Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Trosset oppfordring under kos - er dette voldtekt?

Gjest Guest_jeanette_*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som irriterer meg mest er at mange av dem som blir voldtatt ikke anmelder fordi "det hjelper ikke uansett". Om media hadde hatt et litt annet fokus på hvorfor saker blir henlagt, og hvilke typer som blir henlagt, så ville vi kanskje hatt en annen holdning til politiets håndtering av sakene.

En del av dem som anmelder og får sakene henlagt finner ut at de er voldtatt når de skal forklare utroskapet ovenfor mann/samboer/kjæreste etter julebordet.

Lenke til kommentar

Det er vel dessverre slik at overgriperen veldig ofte slipper billigere unna grunnet formildene omstendigheter. Ofte faller seksuelt provoserende oppførsel under nevnte kategori. Denne jenta har nok beklageligvis en svak sak om hun befant seg naken i sengen med overgriper, før selve overgrepet fant sted. Da blir det nok ord mot ord, og bevisbyrden faller på fornærmede.

Lenke til kommentar

Har fått oppfordring om å flette denne sammen med "Voldtekt og seksuelle overgrep hos deg eller en av dine nærmeste", men tråden har utviklet seg såpass at jeg lar den stå som den er. Hvis noen er uenige i dette så rop ut, jeg ser ikke bort ifra at det er best å flette disse, men ta det på PM. Skulle trådstarter selv ha en preferanse så send meg en PM :)

Endrer i samme slengen emnetittelen til noe litt mer beskrivende.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_nemesis_*

Hva om noen ga denne mannen litt "nærkontakt" med et kosteskaft og dermed lot ham føle (bokstavelig talt) hvordan det er å oppleve at et "nei" ikke blir respektert ...

Hvis han ikke klarer å forhindre penetrasjonen, så har han jo på en måte gitt samtykke til det, ikke sant?

Lenke til kommentar

Jeg vil også si det er voldtekt, ja.

Men jeg stusser på at denne jenta tydelig etter dette sendta han tekstmeldinger hvor hun var såret og lei seg fordi han ikke ville ha mer kontakt med henne, og at fyren tilslutt gikk til det skritt å annmelde forholdet som trakkasering.

Da blinker i hverfall varsellampene hos meg om at dette også kan være en vondbråten dame som var med på leken, men som i sårheten etterpå har funnet ut at hun skal si det var voldtekt.

Påstår ikke det er slik i denne saken, men noe stusser hos meg.

Lenke til kommentar
Det som irriterer meg mest er at mange av dem som blir voldtatt ikke anmelder fordi "det hjelper ikke uansett". Om media hadde hatt et litt annet fokus på hvorfor saker blir henlagt, og hvilke typer som blir henlagt, så ville vi kanskje hatt en annen holdning til politiets håndtering av sakene.

Tull, jeg kan henvise til 3 saker med personer som har stått meg nær, hvor det er vitner til hendelsen og tekniske bevis men hvor Politiet alikevell henlegger saken "pga. mangel på bevis"/"pga. bevisets stilling".

Lenke til kommentar

Og jeg kan henvise til mange som blir anmeldt på feil grunnlag. Det er folk som har blitt hentet på arbeidsplassen på slikt grunnlag.

Jeg kan ikke uttale meg om dine 3 saker, men dine holdninger viser jo det jeg irriterer meg over. Slik jeg tolker deg, mener du at det ikke hjelper å anmelde uansett.

Lenke til kommentar
Gjest trådstarter

Leste gjennom diskusjonen nedover. Vil svare på følgene spørsmål noen av dere lurer på.

1. Om jeg er i tvil om dette er en voldtekt?

Mitt svar: Ja, jeg er det. For jeg var jo med på å forføre han på en måte. Tok av meg klærne, men sa nei til samleie.

2. Noen tviler på om det er voldtekt siden jeg kontaktet han av skuffelse på smser/ mailer i etterkant ....

Mitt svar: Ja, jeg kontaktet han på smser og mailer i etterkant. Jeg likte han, og var intressert i han selv om han gikk over streken på det jeg ønsket. Jeg har helseangst, og sliter med følelsesmessige ting anngående sex - ville vente med samleie, men han tok ikke hensyn til det, og presset seg på. Men jeg unnskyldte han for det, selv om jeg fikk hyperpanikken og gråt forferdelig av redsel etterpå. Men jeg likte han, følte meg likevel forelsket i han. Så dette blir jo litt komplisert. Er det voldtekt når man er forelsket i personen som presser seg inn uten lov?

Jeg kan ikke anmelde han for det. Vet det. :) Og har ikke interesse av å anmelde han heller egentlig. Men siden han lagde problemer for meg, så kunne jeg ha laget problemer tilbake - hvis jeg hadde hatt sjans til å bli trodd. Men det har jeg ikke. :)

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke anmelde han for det. Vet det. :) Og har ikke interesse av å anmelde han heller egentlig. Men siden han lagde problemer for meg, så kunne jeg ha laget problemer tilbake - hvis jeg hadde hatt sjans til å bli trodd. Men det har jeg ikke. :)

Ikke at resten av historien din tilhører hva jeg mener problemet er, men det jeg har uthevet er typisk for jenter/damer som er utro i ekteskap/forhold med forklaringsproblemer ovenfor den andre part i forholdet.

Etter hva du skriver vil jeg slenge meg med dem som sier at du ble voldtatt.

Lenke til kommentar

Du sa klart nei, og han brøt din tillit uten å tvile, og ytterst kaldt etter slik du beskriver det, og det høres noe usannsynlig ut at du ønsker mer kontakt med en person som har så lite respekt for deg. Når jenter sier nei mener de ja i ca 50% av tilfellene, og om du fnitret litt og sa nei samtidig som du gned deg mot han har du en relativt svak sak, og da hadde jeg også forstått din videre interesse for han, men om du ga han et klart og utvilsomt nei som han bare totalt dreit i, så skjønner jeg ikke hvorfor du i det hele tatt hadde noen interesse av han etterpå.

Misforstå meg rett, men om du hadde dratt frem dette med voldtekt FØR han anmeldte deg, hadde du i mine øyne virket mye mer troverdig.

For hvorfor skal man være så desperat etter å få tak i noen som totalt driter i dine grenser, sånn at de må anmelde deg for at du skal gi deg?

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke uttale meg om dine 3 saker, men dine holdninger viser jo det jeg irriterer meg over. Slik jeg tolker deg, mener du at det ikke hjelper å anmelde uansett.

Det er ytterst sjeldent det hjelper ja. Det som derimot hjelper er å kontakte kjente for å løse det på mer usivilisert vis. Politiet løser kun 1 av 5 anmeldte voldtektssaker som etterforskes, hvor av jeg har hørt utallige historier hvor det har vært dømmende bevis tilgjengelig ( Sperm, hud mm. ), men hvor Politiet ikke har tatt saken videre. Det sårer mye mer for personen ( Av de 3 erfaringene jeg har tett på meg. ) å få et slikt brev i posten 2 måneder etter at du mannet deg opp til å anmelde forholdet. Det som basicly står er "Beklager, vi tror ikke på deg/har ikke ressurser til å følge opp denne saken og prioriterer andre lovbrudd høyere."

Lenke til kommentar

Det er ytterst sjeldent det hjelper ja. Det som derimot hjelper er å kontakte kjente for å løse det på mer usivilisert vis. Politiet løser kun 1 av 5 anmeldte voldtektssaker som etterforskes, hvor av jeg har hørt utallige historier hvor det har vært dømmende bevis tilgjengelig ( Sperm, hud mm. ), men hvor Politiet ikke har tatt saken videre. Det sårer mye mer for personen ( Av de 3 erfaringene jeg har tett på meg. ) å få et slikt brev i posten 2 måneder etter at du mannet deg opp til å anmelde forholdet. Det som basicly står er "Beklager, vi tror ikke på deg/har ikke ressurser til å følge opp denne saken og prioriterer andre lovbrudd høyere."

Og minst 2 av de 5 sakene løses, men ender opp uten dom fordi det rett og slett er en usaklig anmeldelse. Det skulle vært litt større fokus på hvilke saker som faktisk blir henlagt. Det er nok mange saker som er reelle som ender opp henlagt, men en stor andel er også mindre reelle. Samtidig burde det vært fokus på at en voldtekt bør anmeldes så snart som mulig, slik at man sikrer bevis.

Sperm eller hud alene er ikke dømmende. En del kvinner anmelder mannen som kun var ute etter one night stand fordi hun var ute etter mer. Kvinnen føler seg da lurt, og om hun ble lurt må hun ha blitt voldtatt. Er det slik at dersom man går til sengs på forskjellige premisser så er det voldtekt?

Lenke til kommentar

Det svir, og det er helt klart dårlig prioritering av voldtekter innad i politiet. Men dette kan forhåpentligvis skremme personen som gjorde det, og om det skjer igjen vil neste ha en mye sterkere sak. (mulig at jeg er forutinntatt, men jeg tror at folk som først er tilbøyelige til å gjøre det en gang, fort kan gjøre det en gang til)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...