Gå til innhold

Lønn i forsvaret (Ikke rekrutt)

ignoreme

Anbefalte innlegg

Hei

I'm back with more. Etter å ha følt på kroppen inkompetansen til de som sitter på telefonsupport så spør jeg dere:

Hva er forventet lønn for befal? (ca 365 i startlønn?

Hva er forventet LB lønn? (rekrutt første året, 50% lærlinglønn andre året 12.000

(Altså 24 k per mnd som utdannet, 288 k per år noe lavt) men hva da når man også er befal?. fikk beskjed om att man får befal lønn tredje året som da vil begynne med 365k ? ingen tillegg for å ha fagbrev?)

Hva er lønn etter utgåtte krigsskole? (Ks-operativ?)

Alt dette er uten tillegg som for noen kan bli ganske mye.. lavt lønnet totalt sett? hva er reelt lønnsnivå?

Tenker litt i forhold til siviljobb og hvilket fordeler man får i militæret?

Er klar over gratis lege samt tannlege og offiser bolig. Andre ting?

Takker for alle svar jeg måtte få :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har spurt litt rundt etter dette de siste årene selv, men kommer ikke frem til konkrete tall.

Jeg har oppfatningen av at den reelle lønnen avhenger i stor grad av antall feltdøgn, ettersom man ofte får flesk i felttillegg. I tillegg: jo høyere grad, jo høyere felttillegg, noe som meg bekjent har sammenheng med at befal/offiserer av høyere grad gjennomsnittlig har færre feltdøgn per år enn f.eks. en sersjant.

Dette gjelder da opptil en viss grad, jeg har blitt fortalt at offiserer (tror det var fom. oberst) har felttillegg innbakt i ordinær lønn.

Og for alt jeg vet kan det hende grunnlønnen varierer alt etter tjenestetype også?

En militær karriere er kanskje ikke veldig økonomisk lukrativt sett i forhold til f.eks. en sivilingeniørjobb, men med tanke på at man får tjenestetillegg/lønn under utdanning samt har mulighet til å bo og spise gratis/rimelig ihvertfall de første årene, er det mange økonomiske fordeler med å ta en utdanning i Forsvaret. Imidlertid tror jeg det er viktigere å vurdere hvorvidt man ønsker mange år i Forsvaret ut ifra hvor godt man trives heller enn lønnsnivået, fordi det tross alt dreier seg mer om en livsstil. Har man først hovedfokuset her tror jeg heller ikke lønn er avgjørende for om man velger sivil eller militær utdanning.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

den listen du refererer til tror jeg kun gjelder for befal på rep-øvelser, en sersjant starter på rundt lønnstrinn 20 i pliktåret sitt noe som tilsvarer ca 250 k i året, men dette er å betrakte som en grunnlønn og kan gå betydelig opp med endel feltdøgn i lommen..

Lenke til kommentar

Man tjener ikke flesk, hvis du kun ser på inntekt. Men tar du en titt på utgiftene (forutsatt at du bor på leir/i forsvars bolig), så går store deler av inntekten til deg! Hvis du i tillegg ser på at du får gratis utdanning (befals utdanning er sett på som en av de beste leder utdanning/praksisen i det sivile), så kommer du ganske godt ut av det.

Felt tillegg får du så raskt du er befal for en tropp, mens du enda har befal og svare til, så tror jeg ikke det er noe særlig/minimalt og hente på felt døgn.

De befalene (sersjant) jeg hadde under min førstegangstjeneste, fikk 1k5-2k5 per døgn i felttillegg. Ikke akkurat noe timelønn og skrike etter, men det hjelper godt på når man skal kjøpe ny PC eller nye felger til bilen ;)

Lenke til kommentar
Befalsbolig var ikke gratis når jeg bodde der. Var ikke dyrt, men kostet allikevel litt per måned. I tillegg hadde jeg valget mellom matpenger og gratis måltider i kantina, men matpengene utgjør ganske lite.

Derfor skrev jeg:

man har mulighet til å bo og spise gratis/rimelig ihvertfall de første årene

Jeg uttrykte meg beklageligvis ikke godt nok her, men uansett type utdanning (så lenge man ikke har tatt utdanning i Forsvaret tidligere, som f.eks. om man tar KS etter å ha tatt BS) vil alltid telle som førstegangstjeneste, og man vil ha samme økonomiske betingelser som annet vernepliktig personell pluss ledertillegg. Man bor altså gratis første året, og påfølgende år har man relativt lav "husleie" i forhold til hva som ofte er vanlig i det sivile liv.

Lenke til kommentar

Som nevnt over ligger sersjantlønn på ltr 21 og oppover avhengig av ansiennitet og stilling. (altså der man hvner etter en befalsutdanning).

