TheNarsissist Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Hei, vi fikk i lekse til i morgen av læreren på traffikalt grunnkurs at vi skulle finne ut hva grønt lys betyr. Vet jo at det betyr at man kan kjøre, men er det noe mer? Endret 19. januar 2010 av andersio Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Én, liten, barnslig kommentar fikk hele tråden til å gå fullstendig off-topic. Det var på nippet til advarsel, og hele tråden må få begynne på nytt. Har slettet alle innlegg, da ingen var on-topic. Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 «Kjør hvis det er klart.» Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Skiltforskriften, § 24: 1080 Trelyssignal Ved rødt lys må kjørende ikke passere signal eller stopplinje. Gående må ikke begynne kryssing av kjørebanen hvis dette vil være til hinder for kjørende, eller innebære fare. Rødt lys sammen med gult lys varsler at veksling til grønt lys vil skje straks. Ved grønt lys kan kjørende passere signal eller stopplinje dersom vegen er fri. Gående kan krysse kjørebane. Gult lys alene varsler at veksling til rødt lys vil skje straks, og at kjørende skal stanse. Kjørende kan likevel passere signalet eller stopplinjen hvis kjøretøyet er nådd så langt fram at stans ikke kan skje uten fare. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Som Uber sa, kjør hvis det er klart. Husk at hvis du er i et kryss og det er grønt lys men stillestående kø, så skal du IKKE kjøre frem og blokkere krysset. Jeg ser daglig busser og vanlige biler i byen som gjør generaltabben og sperrer for kryssende trafikk. Lenke til kommentar
Marbash Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Som Uber sa, kjør hvis det er klart. Husk at hvis du er i et kryss og det er grønt lys men stillestående kø, så skal du IKKE kjøre frem og blokkere krysset. Jeg ser daglig busser og vanlige biler i byen som gjør generaltabben og sperrer for kryssende trafikk. Utrolig mange som gjør dette ja. Skaper bare farlige situasjoner, og enda mer kø. Som to her flere har skrevet før meg, så betyr det "Kjør hvis det er klart". Lenke til kommentar
Trafikkstudenten Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Som Uber sa, kjør hvis det er klart. Husk at hvis du er i et kryss og det er grønt lys men stillestående kø, så skal du IKKE kjøre frem og blokkere krysset. Jeg ser daglig busser og vanlige biler i byen som gjør generaltabben og sperrer for kryssende trafikk. Jeg kan på sett og vis forstå busser som ikke kan vente til det er 18 meter plass etter krysset, all den tid den plassen fylles opp av tilkjørende biler fra kryssende vei, når de har grønt lys. Jeg kan også forstå at en del av oss har litt problemer med å la være å svinge inn dit bussen skal, når det er 18 meter ledig plass. Det ligger alt for mange bak som ville benyttet både horn og knyttneve om jeg skulle insistert på å gi bussen plass. Hva er alternativet? For øvrig er jo trådens spørsmål besvart helt glimrende, og det er gøy å se hva som legges i "dersom vegen er fri". Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 De trenger ikke 18 meter. Slik det foregår i dag står den ene bussen i rompa på den andre så det nesten ikke går an å gå mellom dem engang. Hadde bussen gitt ca. 3-4 meters klaring kunne kryssende trafikk flyte gjennom og de som vil svinge inn har ikke plass uansett. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 De burde satt opp skilt i Majorstua krysset i rushtiden om hva faktisk grønt lys vil si.. Helt håpløst hvordan folk klarer å plassere seg i det krysset. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 De burde satt opp skilt i Majorstua krysset i rushtiden om hva faktisk grønt lys vil si..Helt håpløst hvordan folk klarer å plassere seg i det krysset. Flere steder i Oslo som er ett stort kaos i rushtiden da Kan være en lettere traumatisk opplevelse å kjøre foran en Taxi, når man ikke har så mye erfaring med bykjøring. ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå