Gå til innhold

Er det mulig å ta 3 fag på studiekompetansenivå når man strøk et allmennfag på GK?

Windoge

Anbefalte innlegg

Av forskjellige årsaker jeg ikke blir å begrunne fikk jeg strykkarakter i matte på grunnkurs. Samtlige andre fag er bestått, inkludert fagene på VK1. Fagbrev fikk jeg allikevel utstedt på grunn av fritak i faget.

På sikt har jeg lyst å søke fengselsskolen. Det vil si at jeg som ikke har studiekompetanse må ta fagene norsk, engelsk og samfunnsfag på studiekompetansenivå.

Men mitt store spørsmål er: må jeg ta opp matte fra grunnkurs for at jeg kan begynne å ta disse studiekompetansefagene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utganspunktet kan du ta faga i den rekkefølga som du vil så lenge det er eigne fag med eigne fagkoder. Der er enkelte fag som krever at du har bestått eit fag som skal danne grunnlaget for det nye faget men med norsk, engelsk og samfunnsfag tviler eg på at matte er krevd som grunnlag.

Spørsmålet er om du får fritak i matematikk når du no skal skaffe deg generell studiekompetanse. Dette må du snakke med studieveileder om, men eg vil anta at du ikkje slepp unna matten når du no skal skaffe deg generell studiekompetanse. Om den utdanninga du skal ta hadde vært basert på fagbrevet ditt så vil det vært litt anerleis.

Lenke til kommentar

Nei du må ha generellstudiekompetanse pluss fagene engelsk, norsk og samfunnsfag.

Her er krava til generellstudiekompetanse saksa fra wikipedia:

Krav til generell studiekompetanse

Utdanning/praksis: fullført og bestått 3-årig videregående utdanning.

eller: Yrkespraksis og utdanning etter 23/5-regelen (fylte 23 år i opptaksåret og minst 5 års praksis / utdanning).

I tillegg til dette må man ha fullført følgende fag fra videregående:

norsk (hovedmål, sidemål og muntlig, 14 uketimer).

engelsk (5 uketimer/140 timer).

samfunnsfag (samfunnslære 2 uketimer/samfunnsfag 84 timer og nyere historie 4 uketimer).

matematikk (5 uketimer).

naturfag (5 uketimer/140 timer).

Merk at kravet til timer i matematikk under kunnskapsløftet er økt til 8 uketimer, gjeldende for opptak til høgskole/universitet skoleåret 2009/2010

Og fra heimesidene til kriminalomsorgen:

Kompetansekrav

Skolekravet til å være kvalifisert søker ved Fengselsskolen er generell studiekompetanse fra norsk videregående skole. Som et minimum kan søkere likevel være kvalifisert ved å ha generell studiekompetansenivå i fagene norsk, engelsk og samfunnslære. I tillegg må søkere uten komplett studiekompetanse dokumentere relevant praksis. Eksempler på dette kan være erfaring innenfor psykiatrien, miljøarbeid, omsorgsarbeid, SFO, barnehage, pedagogisk bakgrunn, med mer. Det er altså bakgrunn fra menneskerelaterte yrker hvor søkeren har hatt ansvar for andre som åpner for en realkompetansevurdering.

Rene vaktyrker åpner vanligvis ikke for realkompetansevurdering hos oss.

Så om du ikkje har komplett generell studiekompetanse så ser det ut som at det er ei muligheit å ta norsk, engelsk og samfunnslære viss du også kan dokumentere relevant praksis.

Men her bruker kriminalomsorgen eit vanskelig begrep om "generell studiekompetansenivå", nøyaktig kva dette innbærer er eg usikker på sidan det tydeligvis er berre fengselsskolen som bruker dette begrepet.

Så her må du nesten ta kontakt med fengselsskolen å høyre kva du eigentleg treng, det kan være at du berre treng å ta desse 3 faga om du har relevant praksis, men det er heller ikkje greit å vite kor mykje arbeidserfaring du må ha i jobber i "menneskerelaterte yrker hvor søkeren har hatt ansvar for andre" for å være kvalifisert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...