Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nytt skjermkort fungerer ikke - hjelp til problemsøking

Anbefalte innlegg

Som en forsinket julegave til meg selv kjøpte jeg nylig et ATI Radeon HD 5850. Til min store forargelse har det å få hele sulamitten til å fungere vist seg å være svært vanskelig.

Når jeg starter maskinen etter å ha satt i kortet, skjer det heller lite. CPU-vifta (muligens er det ei annen vifte i maskinen, vanskelig å høre) går fort som bare pokker i ca. et halvt sekund, og roer seg deretter ned. Deretter skjer intet. Ikke engang ”alt-er-ok-pipet” fra hovedkortet lar seg høre. Jeg har prøvd å bytte skjermkort til et gammelt Nvidia 6600, og dette går som smurt.

Jeg skal være den første til å innrømme at dette med pc-bygging ikke er blant mine sterke sider, men likevel har jeg et par teorier om hva som kan være problemet:

1. Skjermkortet får ikke nok strøm.

Jeg har en heller gammel strømforsyning, som kommer litt til kort når det gjelder utvalg av kabler. Radeon 5850-kortet trenger to 6-pin PCIe-kontakter for å få tilstrekkelig strøm Denne strømmen får det fra to periferiske 4-pin/molex-kontakter (altså én kabellinje til hver 6-pin PCIe-kontakt). Kan dette være årsaken til problemet? Burde det heller hver PCIe-kontakt få strømmen fra to periferiske 4-pin-kontakter?

2. Hovedkortet og skjermkortet vil ikke leke sammen.

Også hovedkortet begynner å dra litt på årene. Derfor, uten at jeg har særlig peiling, lurer jeg på om dette kan være roten til problemet.

3. Skjermkortet er defekt.

Selv om jeg var forsiktig ikke å zappe kortet med statisk elektrisitet da jeg pakket det ut, kan det likevel tenkes at det har fått seg et lite støt. Men om det nå skulle vise seg å være selve skjermkortet som er gåent, burde det ikke da komme en pipefeilmelding fra hovedkortet?

Som sagt har jeg heller liten erfaring med feilsøking av hardware-feil. Jeg ber derfor dere kloke hoder på forumet om hjelp. Hva er mest sannsynlig at er grunnen til mine forargelser? Må jeg til innkjøp av ny PSU, eller kanskje nytt hovedkort for å få herligheten på beina igjen?

På forhånd takk for all hjelp!

Endret av Tobaias
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  vesleengen skrev:
hva slags psu er det snakk om?

samt resten av systemet?

Hups, det hadde jo helt glemt å poste. Doh

Sitter på en annen maskin akkurat nuh, men dette er hva jeg husker sånn på sparket:

PSU: OCZ ModStream OCZ-520 12U 520W

CPU: AMD Athlon 64 X2 6000+

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 5850

Hovedkort: Sapphire ATI CrossFire™ Xpress 3200

2 x Kingston 2G-UDIMM 400MHz

Om flere detaljer er nødvendig for å komme til bunns i problemet, kan jeg poste disse når jeg får satt meg foran stasjonæren i morgen.

Endret av Tobaias
Lenke til kommentar
  vesleengen skrev:
det er jo et rimelig gammelt system det der da.. 4-5år? og alle delene vil bli en flaskehals for grafikken...

men ser at din psu bare har 1x 6pin, kan være derfor, at psu er for svak til å levere strøm fra andre kilder igjen...

Ja, det var nettopp det jeg hadde mistanke om. Takker for input! Tenker jeg må i det minste investere i ny PSU, så får vi se om det gjør susen. Med mindre noen har noen andre ideer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...