Gå til innhold

Ytelse i Windows under esxi/xen vs Hyper-V

megda

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste to årene vandret litt mellom virtualiseringsløsninger, uten å bli helt fornøyd.

Utgangspunktet mitt er at jeg ønsker å kjøre Linux som host, men både under Esxi og Xen, så blir gjesteserveren umiddelbart treg allerede etter en installasjon av Windows 2003 (både web, standard og win2008)...

Jeg har trodd det kun var treg maskin, uten at jeg kunne få dette til å stemme helt. Når jeg installerer direkte på serveren, uten virtualisering, så går den som en drøm selv med kraftig belastning.

Jeg prøvde Hyper-V her om dagen og på samme maskinvare, så gikk det fort som bare det, selv med to Winddows-gjester.

Spørsmålet er: Er det ikke mulig å få til bra ytelse under Esxi/Xen når man vil ha Windows på gjestene? Er det en snik-optimalisering i Hyper-V som gjør at alt går så mye fortere der? Når jeg kjører Windows på en gjest med litt belastning, så går det utover andre virtuelle maskiner på samme host.

Serveren jeg har kjørt alt på er 2 x Intel Quad Core 2.33, 16 GB RAM, 2 x SATA 3gbps disker, både med hardware raid og uten raid i det hele tatt.

Ved å bruke Linux som gjester går det fort på alle plattformer, men det har vel litt med at jeg ikke bruker GUI på disse og ikke har så mye krevende programvare. Reponsen ved nedlastning av filer, oppgradering m.m. går iallefall veldig fort og greit.

Endret av megda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke akkurat hva du har gjort feil, men ytelsen på både ESXi og XenServer er vanligvis bedre enn på Hyper-V.

For eksempel kan du se på testene som er gjort her: http://www.virtualrealitycheck.net/

For å få bra ytelse er det på alle plattformene viktig at du installerer driverpakken som følger med (VMware Tools, VS Tools, Virtual Machine Additions) og det finnes også ytterligere triks man kan bruke for å få enda bedre ytelse.

Hva spesifikt er det som er tregt? Har du kjørt noen applikasjoner i som går merkbart tregere?

Du kan også teste hastigheten på virtuelle nettverk med feks iperf eller diskhastighet med iometer.

Ting som vil kunne gå tregere på ditt minneintensive ting i windows (context switching), men dette vil gjelde på alle virtualiseringsplattformene såfremt du ikke har Core i7/Nehalem-baserte cpu'er.

Lars

Lenke til kommentar

Det jeg merker det best på er Remote desktop. Fra jeg klikker eller har musepekeren over, til det skjer noe, så tar det betydelig lengre tid enn på en ikke-virtualisert server på samme eller dårligere hardware.

Samtidig går det utover ytelsen til de andre maskinene som kjører Linux.

Men jeg skal gi det en siste test, får en maskin med Nehalem CPU i morgen og skal først prøve med esxi host og se hvordan det går med installasjon og bruk da.

En ting jeg husker fra vmware-bruk for to-tre år tilbake (når vmware var installert oppå Centos), er en innstilling/hack som gjorde at hastigheten ble merkbart bedre under Windows. Men jeg skjønner ikke hvorfor en slik innstilling ikke er automatisk når det betyr så mye for ytelsen (husker ikke hva innstilling dette var).

Lenke til kommentar

Men da burde jeg også merket det når jeg logger inn på en Windows-gjest i Hyper-V eller når jeg logger på serveren uten å virtualisere. Er det at problemet er så konstant jeg syns er rart.

Når jeg logger inn på Hyper-V gjest, så merker jeg ingen forskjell mellom ikke-virtuell server og virtuell gjest.

Lenke til kommentar
Det jeg merker det best på er Remote desktop. Fra jeg klikker eller har musepekeren over, til det skjer noe, så tar det betydelig lengre tid enn på en ikke-virtualisert server på samme eller dårligere hardware.

Med Remote Desktop; mener du da at du kjører det over nettverket på samme måte som mot en fysisk maskin eller mener du gjennom VMware's admingrensesnitt? mstsc gir bedre ytelse enn den som er innebygd i VMware som er basert på vnc med SSL på toppen (tilsvarende også for XenServer).

For best mulig ytelse gjennom viclienten (evt vmware-vmrc) så bør akselerasjon på det virtuelle skjermkortet settes til Maximum. Grafikkytelsen er uansett ikke mye å skryte av med mindre du implementerer en løsning som VMware View eller XenDesktop hvor du har mer avanserte protokoller for grafikk over nettverket (PCoIP og HDX).

Samtidig går det utover ytelsen til de andre maskinene som kjører Linux.

CPU-messig så gjør det sjelden det, ihvertfall hvis du har en forholdsvis ny cpu og har fordelt ressursene nogenlunde fornuftig. Diskhastighet kan likevel ofte være en flaskehals.

Men jeg skal gi det en siste test, får en maskin med Nehalem CPU i morgen og skal først prøve med esxi host og se hvordan det går med installasjon og bruk da.

Høres lurt ut :)

En ting jeg husker fra vmware-bruk for to-tre år tilbake (når vmware var installert oppå Centos), er en innstilling/hack som gjorde at hastigheten ble merkbart bedre under Windows. Men jeg skjønner ikke hvorfor en slik innstilling ikke er automatisk når det betyr så mye for ytelsen (husker ikke hva innstilling dette var).

VMware på CentOS er ikke like kjapt som ESXi pga minnebehandlingen på CentOS, spesielt hvis du brukte en versjon med 2.6-kjerne.

Har kompilert en liste med triks som du kan bruke for å få bedre ytelse her: http://vmfaq.com/entry/25/

Lars

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...