Gå til innhold

Plattform for virtuelle OS på kontormaskin

Storeulv

Anbefalte innlegg

Etter å ha lekt med Win2008 server som har mulighet for å bruke ulike vlan på de installerte virtuelle maskinene så ser jeg en mulighet for å bruke dette i drift på kontormaskinen.

Vi har en del vlan i drift og det hadde vært veldig praktisk å kunne starte noen virtuelle XP-installasjoner for eksempel for å kunne gi hjelp til brukere uten å ha mange maskiner på pulten (som vi tildels har i dag med en pc pr vlan).

Windows server blir dyrt for dette formålet og jeg lurer på om det er andre plattformer som kan være greit å ha under i stedet?

Kravet er altså at de virutelle maskinene må kunne kobles opp mot forskjellige tagged vlan.

Noen som har anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter å ha lekt med Win2008 server som har mulighet for å bruke ulike vlan på de installerte virtuelle maskinene så ser jeg en mulighet for å bruke dette i drift på kontormaskinen.

Vi har en del vlan i drift og det hadde vært veldig praktisk å kunne starte noen virtuelle XP-installasjoner for eksempel for å kunne gi hjelp til brukere uten å ha mange maskiner på pulten (som vi tildels har i dag med en pc pr vlan).

Windows server blir dyrt for dette formålet og jeg lurer på om det er andre plattformer som kan være greit å ha under i stedet?

Kravet er altså at de virutelle maskinene må kunne kobles opp mot forskjellige tagged vlan.

Noen som har anbefalinger?

Vmware f.eks, med forskjellige nettverkskort til de forskjellige virtuelle maskinene. (hvis de forskjellige vlan'ene er fysisk adskilt) hvis ikke, bare bruk samme nettverkskort og still inn instillingene i den virtuelle maskinen.

Du kan selv velge om du ønsker å ha dem på en pc eller om du vil ha en egen server som hoster de virtuelle maskinene. Minuset er jo at du egentlig burde ha en gyldig CD-Key pr. virtuell maskin, men hvis du kjører fysiske maskiner pr. idag, så burde ikke det være noe problem.

Lenke til kommentar

Lisensene er i orden, har jobbet mye med det de siste årene for å rydde opp i alle synder.

Når det gjelder nett så er det essensielt at vlan kommer tagget gjennom 1 kontakt på kontoret (elles blir det mye kabling og mange kort i pc'en - det vil jeg naturlig nok unngå), så det er akkurat den funksjonaliteten med å stille inn vlan for hver virtuelle maskin jeg ute etter at må funke.

Så du mener WMWare fikser dette?

Betyr det at jeg trenger en kjøpelisens for å lage virtuelle maskiner, og så bruke gratis player eventuelt?

Synes jeg så noe om noe gratis også fra Vmware i forhold til det å lage maskiner her forrige dagen, får prøve å spole tilbake litt og se om jeg finner det.

Lenke til kommentar

vmware er gratis, men du må ha lisens pr. pc. (altså standard MS lisens)

Jeg kjører 3stk 2008 vmware servere for test og diverse. De kjører på 3 forskjellige vlan.

http://www.vmware.com/

Jeg bruker utelukkende vmware fordi det er enkelt å sette opp å komme igang med og jeg ikke har tid til å sette meg inn i hyper-v enda.

Du har også http://www.virtualbox.org/ men dette har ikke jeg noen særlig kjennskap til.

Endret av Lock-Aze
Lenke til kommentar
Synes jeg så noe om noe gratis også fra Vmware i forhold til det å lage maskiner her forrige dagen, får prøve å spole tilbake litt og se om jeg finner det.

VMware Player 3.0 kan lage/endre virtuelle maskiner noe som er nytt i denne nye gratisversjonen. VMware Server har også mulighet for dette, men kjører de virtuelle maskinene i bakgrunnen og har dårligere grafisk ytelse enn VMware Player som kjører de virtuelle maskinene i synlige vinduer og er ment for desktopbruk.

Både VMware Player og Vware Server er tilgjengelig for gratis nedlasting og bruk.

IRC, ikke glem det. Logg på efnet en gang i blandt.

Nei takk, Freenode er mer enn bra nok.

Lars

Lenke til kommentar

Freenode er håpløst.. :p

Jeg er foresten enig i at hvis du skal kjøre ett par desktop OS for test på en desktopmaskin så er VMware player det beste alternativet. Selv kjører jeg VMware server mye pga at jeg kjører det fra en server og det er servere jeg virtualiserer og det er det jeg har orket å sette meg inn i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...