E320CDI Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Jeg sliter med å velge hva jeg skal gå for. Valget står mellom å studere jus eller sivøk. Begge retningene er spennende og jeg vet at jeg har karakterer nok for å komme inn. Har dere noen tips om hvordan jeg bør tenke? Jeg klarer ikke å velge! Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Hva slags interesser har du da? Hva motiverer deg? Juss er nok et litt tyngre studium enn siviløkonomutdanningen, da det er veldig mye å lese. Lenke til kommentar
jayplay Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Jus har mer lesemengde, men Siv øk har jo ganske omfattende matte osv. Begge utdanningene er bunnsolide uansett så ikke feil og starte på en av de for å se om du trives eller ei. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Hva slags interesser har du da? Hva motiverer deg? Juss er nok et litt tyngre studium enn siviløkonomutdanningen, da det er veldig mye å lese. Hvor tungt et studie føles kommer an på betraktelig mer enn pensummengde. Jeg har temmelig få sider pensum sammenlignet med mange samfunnsvitenskapelige og humanistiske utdanninger (og forsåvidt også juss og medisin), men jeg vil ikke påstå jeg går et lettere studie. Lenke til kommentar
jayplay Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Ikke la dette bli en jus vs siv.ing tråd Herr Tøs. Du kan ikke vinne den diskusjonen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Åjoda. Definitivt. Men det har jeg ikke planer om. Jeg bare påpeker at du på ingen måter kan måle studiebelastning i antall sider pensum Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Ikke la dette bli en jus vs siv.ing tråd Herr Tøs. Du kan ikke vinne den diskusjonen. Enig. Lenke til kommentar
Lorph Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) Ikke la dette bli en jus vs siv.ing tråd Herr Tøs. Du kan ikke vinne den diskusjonen. Enig. Kompisen min som gikk fra fysmat til jus i fjor er uenig i det. Endret 22. januar 2010 av Lorph Lenke til kommentar
frevild Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Åjoda. Definitivt. Nå, nå. Du gjør nok lurt i å la diskusjonen ligge - dessverre kommer nok siving-spirer til kort når det gjelder logisk og overbevisende argumentasjon (derimot er dere flinke til å regne, det skal dere ha - og dere lager fine båter av badekar). Jeg bare påpeker at du på ingen måter kan måle studiebelastning i antall sider pensum Dette er dog riktig nok. Til trådstarter: Karrièremessig vil nok både siv.øk. og jus være gode valg, men jeg tror du med juridikum vil kunne velge mellom et bredere spekter av ulike jobber. Du kan jobbe i politiet/påtalemyndigheten, i privat advokatfirma eller i et stort konsern; du kan arbeide i en domstol, i et dept. eller direktorat eller i en ideell organisasjon. Jus trenger man nærmest overalt, og juristen er som poteten: Han(/hun) kan brukes til alt (og er som poteten noe kjedelig). Den kanskje fremste ulempen med å studere jus er at ens arbeidsmuligheter er avhengig av hvor godt vitnemål en har, hvilket medfører et stort karakterpress underveis i studiene. En del takler dette dårlig. Lenke til kommentar
Lorph Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) Nå, nå. Du gjør nok lurt i å la diskusjonen ligge - dessverre kommer nok siving-spirer til kort når det gjelder logisk og overbevisende argumentasjon Fantastisk utsagn. Er det KUN advokat du kan tenke deg å bli så bør du muligens velge siviløkonom. Som flere har nevnt så er det et enormt karakterpress da det er stor kamp om plassene som advokatfullmektig(?). Studerer du siv.øk så blir du siviløkonom uansett hva som skjer. Min tidligere nevnte kompis tenkte på å bytte tilbake til siv.ing om karakterene ikke ble gode nok, men heldigvis for han gikk det veldig bra. Endret 22. januar 2010 av Lorph Lenke til kommentar
bonaquasilver Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Det finnes jo andre muligheter også. Bl.a Forretningsjus eller revisjon, da får du både i pose og sekk egentlig. Men du burde studere utdanningsplanene NØYE. Husk at hvis du bommer, så er det kipt at du kaster bort ett år... Både siv.øk og jus er veldig gode valg uansett. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) Jeg sliter med å velge hva jeg skal gå for. Valget står mellom å studere jus eller sivøk. Begge retningene er spennende og jeg vet at jeg har karakterer nok for å komme inn. Har dere noen tips om hvordan jeg bør tenke? Jeg klarer ikke å velge! Det er også populært å kombinere disse studiene med hverandre. Jeg tenker selv å ta økonomi etter jussen er unnagjort. Kjenner også en person som ble ferdig siv.øk i fjor, men som nå går for master i juss i tillegg. To mastergrader er altfor mye for de fleste av oss, men å ha en master man kombinerer med en bachelor i et annet fag er ikke så uvanlig. Juss og økonomi er ingen dårlig kombinasjon. Så om du orker, så kan du ta begge studiene. Endret 22. januar 2010 av SLIguy Lenke til kommentar
conolo Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) Mange som tar studerer juss (flesteparten) blir sittende på offentlige kontorer hele livet med relativt dårlig lønn i forhold til utdanningen som tross alt er 5-årig og krevende. Siv.økonomer generelt vil nok tjene bedre, men blir du advokatfullmektig så tjener du selvfølgelig godt. En siv.økonom kan også ende på et offentlig kontor med relativt dårlig lønn, men er nok flere siv.økonomer som har en litt høyrere lønn en jurister. Har selv et søskenbarn som ikke fikk toppkarakterer på jussen, men hadde vel et snitt på c. Hun sitter nå i arb.tilsynet med en ganske dårlig lønn. Hun har tross alt studert 5-år og burde tjent bedre enn 300.000-350.000. Hun vil jo tjene bedre når hun er 50, men det gjør da lærere etc også. Min onkel tjener ca 2 millioner i året og er siv.økonom, men hadde gode karakterer og gikk på NHH. Og man bør selvfølgelig også tenke på hva man interesserer seg for. Er man flink til å argumentere og skrive er juss et godt valg, og avskyr man matte så bør man ikke velge økonomi. Er man flink får man en god jobb, men vil tro det er lettere å tjene over 500.000 som siv.økonom om man tenker penger. Endret 22. januar 2010 av conolo Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Sammenhengen mellom karakterer og lønn er hipp som happ, slik jeg forstår det. Jeg kjenner jurister/advokater som tjener som en ungdomskolelærer og jeg kjenner de som tjener langt mer. Mange jusstudenter tror at man må til de "4 store" for å tjene godt med penger, men det er feil. Hva du gjør med utdannelsen din har mye å si for hvor langt du når økonomisk. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Lønn kan man få i himmelen - hvis man har gjort seg fortjent til det. De aller fleste jurister (og økonomer, ingeniører osv. osv.) har til salt i grøten og vel så det. Har man som mål å tjene flere mill i året, bør man nok gå i seg selv. Ikke-økonomiske verdier er gjerne viktigere... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå