Gå til innhold

Anbefalinger for kjøp av HTPC


Anbefalte innlegg

Dette stemmer ikke lenger.

ATI Radeon HD 5xxx serien støtter de nye HD lyd formatene.

Det samme gjør Intel H55.

 

Interessant, skal se på det. At de støtter HD formatene er bra. Har du hørt de i praksis? Leverer de god lydkvalitet?

Fra å støtte til å levere god kvalitet er en relativt stor forskjell. En blueray standalone spiller til 1000kr støtter også HD formater men er dog ikke det samme som en god spiller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når vi er inne på nueste generasjon HTPC grafikk må jeg få slenge inn en annbefaling på Sapphire HD5570, et fulltendig nydelig kort. yter godt og er totalt lydløst.

 

http://old.prisguide.no/product.php?productId=121849&cat_id=30

 

som en sammenligning har jeg hatt 2 40nm htpc gpuer. gt220 som uten sidestykke er det mest høylytte kortet jeg har hatt i hus. og 5570 som er det stilleste kortet jeg noen gang har hatt ;)

 

her er maskina det står i, er litt stollt av den. mit beste bygg noen gang. :p

 

http://hardforum.com/showthread.php?t=1471133&page=6

Lenke til kommentar

Interessant, skal se på det. At de støtter HD formatene er bra. Har du hørt de i praksis? Leverer de god lydkvalitet?

Fra å støtte til å levere god kvalitet er en relativt stor forskjell. En blueray standalone spiller til 1000kr støtter også HD formater men er dog ikke det samme som en god spiller.

 

En dyr bluray spiller kan selvfølgelig ha en god D/A converter.

Men så lenge man overfører lyden digitalt via HDMI er det ikke forskjell på lydkvaliteten på en billig og dyr blu-ray spiller. (Drivverket på en dyrere spiller kan ha bedre kvalitet, og bedre feilkorreksjon, men jeg tviler på at det er hørbart).

 

Så lydkvaliteten kommer ann på D/A converteren i forsterkeren.

Lenke til kommentar

Hei, jeg er ny her inne, men skal oppgradere hele hjemmekinoen, og begynner med htpc.

 

Har prøvd meg på Midrange oppsettet her, men ender ,ed en pris på nesten 8000 med windows 7, syns det er litt dyrt. Det aller viktigste for meg er at lyden blir bra,. Skal kjøre det sammen med en Harman/Kardon avr360 som skal være bra på oppskalering av lyd.

 

Har jeg noen rimeligere alternativer om jeg ønsker hd lyd? Kan eventuelt en barebone pc være noe? Eller kan jeg kanskje bytte ut hovedkortet i midrangen? Det er musikk som er viktigst, og 90 % kommer fra spotify

 

Er helt grønn på dette, og blir bare mer og mer forvirret jo mer jeg leser. Ønsker helst ikke betale mer enn 5000, og må ikke på død og liv ha blueray, men et hadde sikkert vært fint.

 

Takker på forhånd for all hjelp.

 

ja, en ting til. Jeg kan ikke bygge selv, så må få dette gjort. Vet at Netshop gjør det, men er usikker på andre nettbutikker.

 

Takk igjen

Lenke til kommentar

Fra netshop:

 

Antec Fusion HTPC Enclosure Black

XFX Radeon HD 5450 512MB DDR2

AMD Athlon II X2 250

Corsair strømforsyning, CX400W

AOpen Blu-Ray og DVD leser

PC Montering av selvalgte komponenter

Western Digital 1 TB Green 3,5", SATA

Gigabyte GA-MA74GM-S2H AMD 780G+SB700

Corsair XMS2 PC6400 DDR2 2GB CL5

 

5213 kr inkludert montering.

 

 

Dette oppsettet støtter HD lyd.

Lenke til kommentar

Fra netshop:

 

Antec Fusion HTPC Enclosure Black

XFX Radeon HD 5450 512MB DDR2

AMD Athlon II X2 250

Corsair strømforsyning, CX400W

AOpen Blu-Ray og DVD leser

PC Montering av selvalgte komponenter

Western Digital 1 TB Green 3,5", SATA

Gigabyte GA-MA74GM-S2H AMD 780G+SB700

Corsair XMS2 PC6400 DDR2 2GB CL5

 

5213 kr inkludert montering.