365k er en grei løytnant- kapteinslønn, så man kan ikke forvente å havne der før det har gått noen år.

Lege, tannlegebehandling, mat klær og bolig er som for de fleste andre i Kongeriket noe man betaler av egen lomme når man blir befal.

Antall øvingsdøgn og variable tillegg vil i stor grad være avhengig av hvilken avdeling og stilling man ender opp i, så her er spennet alt fra ingenting, til opp mot 50-60% av grunnlønn.

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Kan da konkludere med att utdanning i forsvaret er genialt også jobbe i det private etterpå? Flere som har gjort det samme?

Om jeg kommer igjennom FOS i sommer (Klarer de fysiske testene) og da får gått LB så lurer jeg på krigsskole som ks-Operativ og da dra til utlandet etterpå. Etter det burde jo også private jobber kunne komme relativt lett ser jeg for meg?

Lenke til kommentar
Takker for svar :)

Kan da konkludere med att utdanning i forsvaret er genialt også jobbe i det private etterpå? Flere som har gjort det samme?

Om jeg kommer igjennom FOS i sommer (Klarer de fysiske testene) og da får gått LB så lurer jeg på krigsskole som ks-Operativ og da dra til utlandet etterpå. Etter det burde jo også private jobber kunne komme relativt lett ser jeg for meg?

Jobber kommer høyst sjeldent lett. Dessuten er det nok en fordel med sivil utdanning på topp av militær bachelor, spesielt operativ.

Lenke til kommentar
Mulig jeg tar feil, men KS er ingen direkte gode i det sivile liv. Befals kurs/skole er det som er etter traktet. Mener og forstå at KS ikke har noe utdanning som er mer relevant enn BK/BS.. Men du kan jo ta kurs og sertifikater i militæret ;)

Vel, du kunne ikke tatt mer feil.

Lenke til kommentar

Hva er det KS gjennomgår som er fordelaktig når man skal søke en sivil jobb (spørs naturligvis veldig på hvilken jobb og stilling det er snakk om)

Grunnen til at BK/BS er fordelaktig, er jo at det blir sett på som en av de beste lederutdanningene /m erfaring av sivil livet.

Lenke til kommentar

Kan ikke skjønne att en 4 årig lederutdannelse (Slik som KS-operativ) ville ha blitt ikke er gull verdt ute i det private?

Jeg vil vel påstå att man ikke finner bedre lederutdanning samtidig som man får det praktiske rundt utdanningen i ett? Det økonomiske aspekteret er så fremt jeg kan se også uslåelig sammenlignet med en privat utdanning.

Ser dere andre har veldig delte meninger om saken noe som kan føre til en diskusjon, som er veldig bra!

Men hvor mange andre steder kan man få en så god lederutdannelse samtidig som man får testet og praktisert de i stressende og høyest realistiske omgivelser?

Att man kanskje vil trenge mer skolegang etterpå er nå så som så etter hvor man ønsker å jobbe en slik jeg har oppfattet det.

edit: Herr tøss, du er meget uenig med bIsk0p, kan du argumentere for det du sier? Grunnlag? (Jeg aner ikke hvem av dere som har rett...) Gøy å høre alle sine meninger.

Endret av Mreinha
Lenke til kommentar
Neivel, nei. Deg om det.

Det er jo bare å rette på meg hvis jeg tar feil. Jeg vet ikke spesifikt hva en KS utdanning går ut på. Det jeg vet er at KS er nødvendig for å komme forbi kaptein/major innen for militæret, men dette er vel ikke relevant da vi diskuterer hvordan militæret skal hjelpe jobbsøknad sivilt (går da ut i fra at det ikke er snakk om 10-15år i forsvaret som det lett kan ta for å komme i den graden)

KS er lengre og hardere trening enn BK/BS, det vet jeg. Men sånn jeg ser det, vil du ikke få noe bedre leder utdanning (som vil være det meste relevante perspektivet ved sivil jobb) der enn ved vanlig befal.. Erfaring/praksis får du mer eller mindre etter fullført utdanning og vil i stor grad påvirkes av hvor du ender.

Lenke til kommentar
Det er ved å anta at "[du ikke vil få noe bedre leder utdanning der enn ved vanlig befal]" at du tar veldig, veldig feil.

Hva er det som er feil? Hva er det KS har å tilby som BS ikke har? Jeg tviler ikke på at KS har en bedre utdanning totalt sett (det er jo tross alt en lengre utdanning), men om lederdelen eller andre relevante egenskaper blir opplært i forhold til å ha en siviljobb senere, det vet jeg ikke. Jeg setter stor pris på å bli rettet på, men da helst med en forklaring. Ikke bare at jeg tar feil...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...