kjøre Z-culling. Det vil si at GF100 kan sette opp 4 triangler per klokke. Til sammenligning kan GT200 sette opp 1 triangel, og RV870 2 triangler..

 

Den kanskje største forandringen er at hver SM har fått det nVIDIA kaller en "PolyMorph Engine". Dette er enheten som håndterer geometri på GF100, det vil si oppgaver som "Vertex Fetch, Tessellating, etc. Tradisjonelt så har dette vært gjort av en enkel enhet (fixed function). Grunnen til at nVIDIA nå har lagt 16 slike enheter isteden for 1 er at de ønsker å parallellisere denne delen av pipeline. De mener at den tradisjonelle løsningen med en enkel enhet i en pipeline kommer til å skalere dårlig i fremtidige spill. Så få dette til å virke slik det skal har nok vært en komplisert ting i utviklingen av GF100 brikken. Å ta en seriell funksjonalitet å parallellisere den gjør at du må tenke på mange ting, som blant annet at instruksjoner blir gjort i riktig rekkefølge (Out of Order).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...