Gå til innhold

Må jeg levere frikort i tillegg til skattekort?

tugorevo

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er 17år gammel og har en jobb ved siden av skolen.

På lønnslippen jeg fikk nå den 15.januar sto det at jeg hadde blitt trekt 36% skatt, men skal ikke de første 40tusen være skattefrie?

Jeg leverte skattekortet som jeg fikk fra skatteetaten ved juletider til sjefen min, men må jeg levere frikort i tillegg for å kunne tjene 40tusen skattefritt i år ?

I fjor leverte jeg skattekort, men tjente ca 40tusen kroner over det skattefrie beløpet.

Jeg blir ikke klok på skattekort/frikort systemet.. allt burde gått automatisk :S

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver jo hvor mye du regner med å tjene dette året når du leverer selvangivelsen. Er denne over frikortgrensen vil du trekkes for hele beløpet, hver måned.

Det vil uansett bli korrekt ved oppgjøret i 2011.

For eksempel om du skriver 40000 (rett over grensen), men tjener 39900 (rett under grensen), vil du få igjen alle pengene du betalte skatt av og visa versa.

Endret av Eksentron
Lenke til kommentar
Du skriver jo hvor mye du regner med å tjene dette året når du leverer selvangivelsen. Er denne over frikortgrensen vil du trekkes for hele beløpet, hver måned.

Det vil uansett bli korrekt ved oppgjøret i 2011.

For eksempel om du skriver 40000 (rett over grensen), men tjener 39900 (rett under grensen), vil du få igjen alle pengene du betalte skatt av og visa versa.

Da er det ikke så farlig å betale litt skatt nå, så lenge jeg får det tilbake på slutten av året.

Takk for rask respons! :)

Lenke til kommentar

Siden du kom så mye over grensen i fjor kan det være lurt og betale skatt hele året. Blir da selvfølgelig en lavere skatteprosent enn om du bare betaler skatt etter du har nådd 40000kr. Samlet sett betaler du ikke mer skatt om du betaler hele året, du bare fordeler den jevnere utover. Hvor høy skatteprosenten blir kommer an på hvor mye mer du tror du kommer til å tjene. Om du bommer på dette tallet kan du måtte betale restskatt.

Lenke til kommentar

De første 40'000 er ikke skattefrie. Hvis du bare tjener 40'000 et år (eller, 3997 eller hva nå grensa er på) er de skattefrie. Skatten beregnes på det du betaler hele året. Du kan selvfølgelig bruke frikort nå, og så betale 30-40% etterpå, men det beste er jo å betale litt hele året, heller enn å få utbetalt mye nå og veldig lite på slutten av året.

Når året er omme beregnes det hvor mye du skal betale i skatt. Dette regnes så mot det du har betalt. Har du betalt for mye, får du penger igjen. Har du betalt for lite, må du betale.

Pengene kommer i juni året etter skatteåret. Altså, betaler du for mye/for lite nå, er det 16-17 måneder til du får pengene igjen/må betale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...