Fixxer82 Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 (endret) After i installed Windows Seven i get a random knitring sound after i have used a program that gathers HW info, like Everest, speedfan, cpucool, CPU-Z, speccy, 3dmark ect.. I have found out that to eliminate the problem u have to turn off the computer and the power switch to the psu and push the power on button to drain the system for excess power, normal reboot wont do it.... The problem was there with the on-board relatek sound card and is still there with SB Live sound card i have now! skrev det på engelsk fordi jeg her postet en del andre plasser og HK: Gigabyte GA-MA770-DS3 AMD athlon x2 4800+ CPU Gigabyte 8800GT skjermkort SB Live Lydkort 4Gigg TakeMS ddr800 ram Maxtrox 300 gigg sys HD Bequiet 550W PSU Endret 20. januar 2010 av enden Endret emnetittel Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 (endret) De som leser engelsk lurer sikkert på hva "knitring sound" er. Har det noe med strikking å gjøre? 'Knitre' på norsk er 'crackle' på engelsk. Du sier ikke hvor lyden kommer fra. Er det fra høyttalerne, eller fra PC? Endret 20. januar 2010 av Hårek Lenke til kommentar
Fixxer82 Skrevet 20. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2010 De som leser engelsk lurer sikkert på hva "knitring sound" er. Har det noe med strikking å gjøre? 'Knitre' på norsk er 'crackle' på engelsk. Du sier ikke hvor lyden kommer fra. Er det fra høyttalerne, eller fra PC? er fra høytalerene Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Har lest noe om at støy på høyttalere kan komme av at stikket i veggen ikke er jordet. Lenke til kommentar
Fixxer82 Skrevet 20. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2010 Har lest noe om at støy på høyttalere kan komme av at stikket i veggen ikke er jordet. er joret, og har overspennings besyttelse, problemet kom etter instalasjonen av windows 7, all hardware er like i maskinen som når jeg hadde vista... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Høres ut som et driverproblem. Vent på nye drivere. Lenke til kommentar
iRobot Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 (endret) Jeg har hatt et lignende problem, mailet produsent av lydkortet og fikk som svar at det kan forekomme fordi lydkortet deler IRQ med andre komponenter i pc'n... Problemet jeg hadde var på en tidligere pc med ettermontert high-end lydkort Jeg hørte bl.a. knitrelyd når jeg scrollet i IExplorer...etter mye om og men så løste det seg med nye drivere til nettverkskortet.... ) Men, du kan også gå inn på lydkortets instillinger å velge/skumme gjennom settings på samplingsfrekvens og bitdybde for å se om en spesifikk setting eliminerer problemet. Dette med å manuellt sette IRQ for komponeneter vet jeg ikke om er mulig i Win7...? Uansett, om det er slik at lydkortet fanger opp støy fra aktivitet på HD, så kan det kanskje også være aktuelt å ta en titt på driverne til hovedkortet... lykke til ! edit:typo Endret 21. januar 2010 av flu Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 I 'gamle dager' med DOS så måtte man selv styre med IRQ. Nå gjøres det automatisk, men det er nok mulig å få delt IRQ på en uheldig måte. Tror det kan være mulig å overstyre i BIOS, men det krever kompetanse. http://en.wikipedia.org/wiki/Interrupt_request http://www.helpwithpcs.com/upgrading/change-irq-settings.htm Lenke til kommentar
iRobot Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 I 'gamle dager' med DOS så måtte man selv styre med IRQ. Nå gjøres det automatisk, men det er nok mulig å få delt IRQ på en uheldig måte. Tror det kan være mulig å overstyre i BIOS, men det krever kompetanse. http://en.wikipedia.org/wiki/Interrupt_request http://www.helpwithpcs.com/upgrading/change-irq-settings.htm ja, det er ikke anbefalt å tøyse med IRQ. Basert på min erfaring på et lignende problem tror jeg ikke det er lydkortet som er problemet her. Mulig riktig driver til hovedkort vil løse problemet. Lenke til kommentar
Fixxer82 Skrevet 21. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2010 Takker for svar, skal skjekke drivere på HK og evt reinstalere di og se om det løser problemet, plages ikke med problemet ant enn når jeg bruker 3dje parts programmer som henter inn info på temp cpu hastighet ect.. som cpu-z, men easytune 5 til Gigabyte og rivatuner skaper ikke knitreproblemet, så bruker di til overvåking av temp når jeg overklokker tester ut ting ect.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå