P0nduz Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Hei har lenge lekt med tanken på å sette opp en hjemmeserver for backup, ftp, torrent, kanskje noe mail etterhvert, streaming på hjemmenettet og det som ellers faller meg inn. har 3 disker liggende her hjemme så tenkte jeg skulle bruke disse. på dette http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=49025...led#ProductTabs hovedkortet. eller blir det for svakt til den type server jeg ser for meg? har 4gb ram å sette på den. Vil det være hensiktmessig å utvide med eksterne disker etterhvert eller har disse ha vesentlig kortere levetid enn interne disker? og eventuelt hvilke modeller bør jeg kjøpe helst noen som kan stables oppåhverandre Ang OS så føler jeg selv at jeg har for lite erfaring på linux men bør jeg gå for windows home server eller bør jeg kjøpe en annen versjon? Hva vil jeg eventuelt vinne på å gå for en linux distro Takker på forhånd for svar:) Mvh JC Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Hovedkortet ditt (med CPU) holder fint for backup, fildeling, torrent og og en enkel mailserver. 4 GiB minne er nok i massevis. Holder også for "streaming" av media til andre PC-er, da dette i realiteten bare er sanntid filoverføring. Problemet kommer om man må transkode, f.eks noe som kan være nødvendig for PS3. I og med at kortet har et PCI spor vil du lett kunne utvide antall disker med et kontrollerkort. Personlig mener jeg Linux har alle fordeler i denne sammenheng, ikke minst fleksibilitet og normalt mindre ressurskrav. Sjekk Amahi, som er en WHS "klon" på Linuxsida. FreeNAS er også noe mange bruker. Lenke til kommentar
P0nduz Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Er nok streaming til ps3 som blir en av hovedoppgavene til serveren:P Finnes det måter å få linux til å opptre som en itunes server? det er også nødvendig med støtte for OSX Takker for raskt svar:) JC Endret 19. januar 2010 av P0nduz Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Det meste av mediaservere som kan installeres på Linux kan fungere som iTunes server, f.eks Squeezeserver. Dersom streaming til PS3 er en hovedoppgave, da er du litt "stuck" hardwaremessig. De softwareløsningene som streamer til PS3 krever en del hardware, fordi PS3 ikke har full formatstøtte. Sjekk litt i PS3 Media Server forumet., samt søk litt på nettet. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 eksterne disker: hvis du må "stable" de, sørg for at det er god lufting i mellom, ellers så risikerer du at varmen tar knekken på diskene som er mellomst. Lenke til kommentar
System-log.com Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Jeg kjører de samme tjenestene som du ønsker på min "server". Du trenger faktisk ikke noe spesiellt server-operativsystem for dette. Jeg kjører Windows XP Pro (ikke Home) med mulighet for fjernstyring; fungerer veldig bra. Alle har vel en Windows XP Pro lisens liggende et eller annet sted, så da kan du heller bruke de pengene du sparer på lisens til enda en ekstern disk Jeg kjører fildeling, delt skriver, torrent-klient (uTorrent), Java PS3 mediaserver, automatisk backup til ekstern disk osv. Fungerer kjempefint. Du kan se en liten workshop jeg har på denne serveren her : Serveren min Det kommer konfigurering av tjenestene om litt. Bare skriv hva tjenester du vil ha installert, så kan jeg sette opp en config på det på siden Lenke til kommentar
System-log.com Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Nå har jeg laget en liten how-to for hvordan du kan sette opp Windows XP som en server, håper dette kan være noe for deg : Windows XP pro som server-os Lykke til! Lenke til kommentar
System-log.com Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Oppdatert artikkelen med en liten screencast om hvordan konfigurere uTorrent for kjøring på server (med delte mapper) : Multi-purpose fileserver! [how-to] – Bonus part 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå