Ragequit Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Hei I morgen ankommer Windows 7 og en Intel X25-M 80GB SSD, og jeg har et lite spørsmål angående W7 sin installasjonsprosess. Saken er at W7 skal installeres på SSD'en, mens generelle programmer skal installeres på en WD Black 1TB. Skal jeg la begge harddiskene stå plugget i under installasjon, eller skal jeg plugge i lagringsdisken etter W7 er installert og få formatert den i Windows? Vil jeg få spørsmål om å formatere og evt. partisjonere WD'en under installasjon? Det kan nevnes at jeg ikke planlegger å partisjonere lagringsdisken. Jeg har erfaring med installering av OS, men jeg er nærmest kunnskapsløs når det kommer til installasjon i en setup med en dedikert OS-disk. Endret 19. januar 2010 av Ragequit Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Skal ikke være noe problem at begge diskene står i samtidig, men tar jo forøvrig ikke lang tid å koble fra lagringsdisk mens en installerer os. Er ikke nødvendig å gjøre noe med lagrings hdd under install. Endret 19. januar 2010 av arjato Lenke til kommentar
Ragequit Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Nei vel, så jeg formaterer bare lagringsdisken i Windows etter install? Edit: Eller kommer alle harddisker ferdig formaterte og klare til bruk nå til dags? Jeg merker at lagringsmedier ikke akuratt er min sterke side. Endret 19. januar 2010 av Ragequit Lenke til kommentar
holvik Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Nei vel, så jeg formaterer bare lagringsdisken i Windows etter install? Edit: Eller kommer alle harddisker ferdig formaterte og klare til bruk nå til dags? Jeg merker at lagringsmedier ikke akuratt er min sterke side. Ja, du formaterer langringsdisken når W7 er installert. Menge disker (alle ?) er formatert når de er nye. Du må passe på att den er formatert i filsystemet NTFS og ikke FAT. FAT takler ikke filer større enn 4 GB. Hvis du velger å formatere selv kan du velge "hurtigformatering". Dette går betydelig raskere enn uten. Ved "hurtigformatering" blir ikke disken sjekket for feil. Endret 19. januar 2010 av holvik Lenke til kommentar
Ragequit Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Takk for svar. Jeg visste det med NTFS og FAT, men takk for at du sa i fra. Når jeg har formatert disker tidligere har dette gått meget tregt. Er det mulig å gi en anslått tid på hvor lang tid det vil ta å kjøre en full formatering (dvs. ikke quick format)? Endret 19. januar 2010 av Ragequit Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 En såkalt full formatering vil ta ganske lang tid på en moderne harddisk. Forskjellen på en full og en hurtig formatering er at disken sjekkes for feil ved full formatering (kan være greit å gjøre hvis man har tid). Hvis man antar 100 MB/s hastighet vil det altså ta 10000 sekunder (2.78 timer) for en 1 TB disk. I praksis må man nok regne med at det tar enda lengre tid enn det, men jeg har aldri målt dette selv. Lenke til kommentar
Ragequit Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 Javel, takk for svar, folkens. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå