Gå til innhold

Hjelp - Sony, Canon eller Nikon


Anbefalte innlegg

Trenger noe veiledning her. Er i gang med å kjøpe mitt første digitale speilrefleks kamera, men er forvirret, hva skal jeg velge?

 

Står nå mellom disse:

Nikon D5000

Canon 500D

Sony A550

 

Mitt første SLR, så har ingen erfaring eller utstyr. Tenkte brukt til natur, reiser og "vanlig" fotografering. Nikon og Canon har store markedsandeler, men er ikke redd for å velge Sony. Noen som kan veilede meg i mitt første kjøp?

Endret av Anders070
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trenger noe veiledning her. Er i gang med å kjøpe mitt første digitale speilrefleks kamera, men er forvirret, hva skal jeg velge?

 

Står nå mellom disse:

Nikon D5000

Canon 50D

Sony A550

 

Mitt første SLR, så har ingen erfaring eller utstyr. Tenkte brukt til natur, reiser og "vanlig" fotografering. Nikon og Canon har store markedsandeler, men er ikke redd for å velge Sony. Noen som kan veilede meg i mitt første kjøp?

 

Mener du Canon 50D, eller mener du egnentlig 500D? For hvis ikke er utvalget ditt svært sprikende, og det blir litt vanskelig å få helt taket på hva du er ute etter. A550 og D5000 er vel sånn ca i samme klasse, men 50D er et entusiast/semi-proft kamera minst en klasse over de to andre.

 

500D er imidlertid sammelignbart.

Endret av Lid/Ran
Lenke til kommentar
Trenger noe veiledning her. Er i gang med å kjøpe mitt første digitale speilrefleks kamera, men er forvirret, hva skal jeg velge?

 

Står nå mellom disse:

Nikon D5000

Canon 50D

Sony A550

 

Mitt første SLR, så har ingen erfaring eller utstyr. Tenkte brukt til natur, reiser og "vanlig" fotografering. Nikon og Canon har store markedsandeler, men er ikke redd for å velge Sony. Noen som kan veilede meg i mitt første kjøp?

 

Mener du Canon 50D, eller mener du egnentlig 500D? For hvis ikke er utvalget ditt svært sprikende, og det blir litt vanskelig å få helt taket på hva du er ute etter. A550 og D5000 er vel sånn ca i samme klasse, men 50D er et entusiast/semi-proft kamera minst en klasse over de to andre.

 

500D er imidlertid sammelignbart.

 

 

Mener 500D ja, manglet en null. Har rettet i forespørselen

Lenke til kommentar

Gå i butikken, kjenn hvilket som ligger best i hånda, og som du føler deg mest komfortabel med.

 

Gå for den modellen som du liker best.

 

Alle de du nevner er kompetente kameraer (og sikkert mange andre kameraer også).

 

I morgen kommer det uansett en eller annen oppgradering/ny modell som gjør at du skulle ha valgt noe annet allikevel.

 

 

/Jan

Lenke til kommentar
Du ber om en anbefaling, her kommer en. Kjøp Nikon :)

 

Nikon er sikkert greit, det. Men din anbefaling er allikevel ganske dårlig. Hva med å fortelle litt _hvorfor_ han skal velge Nikon. Eller hva med å fortelle om fordeler og bakdeler med de forskjellige systemene.

 

En har jo f.eks. et sentralt punkt med bildestabilisering som Nikon ikke er spesielt bra på, mens Sony, Olympus og Pentax har det med alle objektiver. Så har en utvalg i objektiver der trådstarter sitt planlagte bruksområde kommer inn. Skal han fotografere familie, sport, fugler, arkitektur. Vil han ha store zoom objektiver eller små og lyssterke fast-objektiver?

Lenke til kommentar
Du ber om en anbefaling, her kommer en. Kjøp Nikon :)

 

Nikon er sikkert greit, det. Men din anbefaling er allikevel ganske dårlig. Hva med å fortelle litt _hvorfor_ han skal velge Nikon. Eller hva med å fortelle om fordeler og bakdeler med de forskjellige systemene.

 

En har jo f.eks. et sentralt punkt med bildestabilisering som Nikon ikke er spesielt bra på, mens Sony, Olympus og Pentax har det med alle objektiver. Så har en utvalg i objektiver der trådstarter sitt planlagte bruksområde kommer inn. Skal han fotografere familie, sport, fugler, arkitektur. Vil han ha store zoom objektiver eller små og lyssterke fast-objektiver?

 

Grunnene til å velge det ene eller andre er det tusenvis av tråder om, her eller andre steder på nettet. Så denne gangen holdt jeg meg kun til min anbefalingen av Nikon, resten kan trådstarter lese om til øyet blir stort og vått i andre tråder...

 

Og forresten, finnes det et merke som IKKE kan fotografere familie, sport, fugler eller arkitektur? Eller noe annet for den saks skyld...?

 

:)

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Som nevnt MINST tusen millioner ganger tidligere, velg det du liker. Det er en fordel om du velger det samme som noen du kjenner har, så kan dere utveksle erfaringer og optikk.

 

Jeg vil påstå at Nikon D5000 er greit. Det har veldig gode hjelpefunksjoner, og er etter mitt syn litt mer pedagogisk lettforståelig.

 

Canon er jo også bra, ingen grunn til å IKKE velge det, annet enn at Nikon er lettere å lære.

 

Sony finnes det mindre fagmiljø rundt, og det finnes ikke så mye optikk til det brukt.

Lenke til kommentar

Her kommer min begrunnelse for å anbefale Nikon D5000

 

 

Bedre grep en både Canon og Sony, 500D har sågar helt grusomt grep hvor pekefingeren må "brekkes" for å komme til utløseren.

 

D5000 er også veldig snilt for en nybegynner og nagler som oftest eksponeringene 100%

 

Flipskjermløsningen på D5000 er også veldig bra, og med parkeringsfunksjonen forblir skjermen godt beskyttet under transport og/eller bruk.

 

18-55mm VR kit objektivet er også veldig bra, og til 4999,- er denne kombinasjonen verdt hver eneste krone.

 

 

Tilgangen på bruktoptikk er stor, til tross for at huset mangler fokusmotor.

Lenke til kommentar

Mengder av optikk å få til Sony, både nytt og brukt.

Se på http://www.dyxum.com/lenses/index.asp

Og du får stabilisering og autofokus på alle( objektiver helt fra 1985), siden Sony har det i kamerahuset, det får du ikke på Canon og Nikon.

 

Med Sony slipper du å tenke på å finne objektiver med fokusmotor og stabilisering.........

Siden du allerede har det innebygget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...