 

 

Dette oppsettet støtter HD lyd.

 

 

Takker for responsen.

 

Hvordan er forskjellen i ytelse her og på mediumoppsettet? Ser at hovedkortet er annerledes, men vil ytelsen bli like bra pga grafikkortet?

 

Er det store forskjeller støymessig?

 

PS. du burde starte en databutikk, umulig å få kyndig hjelp noen steder....

Lenke til kommentar

 

Takker for responsen.

 

Hvordan er forskjellen i ytelse her og på mediumoppsettet? Ser at hovedkortet er annerledes, men vil ytelsen bli like bra pga grafikkortet?

 

Er det store forskjeller støymessig?

 

PS. du burde starte en databutikk, umulig å få kyndig hjelp noen steder....

 

I forhold til avspilling av filmer er det ingen forskjell, siden begge oppsettene klarer 1080p uten problemer.

Hvis du skal rippe dvder selv er Intel versjonen kraftigere.

 

Jeg valgte komponenter utifra det som var på lager hos Netshop. AMD Athlon x3 440 ser veldig intresant ut, den har en del høyre ytelse, og omtrent samme pris. Men den var ikke på lager.

 

Støymessig er det lettere å kjøle AMD CPUen fordi den bruker mindre strøm.

 

Denne kjøleren passer til begge oppsettene, og kan kjøres uten vifte:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=130587

(Denne ville jeg kjøpt med en gang, den er litt vanskelig å montere)

 

Det hjelper også å skifte ut kabinettviftene. Denne er helt lydløs (er litt usikker på om den er kraftig nok, jeg bruker Nexus vifter selv):

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=126053

(Disse er bare festet med gummistrikk, så de klarer du å bytte selv etterhvert)

 

Dette er nok for smal nisje til å starte noen butikk hehe.

Ekspertene finner du på avsforum:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=940972&page=85

 

Jeg ønsker å styre mitt stereoanlegg og HTPC og alt med en fjernkontroll. For eksempel Harmony One fra Logitech. De fleste andre enhetene i stua ser jeg en løsning på, men HTPC. Dette er jo en ir fjernkontroll så da må man vel ha en ir sender i front eller noe sånt. Lar dette seg gjøre med de fleste HTPC'er?

 

Antec Fusion Remote har innebygget IR mottaker som støtter Harmony One.

Ellers må du få tak i en MCE kompatibel mottaker.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Mulig dette faller inn under "bruk søkefunksjonen på forumet FFS", men jeg prøver likevel, siden det blir litt mye fokus på tech specs og litt lite på funksjonalitet her inne. Kanskje. Mulig jeg tar feil.

 

Vi skal flytte, og i den forbindelse tenkte jeg å stue vekk mest mulig av filmer og CDer som tidligere har tatt opp plass i stua. Jeg er på jakt etter en "boks" som kan gjøre følgende:

 

- Kobles til TV med 1080p (antar at dette er basic for alle løsninger)

- Spille av Blu-ray (sonefri), DVD (sonefri) og CD - trenger altså et Blu-ray-drev

- Spille av nedlastet/rippet film - trenger altså harddisk

- Streame musikk, helst via WiMP, men Spotify kan til nød vurderes

- Spille av rippet musikk av typen "finnes ikke på WiMP"

- Kobles til surround-anlegg (kjøpes inn i tillegg), må støtte alle mulige lydformater på Blu-ray (antar at dette også er rimelig basic med en digital lydutgang av et eller annet slag)

- Styres med fjernkontroll (ingen ulempe om man kan bruke f.eks. en Logitech "all in one"-kontroll)

- Bør kanskje ha et slags display (enten på selve boksen eller på fjernkontrollen) som gjør at man kan spille musikk uten at TVen står på for navigering? Vet ikke hva mulighetene er her ...

- Bør være "lekkert" og brukervennlig (noe á la XBMC er fint)

- Bør få plass i en vanlig TV-benk, noe midi-tower er egentlig ikke så aktuelt. TVen henger tett på veggen, så det er ikke plass til å henge boksen bak TVen, men om det er noe man kan stue vekk i en hylle så er det bra nok.

 

Dette er altså en boks som skal erstatte CD-spilleren og DVD-spilleren, og stå i hylla sammen med PS3en og surround-anlegget. Et mediesenter koblet til internett.

Lenke til kommentar

Nei det er ingenting som hindrer deg i å bruke WIMP uten at det er integrert.

Men det er lettere å styre alt med fjernkontroll så lenge det er integrert i f.eks XBMC.

HTPC er en helt vanlig pc, du kan gjøre akkurat det samme.

Men du ønsker som regel at den skal være mer stillegående, og se bedre ut enn et miditower, siden den skal stå i stua.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Har satt opp ett oppsett jeg har tenkt og bestille:

 

Hovedkort: Asus P7H55-M

CPU: Intel core i3 540

Harddisk: Samsung Spinpoint 750GB 32mb - 7200 rpm.

RAM: 4gb Crucial BallistiX DDR3 1333 mhz

Strømforsyning: Corsair VX450W

Trådløst kort: D-link Xtreme N PCI

Skjermkort: XFX 9800 GT (usikker på om dette blir for stort)

Kabinett: Silverstone SST-GD04B

Optisk Rom: LG GH22NS40 DVD spiller

OS: Windows 7 Premium 64bit norsk

Mus / tasteratur: Cideko Air trådløst keyboard / mus

 

Pris 8000,- inkl frakt.

 

Har Playstation 3, så ville spare inn noen få kroner på å velge DvD brenner på mediacenteren.

 

 

Vist skjermkortet er for stort for kabinettet, så velger jeg ett annet skjermkort.. Liker veldig godt utseende på Silverstone kabinettet.

Er det noe annet jeg burde forandre på her?

 

Takk for svar

Lenke til kommentar

@leifeinar: Det ITX oppsettet ditt burde være anbefalt i førstepost.

Men det er kanskje litt vanskelig å få tak i deler i Norge?

 

 

nei, ingen problemer og få til i norge, bortsett fra 150W pico psu. men min kasse er ikke noe jeg annbefaler til hvermansen da den er bare fulstendig overmoddet.

 

men et greit ITX opsett.

 

HOVEDKORT finnes nå en hel drøss av m-itx hovedkort rundt i verden, har ikke helt oversikt over hva som er i norge.

 

valgfri ddr3

 

i3 cpu som udervoltes max, vil tro man da får bra lydnivå ped stock vifte på low.elelrs så funker det fint med scythe big shuriken. mulig man må dremle litt.

 

low profile vga

 

ISK 300 kabinett. kommer med kun 65W psu, men skal visst tåle opp til 135W, man får kjøpt 120W powerbrick på ebay til 30+ dollar ferdig levert.

 

TEST

 

 

er man ikke fullt så prippen på at det skal gå inn i stereobenken er silverstone sg05/06 helt geniale kasser. stille og sterk psu. man kan bygge en sterg htpc eller en liten gaming pc. med et 5850

 

TEST

 

ble litt rotete ja :p

Lenke til kommentar

skal du spille? det er et litt rart valg av skjermkort for htpc :)

 

sjekk:

 

HIS hd 5670

eller hd 5570 passivt

eller hd 5450

 

nei skal egentlig ikke det.. men tenkte det var greit med ett skjermkort vist jeg ville spille litt.. HD5450 gjør kanskje jobben like bra..

Eneste spillet jeg spiller er wow.

 

Men ser resten av oppsettet greit ut? bytter ut skjermkortet med hd 5450 silent kort..

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er plass til bluray spilleren i dette kabinettet.

Men det er det sikkert noen andre som kan verifisere.

 

Edit: Det er ikke plass til stor CPU kjøler og fullsize blu-ray spiller.

Men så lenge du er fornøyd med standard kjøleren går det nok greit.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar
nei skal egentlig ikke det.. men tenkte det var greit med ett skjermkort vist jeg ville spille litt.. HD5450 gjør kanskje jobben like bra..

Eneste spillet jeg spiller er wow.

 

Da er det jo noen lapper opp til HD5670, men det tror jeg er et greit kort hvis du vil spille litt. 5570 er ca dobbel ytelse av 5450. kan jo være at det utpå høsten blir behov for noe annet en WOW :)

 

det står hos SPCR at den scythe big shuriken passer under optisk drev, ellers så så jeg ett eller annet sted at silverstone hadde lagd et adapter som lot deg bruke 5" brønn til slimline optisk og mulegens noen 2,5" disker.

 

http://www.silentpcreview.com/article1033-page3.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...