Horsefetish Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Jeg har planer om å kjøpe en alienware laptop, og jeg har et ganske så strengt budsjett på rundt 15000 NOK. problemet er at hvis jeg bestiller fra Norge må jeg oppi 20000 for m17x mens i USA må jeg bare ha 13000 for en kraftigere type av m17x. prismessig går jeg for USA, men hvordan kunne jeg ha bestilt derifra? det står at jeg må velge norge for å sende til norge. jeg er ikke helt god i dette så, jeg søker råd her. noen forslag? takk på forhånd Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Jeg vil ikke råde deg til å kjøpe fra USA. Du må legge til 25% på kjøpssum inkl frakt, til norsk moms, i tilegg så kommer fortollingsgebyr. Da er du fort oppe i 17,000 - 18,000kr. Du har også ingen krav hvis det skjer noe med produktet utenom garanti, hvor du må sansyneligvis sende det til USA for eventuelle garanti-reperasjoner. Her vil vinninga gå opp i spinninga, du vil spare minimalt, og skjer det noe, så ligger du dårlig ann og det kan bli dyrt. Kjøp for all del i Norge, og ikke i USA ~ Mortis Endret 19. januar 2010 av Mortis Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 (endret) Har dere ikkje lest at Elkjøp (av alle ting) skal begynne å selge Alienware? Edit: Leste ikkje første post så godt.. Det verste er at det er sant! Ellers så kan man vel kjøpe alienware igjennom dell? Dell eier jo Alienware. Vet også at Alienware hadde Alienware.co.uk Har man stramt budsjett, så kjøper man ikkje alienware Endret 20. januar 2010 av Nizzen Lenke til kommentar
Horsefetish Skrevet 20. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2010 Jeg vil ikke råde deg til å kjøpe fra USA. Du må legge til 25% på kjøpssum inkl frakt, til norsk moms, i tilegg så kommer fortollingsgebyr. Da er du fort oppe i 17,000 - 18,000kr. Du har også ingen krav hvis det skjer noe med produktet utenom garanti, hvor du må sansyneligvis sende det til USA for eventuelle garanti-reperasjoner.Her vil vinninga gå opp i spinninga, du vil spare minimalt, og skjer det noe, så ligger du dårlig ann og det kan bli dyrt. Kjøp for all del i Norge, og ikke i USA ~ Mortis Ok, takk for svaret. jeg har gjort litt regning og tenkt at en alienware m15x koster 1973 USD med 25% og + 100 USD i frakt tok det med men er ikke helt sikker på frakt pris og det blir 11,216 NOK + 150 NOk i fortollings gebyr som blir 11,366 NOK som fortsatt er billigere enn i Norge. men garantien du nevnte.. er den verdt 3-4 tusen som jeg må betale på elkjøp? Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Ok, takk for svaret. jeg har gjort litt regning og tenkt at en alienware m15x koster 1973 USD med 25% og + 100 USD i frakt tok det med men er ikke helt sikker på frakt pris og det blir 11,216 NOK + 150 NOk i fortollings gebyr som blir 11,366 NOK som fortsatt er billigere enn i Norge. men garantien du nevnte.. er den verdt 3-4 tusen som jeg må betale på elkjøp? Har du råd til å dekke frakt frem og tilbake fra USA hvis noe skjer med produktet? Etter ett år, har du råd til å betale andre for å få det fikset, hvis du i det heletatt får det fikset? Det er helt opp til deg, men hvis det skjer noe galt, så ligger du dårlig ann. ~ Mortis Lenke til kommentar
Tokra Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Du må også huske at hvis du kjøper i USA får du med amerikansk strøm-kontakt. Er du skikkelig uheldig er den kanskje bare 110v, i så fall må du kjøpe en omformer for strømmen til 230v. Du må sannsynligvis uansett bruke usa-reiseadaptor selv om den skulle støtte 230v. Lenke til kommentar
helsten2 Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Engelsk OS og tastatur uten æ, ø, å (amerikansk key mapping) Lenke til kommentar
oyvindhauge Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Du må også huske at hvis du kjøper i USA får du med amerikansk strøm-kontakt. Er du skikkelig uheldig er den kanskje bare 110v, i så fall må du kjøpe en omformer for strømmen til 230v. Du må sannsynligvis uansett bruke usa-reiseadaptor selv om den skulle støtte 230v. Uten at jeg har gjort noen stor undersøkelse, så tror jeg de fleste strømforsyningen støtter fra 110V til 250V (hvis jeg er helt på bærtur må noen rette meg). En ledning vil stort sett være lett å få tak i. Jeg ville imidlertid ikke kjøpt datautstyr fra USA (så sant jeg ikke kunne ta det med over selv og slippe unna mva) pga kjøpslover og garanti. Om trådstarter vil ha Alienvare så er jo det greit, men man får mange andre gode (bedre og billigere?) pcer. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Ikke på utstyr som er laget direkte for USA-markedet. Der finnes ingen 240V uttak så de trenger ikke bygge det inn. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Du må også huske at hvis du kjøper i USA får du med amerikansk strøm-kontakt. Er du skikkelig uheldig er den kanskje bare 110v, i så fall må du kjøpe en omformer for strømmen til 230v. Du må sannsynligvis uansett bruke usa-reiseadaptor selv om den skulle støtte 230v. Uten at jeg har gjort noen stor undersøkelse, så tror jeg de fleste strømforsyningen støtter fra 110V til 250V (hvis jeg er helt på bærtur må noen rette meg). En ledning vil stort sett være lett å få tak i. Jeg ville imidlertid ikke kjøpt datautstyr fra USA (så sant jeg ikke kunne ta det med over selv og slippe unna mva) pga kjøpslover og garanti. Om trådstarter vil ha Alienvare så er jo det greit, men man får mange andre gode (bedre og billigere?) pcer. Dette gjelder iallefall strømforsyninger for stasjonære pc'er Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Ikke på utstyr som er laget direkte for USA-markedet. Der finnes ingen 240V uttak så de trenger ikke bygge det inn. Øh? Det var vel litt upresist. Alienware som er en internasjonal aktør lager nok svært lite direkte for USA-Markedet. Vanlige powersupply i dag har automatisk omkobling mellom 110VAC/60Hz og 230VAC/50Hz. Med mindre man må designe power fra bunn av for spesielle enheter vil det nok være billigere å levere internasjonal PSU med et produkt selv om det er spesialdesignet for det amerikanske marked. Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Dette gjelder iallefall strømforsyninger for stasjonære pc'er Da er det en praksis som er endret fra den gang det var vanlig for bedrifter å egenimportere maskiner direkte fra USA. Den gang var det ikke automatisk omkobling med en bryter. Disse var ikke bestillt som norske maskiner men standard amerikanske maskiner. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Ok, takk for svaret. jeg har gjort litt regning og tenkt at en alienware m15x koster 1973 USD med 25% og + 100 USD i frakt tok det med men er ikke helt sikker på frakt pris og det blir 11,216 NOK + 150 NOk i fortollings gebyr som blir 11,366 NOK som fortsatt er billigere enn i Norge. men garantien du nevnte.. er den verdt 3-4 tusen som jeg må betale på elkjøp? +25% = 14 000. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå