toy_man Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Bare lurer på noen (er litt usikker på hvordan dette fungerer). Jeg har gått elektro (er nå i lære) og har tenkt å få studiekompetanse. Noe som åpner opp mulighetene mine for skoler. Men det jeg lurer på er. Må jeg ta norsk, engelsk og samfunnsfag eksamen? Jeg har jo hatt alle de fagene på elektro. Og samfunnsfag fikk jeg 6er i (de to andre har jeg 4 i, ikke akkurat super stolt...). Så hadde vært fint om jeg kunne få de/den karakteren til å bli stående. Har planlagt å ta det i forsvaret. Og har da kanskje ikke mulighet til å ta alle fagene, er derfor jeg lurer på om noen vet hvordan systemet fungere. Hvis det er mulig så står jeg bare igjen med Matte, Historie og naturfag. Noe som hadde gjort det litt lettere Lenke til kommentar
p0pc0rn Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 For å få sudiekompetanse tror jeg nok du må ha et x-antall med timer i de forskjellige fag. Derfor må du nok ha samfunnsfag, norsk og en engelsk eksamen for å vise at du har bestått i faget. Derfor blir nok ikke 4'erne og 6'ern stående som en standpunkt. Det settes nok en ny standpunkt etter påbyggingsåret Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Stemmer, men du trenger ikke å ta samfunnsfag og engelsk, så de karakterene blir stående. Du kan gå påbygg til generell studiekompetanse (3 eksamener, norsk hovedmål og to trekkfag), eller du kan studere på egenhånd (og eventuelt ta kurs) for så å ta alle fagene som privatist. Følgende fag inngår i påbygg: Norsk (10 timer, 3 karakterer: hovedmål, sidemål og muntlig) Matematikk (5 timer) Historie (5 timer) Naturfag (3 timer) Kroppsøving (2 timer, du slipper om du har fagbrev) Valgfritt programfag (5 timer, du slipper om du har fagbrev) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå